کد خبر: 36917
تاریخ انتشار: ۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۶
طرح هادی روستایی

خدمات رسانی به روستاهای کردستان در چند سال گذشته شتاب بیشتری به خود گرفت و اهالی روستاهای این استان ضمن برخورداری از گاز، جاده، مدرسه، بهداشت و برق، دیگر تنها به این نعمت‌ها قانع نیستند بلکه توسعه زیرساخت‌ها و اشتغال پایدار علاوه بر کشاورزی و دامداری را مطالبه می‌کنند.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایرنا، تمام خدماتی که به روستاها ارائه شده، وظیفه ذاتی هر حکومتی است تا مردم در رفاه باشند در این راستا تلاش دولت برای توسعه عمران و رفاه روستایی در کردستان باعث مهاجرت معکوس از شهر به روستاها شده و انجام طرح‌ها و پروژهای عمرانی در کنار فراهم کردن امکانات لازم برای رفاه بیشتر روستاییان و دسترسی آسان و سریع به مراکز درمانی، موجب امیدآفرینی در روستاهای استان شده است.

مسوولان بر این امر واقف هستند که هر چند با وجود اقدامات صورت گرفته باز هم نمی‌توان وجود برخی کاستی‌ها را در مناطق روستایی کردستان را منکر شد اما لازم است همزمان با توسعه شهری، از توسعه روستایی نیز غافل نشده و با نیازسنجی و با توجه به پتانسیل‌های موجود، روند توسعه روستایی را ادامه دهند.

علاوه بر خدماتی که در حوزه زیرساختی ارائه شده است، این روزها روستاهای کردستان محور گردشگری و توسعه اقتصادی هم هستند. یکی از نهادهایی که در تغییر چهره روستاها نقش موثری داشته، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است که با اجرای طرح های تقویت و توسعه عمران باعث شده تا روستاییان در رفاه باشند.

برای بررسی اقدامات انجام شده، با "سعید رسولی" مدیرکل بنیاد مسکن کردستان به گفت و گو نشستم.


ایرنا: کردستان در اجرای طرح هادی و شاخص برخورداری از آن چه وضعیتی دارد؟

رسولی: بنیاد مسکن یکی از دستگاه‌های اجرایی در قالب فعالیت هایی که اغلب عمرانی است برای توسعه روستاها اقدام می‌کند. یکی از فعالیت‌های خیلی مهمی که در روستاها انجام می شود، مطالعه طرح هادی است که سند توسعه را از لحاظ عرض معابر، کاربری های عمومی و سطح سرانه‌ها تعیین می‌کند. تا کنون مطالعات طرح هادی در هزار و ۳۴۸ روستای بالای ۲۰ خانوار استان به پایان رسیده است.

کردستان از لحاظ شاخص برخورداری از طرح هادی ۱۱ درصد از میانگین کشوری پایین‌تر است، به این معنا که شاخص بهره‌مندی از طرح هادی در کشور ۵۴ درصد اما این رقم در استان ۴۳ درصد است، بنابراین می‌طلبد با حمایت مسوولان و با تزریق اعتبارات جهشی به بنیاد مسکن، این خلا جبران شود که در کمترین زمان به میانگین کشوری برسیم.

امسال توانستیم ۷۴ میلیارد تومان اعتبار از محل تملک دارایی ها برای اجرای طرح هادی بگیریم و از محل اعتبارات ملی نیز ۲۳۴ میلیارد تومان به همین منظور در نظر گرفته که جهش بسیار خوبی است.

خبر خوب دیگر هم اینکه در ۲ هفته گذشته، ۱۰۰ میلیارد تومان در راستای محرومیت‌زدایی در کردستان ابلاغ شده است و از طریق سازمان مدیریت و برنامه ریزی پیگیر جذب آن هستیم که کمک قابل توجهی برای اجرای طرح هادی در روستاها است.

امسال توانستیم ۷۴ میلیارد تومان اعتبارات از محل تملک دارایی برای اجرای طرح هادی بگیریم و از محل اعتبارات ملی نیز ۲۳۴ میلیارد تومان به همین منظور در نظر گرفته که جهش بسیار خوبی است.


ایرنا: چه ملاکی برای اجرای طرح هادی در روستاها مدنظر دارید؟

رسولی: ملاک عمل ما در اجرای طرح هادی، مطالعه و نقشه روستاها است که مناطق روستایی را نظم می‌دهد و دغدغه مردم روستا نیز هست.

تا کنون توانسته‌ایم طرح هادی را در ۵۵۳ روستای کردستان در فاز یک، ۲ و سه اجرا کنیم که البته کاملا به بهره برداری نرسیده، یعنی در برخی روستاها ۲ فاز آن اجرا شده و در تعدادی یک فاز و در بعضی دیگر هم هر سه فاز به بهره برداری رسیده است، چراکه بنیاد مسکن به واسطه اعتباراتی که از طرف دولت‌های مختلف دریافت می‌کند، طرح هادی را در روستاها انجام می‌دهد.

ایرنا: در بیشتر روستاها دیگر خبری از کوچه و معابر خاکی نیست و معابر و خیابانها آسفالت و سنگفرش شده، در این زمینه هم بفرمایید؟

رسولی: در کنار طرح هادی در سال های اخیر از طرف دولت و نمایندگان اعتبارات قیر یارانه ای در اختیار بنیاد مسکن برای آسفالت معابر روستایی تخصیص یافته که جهش خیلی خوبی اتفاق افتاده است.

اعتبارات سال گذشته بنیاد مسکن در زمینه تامین قیر، ۷۷ میلیارد تومان بود که توانستیم در کمترین زمان ممکن این اعتبارات را جذب کنیم و از محل اعتبارات قیر سال گذشته، ۸۰ طرح آسفالت روستایی را تعریف کردیم که در ۲ ماه اخیر طی اقدامی جهادی در روستاها به اتمام رسید.

اکنون پروژه‌های آسفالت ما تمام است و برای اعتبارات قیر سال ۱۴۰۱ برنامه ریزی می کنیم. امسال با پیگیری‌های صورت گرفته ۸۶ میلیارد تومان اعتبار قیر برای استان تخصیص یافته است که با هماهنگی بخشداران، دهیاران و فرمانداران به صورت مشارکتی اجرا می‌شود.

در این راستا دهیاران و بخشداران زیرسازی و جاگذاری را انجام می دهند و ما نیز آسفالت معابر را انجام می دهیم و امیدواریم بتوانیم در فصل کاری اسفندماه و اولین فرصت آسفالت این روستاها انجام شود.


ایرنا: کردستان در اجرای طرح مقاوم سازی مسکن روستاییان چه وضعیتی دارد؟

رسولی: یکی از فعالیت های بنیاد مسکن، مقاوم سازی واحدهای روستایی با همکاری بانک های عامل است و سالانه مقاوم سازی چهار هزار واحد مسکن روستایی را در دستور کار داریم.

تاکنون ۵۳ هزار و ۵۰۰ واحد مسکن روستایی در کردستان مقاوم سازی شده است که البته به نظر بنده، هزینه نیست و سرمایه‌گذاری است، چرا که استان ما در مسیر گسل زلزله (به ویژه سروآباد - کامیاران) قرار گرفته و ناایمن است.

ایرنا: استقبال روستاییان مناطق غربی استان زیاد مناسب نیست و وام مقاوم سازی را (به دلیل شبهات شرعی) دریافت نمی کنند، آیا در این زمینه اقدامی انجام گرفته است؟

رسولی: ما همچنان امیدواریم با استقبال مردم تمام واحدهای روستایی مقاوم سازی شود و چشم‌انداز بنیاد مسکن کشور که جشن پایان مقاوم سازی واحدهای مسکن روستایی در سال ۱۴۱۰ است، با همکاری مردم و بانک های عامل محقق شود و دیگر مسکن غیرمقاوم نداشته باشیم.

در مصوبه اخیر هیات دولت میزان تسهیلات روستایی به ۲۰۰ میلیون تومان افزایش یافته و کارمزد آن پنج درصد با بازپرداخت ۲۰ ساله است، ضمن اینکه ضمانت این وام زنجیره ای و قرار است این هفته مصوبه به صورت اصلاحی ابلاغ شود و اقدام به پرداخت کنیم.

متاسفانه شاخص میانگین استانی از نظر مقاوم سازی مسکن روستایی پایین و میانگین کشوری آن ۵۰ درصد است ولی در کردستان بنا به دلایل و عقاید شرعی مردم غرب استان و عدم استقبال از دریافت تسهیلات، باعث شده شاخص استانی ۴۱ درصد باشد که ۹ درصد از متوسط کشوری پایین‌تر است و باید اقدامی جدی صورت گیرد.

متاسفانه شاخص میانگین استانی از نظر مقاوم سازی مسکن روستایی پایین و میانگین کشوری آن ۵۰ درصد است ولی در کردستان بنا به دلایل و عقاید شرعی مردم غرب استان و عدم استقبال از دریافت تسهیلات، باعث شده شاخص استانی ۴۱ درصد باشد که ۹ درصد از متوسط کشوری پایین‌تر است و باید اقدامی جدی صورت گیرد.

در زمینه مقاوم سازی، توافق نامه‌ای با بنیاد مستضعفان در شهرستان سروآباد به عنوان الگو منعقد شده که بر اساس آن ۸۹۲ واحد مسکن روستایی شناسایی شده و در حال اجرا است، ضمن اینکه علاوه بر تسهیلات مقاوم سازی، کمک بلاعوض پرداخت و مصالح رایگان هم واگذار می‌شود و تلاش ما این است که تفاهم نامه ذکر شده تا تابستان سال آینده به اتمام برسد. در شهرستان‌های دیگر هم کار مقاوم سازی مسکن روستایی در دستور کار قرار دارد.


ایرنا: علاوه بر مقاوم سازی مسکن آیا اقدامات دیگری در زمینه مسکن روستایی هم انجام می دهید؟

رسولی: بله، یکی از رسالت های اصلی بنیاد مسکن احداث مسکن روستایی برای محرومان است. از زمان تاسیس بنیاد مسکن تاکنون در این راستا پنج هزار و ۲۷۰ واحد روستایی برای محرومان و اقشار کم درآمد در استان احداث و به متقاضیان واجد شرایط واگذار شده است.

امسال هم ساخت ۶۰ واحد دیگر در دست اجرا داریم که ۴۰ واحد در سنندج و ۲۰ واحد در بانه بوده و تقریبا در مرحله سفت کاری است و بنا داریم تابستان سال آینده به بهره‌برداری برسانیم.

ایرنا: همه این اقدامات به نوعی برای ماندگاری روستاییان به عنوان تولید و تامین‌کنندگان امنیت غذایی در روستاهاست، آیا در این زمینه موفق عمل کرده اید؟

رسولی: یکی از مولفه‌های مهم در توسعه روستاها، اقتصاد روستا است و باید اقتصاد روستا را تقویت و انگیزه برای روستاییان ایجاد کنیم که به سکونت‌گاه های خود برگردند. عدم ایجاد زیرساخت در روستاها توسط دستگاه‌های متولی و عدم ایجاد انگیزه در روستاییان باعث شده، تعداد زیادی روستایی به حاشیه شهرها مهاجرت کنند و ورود بنیاد مسکن از ابعاد مختلف توانسته ایجاد انگیزه کند و روستاهایی داشتیم که به واسطه اجرای خدمات بنیاد مسکن، مردم از شهر به روستا هدایت شده‌اند.

روستا داشتیم خالی از سکنه بوده که روستاییان به خاطر خدمات بنیاد مسکن به روستا برگشته‌اند و مصداق آن را هم در استان داریم و سال گذشته ۳۰ روستای خالی از سکنه در استان شناسایی شد که ساکنان قبلی آن خواستار برگشت هستند. احیای روستاها نیازمند مقاوم سازی، پرداخت تسهیلات بلاعوض، اجرای طرح هادی و سنددار کردن مسکن روستایی است.

ایرنا: برای سنددار کردن واحدهای مسکونی روستایی چه اقداماتی داشته اید؟

رسولی: از ابتدای ابلاغ طرح سنددار کردن مسکن روستایی، تا کنون با همکاری اداره کل ثبت اسناد و املاک کردستان، ۸۹ هزار و ۸۵۰ واحد مسکن روستایی سنددار شده است که با توجه به برنامه ریزی و چشم انداز موجود، امیدواریم سال آینده به اتمام برسانیم.

ایرنا: یکی از ماموریت های جدید شما مشارکت در اجرای طرح نهضت مسکن ملی در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت است، از این طرح چه خبر؟

رسولی: مهمترین دغدغه و شعار دولت سیزدهم در کنار مشکل اشتغال، مسکن شهری است و دولت عزم کرده در راستای اجرای طرح ملی مسکن با جدیت گام بردارد و بنیاد مسکن هم در طرح نهضت ملی به عنوان قائم مقام وزارت راه وشهرسازی تعیین شده و نقش ایفا می کند.

این نهاد در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت استان و در پنج شهرستان دهگلان، کامیاران، قروه، بیجار و دیواندره در اجرای طرح ملی مسکن فعالیت دارد و در حال حاضر تمام طرحهای نهضت ملی در شهرهای ذکر شده فعال شده و در فاز اول طرح، سه هزار و ۲۰۸ متقاضی به ما معرفی شده که تاکنون برای ۲ هزار و ۴۱۱ نفر زمین تامین شده است.

این نهاد در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت استان و در پنج شهرستان دهگلان، کامیاران، قروه، بیجار و دیواندره در اجرای طرح ملی مسکن فعالیت دارد و در حال حاضر تمام طرحهای نهضت ملی در شهرهای ذکر شده فعال شده و در فاز اول طرح، سه هزار و ۲۰۸ متقاضی به ما معرفی شده که تاکنون برای ۲ هزار و ۴۱۱ نفر زمین تامین شده است.

ساخت این ۲ هزار و ۴۱۱ واحد در حال حاضر فعال است و پیشرفت خوبی هم دارد، به طوریکه در شهرستان‌های قروه و دهگلان برخی واحدها حتی به بهره برداری رسیده است. از مردم درخواست داریم در کنار ما بوده و مشارکت بیشتری داشته باشند تا در کمترین زمان واحدها را تحویل دهیم.

برای ۷۹۷ متقاضی فاز اول طرح ملی مسکن در شهرستان‌های اشاره شده، تاکنون زمینی تامین نشده است که در صورت تامین زمین، فعالیت اجرایی این واحدها هم شروع می شود.

در کنار این شهرستان ها در سنندج هم پروژه ۲۰۰ واحدی نهضت ملی در منطقه ۲/۱۹ بهاران به ما واگذار شده که در کمتر از هشت ماه پیشرفت قابل توجهی داشته است و حالا در مرحله سقف طبقه ششم هستیم و امیدواریم در زمان کمی تحویل متقاضیان دهیم.


ایرنا: دهیاران برخی روستاهای استان از جمله روستای دوشان از بنیاد مسکن گلایه مند هستند که در ازای دریافت هزینه مجوز ساخت مسکن در این روستا، خدمات این نهاد به ویژه در حوزه آسفالت معابر مناسب نیست. جواب شما چیست؟

رسولی: از اهداف مهم بنیاد مسکن، رسیدگی و خدمات به روستاهای حریم شهرها است. در همین راستا خدمات در روستاهای آساوله، دوشان، قار، برازان، سرخه دزج و قلیان را در دستور کار و اولویت قرا داده ایم.

هم امسال هم سال گذشته در روستای دوشان ۲ فاز مهم و پروژه بزرگ آسفالت و طرح هادی استان اجرا شد. امسال در هفته دولت ۱۲ هزار مترمربع معابر در دوشان آسفالت انجام دادیم. سال گذشته معبر و بلوار اصلی دوشان را که حدود ۱۴ هزار مترمربع بود، آسفالت کردیم و فاز های بعدی هم در این روستا در دست اجرا است.

مردم حق دارند که انتظار خدمت داشته باشند، ولی در روستاهایی که از متقاضیان بابت واگذاری زمین هزینه ای دریافت می کنیم، مکلف هستیم آن را دوباره در سطح روستاها در قالب آسفالت معابر، جدول گذاری و سنگ فرش هزینه کنیم.

ایرنا: دغدغه نهایی شما به عنوان مدیرکل بنیاد مسکن چیست؟

رسولی: یکی از دغدغه های اصلی بنیاد مسکن، این است که مردم از تسهیلات مقاوم سازی مسکن روستایی استفاده کنند، چرا که جان و آرامش مردم برای ما در اولویت است. در زلزله های رودبار، منجیل، بم و سرپل ذهاب شاهد بودیم که بسیاری از مردم به واسطه داشتن منازل مسکونی غیرمقاوم، جانشان را از دست دادند. اولویت ما این است که در کمترین زمان، مسکن روستایی را در برابر حوادث طبیعی مقاوم سازی کنیم.

کردستان با یک میلیون و ۶۰۳ هزار نفر جمعیت، ۱۰ شهرستان، ۲۹ شهر، ۳۱ بخش، ۸۶ دهستان و یک هزار و ۶۷۷ روستای دارای سکنه دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =