کد خبر: 37456
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۹
آبرسانی

استان البرز با جمعیتی حدود سه میلیون و ۲۰۰ هزار نفر یکی از مناطق پرتنش آبی کشور به شمار می رود اما اجرایی شدن طرح جامع آبرسانی با همت دولت سیزدهم چشم انداز ۳۰ ساله برای پایداری تامین آب این استان ترسیم کرده است.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایرنا، سفر ۱۸ فروردین ماه ۱۴۰۱ رییس جمهور و هیات دولت به استان البرز در بخش های مختلف رهاورد فراوانی برای این استان داشت که اختصاص حدود یک هزار میلیارد تومان برای پروژه های آبرسانی و تقویت سفره های زیرزمینی از جمله مصوبه های این سفر به شمار می رود.

موضوع تنش و بحران آبی استان البرز با وجود داشتن ۲ سد بزرگ طالقان و امیر کبیر کرج و چند رودخانه دائمی به واسطه مهاجرت پذیری بالا از دغدغه های همیشگی مردم و مسوولان این استان است که این تنش آبی گاهی هم در قالب شکایات و اعتراض های مردمی در ادوار مختلف خود را نشان داده است.

در این شرایط آبی ، شرکت آب منطقه ای استان البرز در سال ۱۳۹۷ مطالعه یک طرح عظیم به نام طرح جامع آبرسانی به شهرها و روستاهای استان را کلید زد و در سال ۱۴۰۰ آن را به پایان رساند اما پشتوانه مالی و اعتباری برای اجرای این طرح عظیم دیده نشده بود.

با آغاز به کار دولت سیزدهم موضوع بحران آبی استان پرجمعیت البرز در کنار سایر مشکلات و کاستی های این استان مورد بررسی کارشناسانه قرار گرفت و این دولت در آغاز سال ۱۴۰۱ به رغم مشکلات مالی چراغ سبز عملیاتی شدن طرح جامع آبرسانی را به شرکت آب منطقه ای البرز نشان داد.

سفر رییس جمهور به استان البرز در واقع زمینه ساز بستر مناسب تامین منابع مالی از ردیف های مختلف اعتباری برای طرح جامع آبرسانی و پروژه های بزرگ و کوچک وابسته به آن شد هر چند که تاکنون بخشی از اعتبارات طرح توسط دولت تامین شده است.

با این وجود عزم جدی دولت برای رهایی البرز از تنش آبی موجب دلگرمی مسوولان اجرایی ، پیمانکاران پروژه ها و سایر دست اندرکاران شد تاجایی که بنا به گفته مسوولان استانی ، پیمانکاران پروژه های آبرسانی به پشتوانه همین دلگرمی ، تامین موقت بخشی از منابع مالی را تا دریافت بودجه دولتی متقبل شدند.

چشم انداز طرح جامع آبرسانی البرز

طرح جامع آبرسانی استان البرز که حدود ۲۰۰ روستا و ۱۵ شهر این استان را هدفگذاری کرده است چشم انداز اجرایی آن حدود چهار تا پنج سال تعیین شده است و تا سال ۱۴۳۰ وضعیت آبرسانی شهری و روستایی البرز را پایدار خواهد کرد.

با این حال اولویت نخست طرح جامع آبرسانی استان البرز ، تامین آب مناطق با تنش بالای آبی مانند نظرآباد و اشتهارد است.دولت سیزدهم نیز به شرکت آب منطقه ای البرز دستور داد تا در گام نخست پروژه های آبرسانی این ۲ کانون بحرانی را به صورت جهادی اجرا کند و هرچه سریع تر به سال ها انتظار ساکنان اشتهارد و نظرآباد پایان دهد.

با اینکه شهرستان نظرآباد یکی از مناطق کم آب البرز به شمار می رود اما شهرستان ۳۵ هزار نفری اشتهارد با داشتن حدود ۲ هزار و ۵۰۰ واحد تولیدی و صنعتی و برخورداری از جمعیت کارگری بالا به دلیل عدم کیفیت آب ، وضعیت نامناسب تری نسبت به سایر مناطق البرز دارد.

شوری آب اشتهارد به گونه ای است که سیستم پالایش آب برای این شهر راه اندازی شده اما باز هم آب کیفیت لازم را ندارد.

مشخصات پروژه های اولویت دار طرح جامع آبرسانی

پروژه آبرسانی شهرستان نظرآباد زیر مجموعه طرح جامع آب البرز حدود ۲۲ کیلومتر طول شبکه انتقال آب دارد که به شبکه آبرسانی سد طالقان متصل می شود.

بنا به گفته پرویز قلی زاده معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه ای البرز، تاکنون این پروژه ۳۵ درصد عملیات اجرایی خود را پشت سرگذاشته و تا اوایل سال آینده به سرانجام می رسد.

همچنین طول شبکه آبرسانی اشتهارد ۴۰ کیلومتر است که تاکنون با مشارکت فعال پیمانکار بخش خصوصی و نظارت شرکت آب منطقه ای استان البرز ۵۵ درصد عملیاتی اجرای پروژه انجام شده است.

قلی زاده به ساکنان شهرستان اشتهارد اطمینان داد با حمایت دولت مردمی سیزدهم این پروژه در دهه مبارک فجر امسال به بهره برداری می رسد و مردم اشتهارد آب شیرین و گوارا خواهند نوشید.

همچنین از محل سفر رییس جمهور اعتباری برای تکمیل مدول دوم تصفیه خانه شهر هشتگرد استان البرز اختصاص یافته که این پروژه در حال تکمیل است.

اعتبارات سه پروژه اولویت دار از محل سفر رییس جمهور

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه ای البرز گفت : در سفر رییس جمهور به این استان ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار به این سه پروژه اختصاص یافت که تاکنون ۲۰ میلیارد تومان آن اختصاص یافته و قرار است ۴۷ میلیون تومان دیگر تا پایان سال جاری جذب شود.

قلی زاده این را هم گفت که اعتبار کل این پروژه ها افزون بر ۶۰۰ میلیارد تومان برآورد شده که بخشی از آن از محل سفر رییس جمهور، بخشی از محل ستاد تنش آبی کشور و مابقی از سایر منابع تامین می شود.

وی گفت : همچنین از محل سفر رییس جمهور به البرز ۳۰ میلیارد تومان برای ۲ طرح بزرگ تغذیه مصنوعی دشت های فردیس و کردان البرز به شرکت آب منطقه ای این استان اختصاص یافته است.

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه ای البرز بیان داشت : این ۲ پروژه اکنون در مرحله پایانی کار هستند و در آینده نزدیک به بهره برداری می رسند.

پروژه تغذیه مصنوعی فردیس با ظرفیت حدود ۶۰ میلیون متر مکعب و پروژه تغذیه مصنوعی کردان با ظرفیت حدود ۱۵ میلیون متر مکعب با هدف مهار سیلاب و تزریق آن به سفره های زیر زمینی احداث شده است.

خبر خوش بودجه ای برای آبرسانی البرز

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه ای البرز به یکی دیگر از رهاوردهای سفر رییس جمهور اشاره کرد و گفت : از آنجا که پروژه های آبرسانی کشور تاکنون فاقد ردیف اعتباری مستقل بوده است اما به دستور رییس جمهور از سال آینده طرح جامع آبرسانی شهرها و روستاهای البرز از ردیف اعتباری مستقل برخوردار می شوند.

وی اظهار داشت : نامه تامین بودجه مستقل طرح جامع آبرسانی به شهرها و روستاهای البرز به سازمان برنامه بودجه کشور ابلاغ شده است که امیدواریم با دریافت ردیف اعتباری این طرح را در کمترین زمان ممکن به سرانجام برسانیم.

در اجرای این طرح بخشی از آب سدهای امیرکبیر و طالقان به مناطق مختلف استان البرز اختصاص می یابد. تاکنون حدود ۱۱۰ میلیون متر مکعب از آب این ۲ سد به البرز اختصاص یافته که به دلیل فراهم نبودن زیر ساخت ها بخش عمده این سهمیه جذب نشده است.

تصویب ۷۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای پروژه های شرکت آبفا البرز

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان البرز با اشاره به اختصاص ۷۵۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات سفر رییس جمهور به شرکت آبفا این گفت : بیش از هفت پروژه مهم و اساسی توسط آبفا تکمیل و بهره برداری می شود.

ذوالفقار مهدی زاده افزود: پنج مصوبه برای ایجاد زیرساخت های آب و فاضلاب شهری و روستایی با مبلغ اعتبار ۷۵۰ میلیارد تومان در سفر رییس جمهور داشتیم که با تکمیل و بهره برداری از پروژه های مصوب ، بی شک شاهد ارتقای خدمات و افزایش تاب آوری تأسیسات آب و فاضلاب در سطح استان خواهیم بود.

در بخش آب شهری احداث مدول سوم تصفیه خانه آب شماره ۲ کرج با ظرفیت ۵۷۰ لیتر بر ثانیه و ساخت ۵۰ هزار مترمکعب مخازن جدید در این کلانشهر طی سه سال با سرجمع اعتبار مصوب ۴۰۰ میلیارد تومان از جمله پروژه های شاخص است که با اجرای این پروژه ها ، امکان استفاده از سهمیه جدید آب سطحی و افزایش سرانه ذخیره به منظور تأمین آب پایدار و افزایش تاب آوری تأسیسات آبرسانی محقق می شود.

مهدی زاده گفت : در این راستا قرارداد ساخت تصفیه خانه آب شماره سه کرج به مبلغ پیمان ۳۳۴ میلیارد تومان ابلاغ شده و مراحل تجهیز کارگاه پروژه در دست اقدام است. همچنین عملیات اجرایی ساخت ۴۲ هزار متر مکعب از ۵۰ هزار متر مکعب مخزن جدید در کرج بزرگ شروع شده و دارای پیشرفت فیزیکی ۲۵ درصد است.

از دیگر مصوبات مهم و اثرگذار سفر رییس جمهور می توان به تکمیل مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب شهر کرج با ظرفیت ۵۸ هزار متر مکعب در شبانه روز با پیشرفت فیزیکی ۸۶ درصد و مبلغ اعتبار مصوب ۱۰۰میلیارد تومان اشاره کرد که در زمان حاضر تمام تجهیزات این پروژه خریداری شده و فرایند انتخاب پیمانکار برای اجرای باقیمانده پروژه در دستور کار شرکت آبفا قرار دارد.

بر اساس برنامه ریزی به عمل آمده پروژه مذکور در شهریورماه سال ۱۴۰۲ به بهره برداری خواهد رسید. با بهره برداری از این پروژه افزون بر رفع مشکلات زیست محیطی منطقه ، امکان استفاده از ۶۷۰ لیتر بر ثانیه پساب با کیفیت برای مصرف در بخش های مختلف صنعت و کشاورزی مهیا می شود که این موضوع می تواند تأثیر شگرفی در توسعه استان البرز داشته باشد.

در بخش روستایی مصوبات سفر رییس جمهور شامل اختصاص ۱۰۰میلیارد تومان برای اجرای پروژه های آبرسانی به روستاها و ۱۵۰ میلیارد تومان برای ایجاد تأسیسات فاضلاب روستاهای واقع در حوضه آبریز سدهای کرج و طالقان طی مدت سه سال است.

با اختصاص اعتبارات ، تأسیسات آبرسانی در ۳۰ روستای استان با جمعیت حدود ۱۳ هزار نفر اصلاح و بازسازی شده و شاخص جمعیت تحت پوشش استان از ۸۲ درصد به ۸۷ درصد (فراتر از متوسط شاخص کشور) ارتقا خواهد یافت.

همچنین در ۱۲ روستای اولویت دار واقع در حوضه سدهای کرج و طالقان تأسیسات جمع آوری و تصفیه فاضلاب احداث می شود که این موضوع می تواند در جلوگیری از آلودگی رودخانه های کرج و طالقان نقش به سزایی داشته باشد.

آخرین مصوبه سفر رییس جمهور در بخش آبفا البرز ، تسریع در اخذ مجوزهای ماده ۲۳ طرح های فاضلاب اشتهارد و نظرآباد است که ردیف های اعتباری جدیدی برای ۲ طرح فاضلاب شهرهای یاد شده ایجاد می شود و تعداد شهرهای دارای ردیف اعتباری فاضلاب استان از ۲ شهر به چهار شهر افزایش می یابد.

بنا به گفته مدیرعامل شرکت آبفا البرز تاکنون بخشی از اعتبارات مصوب سفر رییس جمهور در این استان جذب شده و مابقی آن نیز به تدریج جذب خواهد شد.

در سفر ۱۸ فروردین ماه امسال رییس جمهور و هیات دولت به استان البرز ۱۷۲ طرح و برنامه توسعه ای با اعتباری حدود ۱۰ هزار و ۷۴۳ میلیارد تومان برای استان مورد تصویب قرار گرفت، همچنین پیشنهاد ارتقا سه شهر کمالشهر، محمدشهر و ماهدشت به شهرستان نیز مطرح شد که مورد استقبال رییس جمهور قرار گرفت و دراین زمینه دستور ویژه صادر کردند.

موافقت با اختصاص ۲۳ هزار و ۲۴۴ میلیارد تومان تسهیلات و ۶۱ هزار و ۶۶۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری بخش خصوصی و بانک ها برای پیشبرد پروژه ها از دیگر رهاوردهای سفر رییس جمهور به استان البرز بود که باید تصویب اعتبار برای ی ۵۴ طرح در بخش زیربنایی استان با ۶ هزار و ۶۰۱ میلیارد تومان اعتبار، ۱۰۵ میلیارد تومان تسهیلات و ۱۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری توسط بخش خصوصی و بانک ها را نیز اضافه کرد.

در سفر یک روزه رییس جمهور به البرز در بخش صنعت و معدن نیز ۶ توافق با اعتباری حدود ۱۵۵ میلیارد تومان و ۲۰ میلیارد تومان تسهیلات صورت گرفت.

در حوزه فرهنگی و آموزشی و ورزشی نیز ۳۹ توافق با اعتباری حدود یک هزار و ۷۶۸ میلیارد تومان و در بخش رفاهی و اجتماعی ۱۶ توافق با اعتبار ۱۷۰ میلیارد تومان و ۲۰۵ میلیارد تومان تسهیلات مصوب شد و در حوزه بهداشت و درمان نیز ۱۳ توافق با اعتباری بیش از ۷۵۵ میلیارد تومان و در حوزه آب، خاک و کشاورزی ۲۹ توافق با اعتباری حدود ۷۳۸ میلیارد تومان انجام شد.

براساس گزارش استاندار البرز در سفر رییس جمهور به این استان در حوزه اشتغال چهار توافق با اعتباری حدود ۳۴۰ میلیارد تومان و تسهیلات به مبلغ ۲۰ میلیارد تومان و در حوزه های امنیتی، انتظامی و قضایی نیز ۹ توافق با اعتبار ۲۵۱ میلیارد تومان صورت پذیرفت و در مجموع نیز سرمایه گذاری و مشارکت بانک ها طی ۲ توافق به ۲۲ هزار و ۸۹۴ میلیارد تومان مورد موافقت قرار گرفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =