کد خبر: 37331
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۴
آسفالت

معاون ساخت و نگهداری راه‌های روستایی و فرعی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور گفت: در ۲ تا سه سال اخیر با احداث پنج هزار کیلومتر راه روستایی میزان روستاهای برخوردار از راه آسفالت مناسب در کشور به ۸۴ درصد رسیده است.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایرنا، خداداد مقبلی روز پنجشنبه در حاشیه بازدید از راه‌های روستایی استان بوشهر در گفت وگو با ایرنا افزود: در زمان حاضر بیش از ۹۰ هزار روستای دارای سکنه در کشور وجود دارد که از این شمار حدود ۴۰ هزار روستا دارای جمعیتی بالای ۲۰ خانوار هستند که از اسن شمار هفت هزار و ۲۲۲ روستا راه آسفالت مناسب ندارند.

وی بیان کرد: برای دسترسی آسان به این شمار روستا باید ۲۷ هزار کیلومتر راه‌های روستایی مناسب احداث شود که براساس شاخص فهرست بهای سال جاری ۲۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای احداث و آسفالت این میزان راه در سال‌های آینده نیاز است.

مقبلی با اشاره به کمبود سالانه منابع اعتباری تخصیص یافته در حوزه راهداری گفت: سالانه برای نگهداری راه‌های کشور بیش از ۷۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است که در سال جاری که سال خوبی از لحاظ تخصیص اعتبار است تنها ۱۰ تا ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافته است.

معاون ساخت و نگهداری راه‌های روستایی و فرعی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور گفت: در زمان حاضر ۳۷ هزار کیلومتر راه فرعی در کشور وجود دارد که آسفالت سطح رویه ۱۷هزار کیلومتر آن به اضمحلال رسیده برهمین اساس کاربران آنها با مشکلاتی در حوزه ایمنی تردد روبرو هستند.

وی تاکید کرد: برای اینکه سطح قابل قبولی در شبکه ارتباطی ایجاد شود باید اعتبارات مناسبی به بحث نگهداری اختصاص یابد.

مقبلی گفت: همچنین ۱۱۳ هزار کیلومتر از راه‌های روستایی آسفالته در کشور وجود دارد که قدمت سرویس دهی آنها بالای ۲۵ تا ۳۰ سال است و امروز سطح رویه آنها به حدی رسیده که غیر قابل تردد است و یا تردد آنها ایمن نیست که باید برای انجام روکش آسفالت آنها اعتبار لازم تامین شود.

وی با بیان اینکه براساس آمار سال گذشته پلیس، ۱۰ هزار کیلومتر از مسیرهای راه‌های روستایی کشور از جمله نقاط حادثه خیز به شمار می‌روند یادآور شد: برخی از راه‌های روستایی در گذشته برای روستاهای ۵۰ تا ۱۰۰ خانوار احداث شده و امروز این روستاها به شهر ارتقا یافته اند، اما مشخصات هندسی راه‌ها متناسب با عدد ترافیکی آنها تغییر نکرده و مشخصات هندسی آنها با همان عرض ۶ متر است.

مقبلی گفت: نداشتن اعتبار کافی برای ارتقای مشخصات راه‌های روستایی باعث شده امروز در این مسیرها به دلیل عرض کم و عدد ترافیکی بالا هر سال تصادف‌های زیادی در این راه‌ها به ثبت برسد که باید برای بهبود وضعیت اعتبارات مناسبی تخصیص یابد.

وی افزود: با تخصیص اعتبار مناسب باید نسبت به ارتقای مشخصات مهندسی راه‌ها شامل تعریض و بهسازی اقدام و با ایجاد ظرفیت مناسب ترافیکی کاهش تصادفات و ایمنی مناسبی در شبکه ارتباطی ایجاد ‌شود.

مقبلی ادامه داد: در زمان حاضر در صورت تخصیص اعتبار لازم این سازمان سالانه ظرفیت احداث سه تا چهار هزار کیلومتر راه و انجام ۶ تا هفت هزار کیلومتر روکش آسفالت دارد.

برخورداری ۹۸ درصد روستاهای استان بوشهر از راه آسفالت

معاون ساخت و نگهداری راه‌های روستایی و فرعی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور گفت: در زمان حاضر ۹۸ درصد روستاهای استان بوشهر از راه روستایی آسفالت برخوردار هستند، این درحالی است که میانگین این ضریب برخورداری در کشور ۸۴ درصد است.

مقبلی افزود: در زمان حاضر حدود ۹ روستای ۲۰ تا ۵۰ خانوار استان بوشهر راه مناسب ندارند که با تلاش انجام شده در زمینه توسعه راه روستایی سه پروژه در دست اجرا و ۶ پروژه نیز در حال مناقصه و پیمان سپاری هستند که تلاش می‌شود این راه‌های روستایی در یک تا ۲ سال آینده به طور کامل ساخته و در اختیار روستائیان قرار گیرد.

وی با بیان اینکه استان بوشهر از جمله استان‌های زیبای گردشگری است اضافه کرد: با توجه به موقعیت خاص این استان از لحاظ گردشگری و ترانزیتی می‌طلبد سطح رویه آسفالت جاده ارتقا یابد.

مقبلی گفت: در سال ۱۴۰۱ به طور تقریبی از محل اعتبارات ملی ۳۱۶ میلیارد تومان برای نگهداری راه‌های فرعی، روستایی، اصلی و بزرگراهی در اختیار در اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان گذاشته شده که حدود ۶۳ درصد از این رقم اعتباری تخصیص یافته است.

وی ادامه داد: انجام ۵۶۰ کیلومتر روکش آسفالت در استان بوشهر بیانگر این است که تلاش خوبی در حوزه نگهداری و بحث‌های ایمنی راه‌های استان انجام شده است.

مقبلی اضافه کرد: از محل منابع استانی نیز ۲۵۷میلیارد تومان اعتبار برای حوزه راهداری و حمل و نقل جاده ای استان بوشهر مصوب شده که در زمان حاضر تنها حدود ۱۰ درصد تخصیص داشته اند که امید می رود برای سرعت بخشی در روند اجرای پروژه ها تخصیص خوبی از این بخش نیز صورت گیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =