کد خبر: 37532
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۶
آنفلوانزای فوق حاد پرندگان

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان خطاب به مرغ‌داران گفت: رعایت توصیه‌های بهداشتی دامپزشکی مهم‌ترین راهکار برای مقابله با بیماری آنفلوانزای فوق‌حاد پرندگان است.

به گزارش روستانیوز به نقل از صدا و سیما، حاج‌کاظمی با بیان اینکه بیماری آنفلوانزای پرندگان یک بیماری فوق حاد ویروسی است که پرنده آلوده به ویروس، آلودگی را از طریق ترشحات دفع می‌کند، افزود : این عامل می‌تواند بیماری را از پرندگان وحشی مهاجر به پرندگان محلی منتقل کند و در اثر تماس، بیماری به پرندگان بومی روستاها و واحدهای صنعتی منتقل می‌شود.

وی با بیان اینکه رعایت نکات بهداشتی تأثیر بسزایی در جلوگیری از بروز و شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان دارد، افزود: با توجه به این که درگیری واحدهای پرورش طیور به سویه‌های آنفلوانزای فوق حاد پرندگان محدود به فصل خاصی از سال نیست، رعایت نکات بهداشتی در نگهداری طیور صنعتی و طیور بومی روستایی و همچنین رعایت بهداشت فردی توسط صاحبان پرندگان زینتی مانند شستن دست‌ها و دفع بهداشتی فضولات پرندگان مذکور گامی مؤثر در پیشگیری از شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان و گسترش متعاقب آن به جمعیت انسانی محسوب می‌شود.

حاج‌کاظمی ضمن تاکید بر ضرورت انجام واکسیناسیون گله‌های طیور (به ویژه واحدهای مادر و تخم‌گذار) بر علیه این بیماری، ادامه‌داد: در صورتی که یک واحد مرغ‌داری دچار افت شدید در مصرف آب و دان، کاهش شدید تولید، تلفات و خسارات شود اولین اقدام مهم که بایستی انجام دهد اطلاع به دامپزشکی شهرستان مربوطه است؛ چرا که بازرسان دامپزشکی جهت کنترل بیماری اقدام می‌کند و از سرایت بیماری به واحدهای دیگر جلوگیری می کند.

وی با اشاره به اینکه از رفت‌وآمد غیرضروری جلوگیری کرده و در صورت لزوم با رعایت کامل موارد بهداشتی تردد انجام شود، اذعان کرد: به هر طریق ممکن از ارتباط پرندگان داخل سالن، دان و آب مصرفی با پرندگان وحشی و آزاد پرواز (مانند کلاغ، گنجشک، زاغ، سار و ...) و فضولات آن‌ها جلوگیری کنند. در این ارتباط لازم است انبار دان و سالن پرورش برای این‌گونه پرندگان غیر قابل نفوذ باشد و محوطه مرغ‌داری فاقد هرگونه جاذبه‌ای برای ورود پرندگان وحشی باشد. ریخت‌وپاش دان و رهاسازی کود در محوطه و وجود آبگیر و تجمع آب به هر شکل این جاذبه را ایجاد کند.

این مسئول با بیان اینکه تعویض کفش و لباس در هنگام ورود به مزرعه شامل کارگران و بازدیدکنندگان ضروری است، اضافه کرد: از رفت‌وآمد خودروها به داخل محوطه پاک جلوگیری شود و در موارد بسیار ضروری نسبت به ضدعفونی قسمت‌های بیرونی خودرو به صورت کامل، اقدام شود.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان، افزود: حوضچه ضدعفونی درب ورودی مزرعه و ورودی سالن‌ها را فعال نگه دارید و در هنگام ورود به سالن شستن دست‌ها با آب و صابون و ضدعفونی آن‌ها و تعویض کفش یا حداقل برس‌کشی کف چکمه با مواد ضدعفونی‌کننده ضروری است. رعایت بهداشت و اصول قرنطینه در ورودی سالن به مراتب از محوطه با اهمیت‌تر است به‌طوری‌که از آلوده نبودن همه وسایل، مواد، آب، دان و افراد ورودی به سالن باید اطمینان حاصل کنید.

وی با بیان اینکه خودرو حمل تخم‌مرغ، کارتن تخم‌مرغ و دان قبل از ورود به مزرعه و یا بارگیری در مبدا مورد شستشو و ضدعفونی قرار گیرد، ابراز کرد: همه رفت‌وآمدهای افراد به واحد را ثبت و ضبط کنید.

حاج‌کاظمی با تاکید بر اینکه از ورود پرنده جدید به واحد (به ویژه در مزارع مرغ مادر) خودداری کنید، تصریح کرد: در واحدهای تخم‌گذار ترتیبی اتخاذ شود تا تخم‌مرغ خوراکی به گونه‌ای به بیرون از مرغ‌داری انتقال یابد که خودرویی وارد محوطه پاک نشود.

این مسئول خاطرنشان کرد: از حضور در بازار پرندگان زنده، محل‌های پرورش طیور، پارک پرندگان و به طور کلی محل تجمع پرندگان غیر از واحد خودتان خودداری کرده و ترتیبی اتخاذ کنید تا پرسنل واحد نیز همین ممنوعیت را اجرا کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =