آسفالت

محرومیت‌زدایی یکی از مهمترین رویکردهای دولت سیزدهم به شمار می‌رود که یکی از مهمترین مصادیق آن رشد ۶۶ برابری اعتبارات راهسازی روستایی در استان چهارمحال و بختیاری است، اقدامی که کارشناسان از آن با عنوان انقلاب راهسازی یاد می‌کنند.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایرنا، چهارمحال و بختیاری دارای سه هزار و ۷۵۶ کیلومتر جاده آسفالته است که از این تعداد ۲ هزار و ۵۵۶ کیلومتر راه‌های فرعی و روستایی است. همچنین این استان ۸۱۲ کیلومتر راه فرعی و روستایی آسفالت نشده دارد که از این میزان ۲۱۲ کیلومتر راه فرعی و ۶۰۰ کیلومتر جاده روستایی است.

هرچند پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایجاد زیرساخت‌های ارتباطی در شهرها و روستاهای کشور از رشد قابل توجهی برخوردار شده است اما در طول این سال‌ها توجه به احداث راه‌های مناسب روستایی یکی از موضوعاتی بوده است که کمتر مورد توجه قرار گرفته و همین موضوع منجر به مهاجرت روزافزون روستاییان به مناطق شهری و شکل‌گیری محلات حاشیه‌ای شده و این موضوع نه تنها ظرفیت تولید و اشتغال در روستاها را از دسترس خارج کرده بلکه بر معضلات شهرها نیز افزوده است.

اما به همت دولت سیزدهم روند احداث راه‌های ارتباطی در مناطق روستایی چهارمحال و بختیاری که از استان‌های دارای مناطق سخت‌گذر و کوهستانی کشور به شمار می‌رود از سرعت بیشتری برخوردار شده است و آمارها و اعتبارات اعلام شده از سوی مسئولان حاکی از شکل‌گیری انقلاب راهسازی روستایی در این استان است.

در واقع توسعه راه‌های روستایی یکی از مهمترین اقدامات دولت برای محرومیت‌زدایی از استان‌های کمتر توسعه‌یافته است و این مهم به خوبی در استان چهارمحال و بختیاری در دستور کار قرار گرفته است.

محرومیت‌زدایی رویکرد دولت سیزدهم

استاندار چهارمحال و بختیاری محرومیت‌زدایی را از مهمترین رویکردهای دولت سیزدهم عنوان می‌کند و می‌گوید:مهمترین شاهد برای این موضوع اعتبارات قابل توجهی است که رییس‌جمهور و اعضای هیات دولت در سفر به این استان اختصاص دادند بطوریکه به نسبت جمعیت، چهارمحال و بختیاری بیشترین اعتبارات سفرهای استانی رییس‌جمهور را به خود اختصاص داده است.

غلامعلی حیدری ادامه داد: همچنین رییس‌جمهور در سفر به استان به مناطق محروم و دورافتاده استان سفر کرد تا از نزدیک در جریان مشکلات و مطالبات مردم این مناطق قرار گیرد و در خلال این سفر دغدغه‌های یک بانوی کوهرنگی در لبد بازفت را شنید و دستور رفع مشکلات این بانو را داد بطوریکه مشکلات وی ظرف مدت یک ماه برطرف شد و علاوه‌بر آن آیت‌الله رئیسی دستور داد تا راه روستایی این منطقه هرچه سریع‌تر احداث و آسفالت شود که این طرح هم اکنون در آستانه بهره‌برداری قرار دارد.

چهارمحال و بختیاری به همت دولت سیزدهم به کارگاه بزرگ سازندگی تبدیل شده و از مهمترین طرح‌های در دست اجرای این استان، راهسازی روستایی است.

وی با بیان اینکه چهارمحال و بختیاری به همت دولت سیزدهم به کارگاه بزرگ سازندگی تبدیل شده است، تصریح کرد: از طرح‌های آبرسانی گرفته تا طرح‌های کشاورزی گلخانه‌ای، راهسازی، مسکن‌سازی و محرومیت‌زدایی استان را فعال و پویا کرده است.

استاندار چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: اعتباراتی که در سفر رییس‌جمهور برای استان تصویب شد، در تاریخ کشور بی‌سابقه بوده است و همچنین اعتبارات تخصیص یافته به استان در نیمه نخست امسال ۲ برابر اعتبارات مدت مشابه سال گذشته است.

حیدری تاکید کرد: یکی از مهمترین مواردی که رییس‌جمهور و اعضای هیات دولت به آن اعتبار اختصاص دادند، توسعه راه‌ها به ویژه راه‌های روستایی است.

وی با بیان اینکه چهارمحال و بختیاری قبل از دولت سیزدهم از اعتبارات ماده ۵۶ برخوردار نشده بود، اظهار داشت: امسال با پیگیری‌های بسیار یک هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان از این محل به استان اختصاص پیدا کرد که ۸۰۰ میلیارد تومان آن در حوزه راهسازی و ۵۵۰ میلیارد تومان آن در حوزه آب و سدسازی سرمایه‌گذاری می‌شود.

حیدری ادامه داد: ظرفیت جدید دیگر استفاده از اعتبارات تهاتر نفت است و چهارمحال و بختیاری نخستین استانی است که این اعتبارات برای آن به ثمر نشسته به‌طوری‌که از این محل قرارگاه خاتم ۸۰۰ میلیارد تومان برای اجرای طرح چهارخطه بروجن به لردگان به ایذه اختصاص داده است و ۱۰ طرح دیگر نیز در دستور کار قرار داد که از این تعداد سه سد انتخاب شده است.

استاندار چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: در دولت سیزدهم ریل‌گذاری درستی در کشور انجام شده است و بی‌شک در ادامه نیز کارهای بزرگتری در بخش‌های مختلف انجام می‌گیرد.

شکل‌گیری تحول مهم راهسازی در چهارمحال و بختیاری می‌تواند به یکی از مطالبات دیرینه مردم این استان به ویژه مردم مناطق روستایی جامه عمل بپوشاند و در رضایتمندی آنها نقش بسزایی ایفا کند.

راه از مهمترین مطالبات روستاییان چهارمحال و بختیاری

روستای لبد

موسی سلیمانی یکی از اهالی روستای لبد شهرک رهبری شهرستان کوهرنگ، تکمیل راه این روستا را از مهمترین مطالبات خود و سایر اهالی روستا اعلام کرد و گفت: ایجاد جاده مناسب ، می‌تواند رفت و آمد روستاییان به دیگر مناطق را تسهیل کند و از سوی دیگر می‌توان با انتقال امکانات و تجهیزات در رفاه مردم موثر واقع شود.

در فصل سرد سال به ویژه زمان بارش برف نبود جاده ارتباطی برای روستاییان مشکلات بسیاری ایجاد می‌کند و امکان انتقال آمبولانس به روستا وجود ندارد.

وی ادامه داد: در فصل سرد سال به ویژه زمان بارش برف نبود جاده ارتباطی برای روستاییان مشکلات بسیاری ایجاد می‌کند و امکان انتقال آمبولانس به روستا وجود ندارد و درمان بیماران و به ویژه مادران باردار به سختی انجام می گیرد.

این ساکن روستا اهل شهرستان کوهرنگ با ابراز خشنودی از سفر رییس‌جمهور به روستای لبد و دستور برای احداث راه این روستا، تصریح کرد: از زمانی که رییس‌جمهور به این منطقه محروم و دورافتاده سفر کرد رسیدگی مسوولان بهتر از قبل شده است و راه روستا احداث و تنها آسفالت آن باقی مانده است که انتظار می‌رود قبل از بارش برف انجام شود تا روستاییان در فصل زمستان با مشکل مواجه نشوند.

ذوالفقار عزیزی از دیگر روستاییان چهارمحال و بختیاری ساکن در یکی از روستاهای محروم بخش میانکوه شهرستان اردل نیز نبود راه ارتباطی مناسب به مرکز شهرستان را از مهمترین دغدغه‌های مردم این روستا عنوان کرد و گفت: نبود راه ارتباطی مناسب و استاندارد در بخش میانکوه حد فاصل روستای شلیل به لندی مشکلات بسیاری برای مردم به وجود آورده است.

وی به خبرنگار ایرنا گفت: اگرچه بخشی از این محور ارتباطی به طول ۳۳ کیلومتر احداث و آسفالت شده اما هنوز تردد در این محور به سبب نیمه‌کاره ماندن آن دشوار است و خطرات بسیاری برای اهالی دارد.

عزیزی تصریح کرد: انتظار می‌رود به همت دولت مردمی سیزدهم احداث محورهای ارتباطی روستاهای شهرستان تکمیل شود تا روستاییان بتوانند در روستاها بمانند و از مهاجرت آنها به شهرها جلوگیری شود.

اختصاص ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار سفر به راه‌های روستایی استان

معاون امور عمرانی استاندار چهارمحال و بختیاری نیز در همین خصوص گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا یکی از مهمترین مصوبات سفر رییس‌جمهور به استان در ۱۹ خرداد امسال را اختصاص ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار به احداث راه‌های روستایی عنوان کرد و گفت: مصوب شد تا از محل اعتبارات ملی ۲۵۰ میلیارد تومان و ۲۵۰ میلیارد تومان نیز از اعتبارات استانی به جاده‌های روستایی استان اختصاص یابد.

علی حیدری افزود: علاوه‌بر آن دولت متعهد شده است تا به هر اندازه که راه‌های روستایی در استان زیرسازی شود، آسفالت آن را تقبل کند و دولت قیر رایگان به استان اختصاص دهد و محدودیتی در این خصوص وجود ندارد.

وی با بیان اینکه به همت دولت سیزدهم انقلاب راهسازی در روستاهای استان شکل گرفته است، تصریح کرد: یکی از مهمترین راه‌های روستایی استان، جاده روستای لبد به طول چهار کیلومتر است که پس از سفر رییس‌جمهور به این منطقه عملیات آن آغاز شده است و فقط آسفالت آن باقی مانده که چنانچه شرایط آب و هوایی اجازه دهد آسفالت آن هم در سالجاری انجام می گیرد.

پیش‌بینی می‌شود ظرف یکسال آینده بسیاری از طرح‌های راهسازی روستایی در استان تکمیل و به بهره‌برداری برسد و تحول بزرگی در این حوزه شکل گیرد.

معاون امور عمرانی استاندار چهارمحال و بختیاری ادامه داد: در تمامی نقاط استان طرح‌های راهسازی روستایی فعال شده است و پیش‌بینی می‌شود ظرف یکسال آینده بسیاری از این طرح‌ها تکمیل و به بهره‌برداری برسد و تحول بزرگی در این حوزه شکل گیرد.

حیدری خاطرنشان کرد: علاوه‌بر راهسازی روستایی، نقاط حادثه‌خیز نیز در برخی از محورهای روستایی استان وجود دارد که اعتبارات ویژه‌ای برای رفع این نقاط اختصاص داده شده است.

رشد ۶۶ برابری اعتبارات راهسازی روستایی استان در دولت سیزدهم

رییس اداره راه‌های روستایی اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا از رشد ۶۶ برابری اعتبارات راهسازی روستایی استان در سالجاری خبر داد و گفت: در حالیکه اعتبارات این حوزه در سال ۹۹ حدود سه میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان بوده است اما این اعتبار در سال ۱۴۰۰ به ۲۰۰ میلیارد تومان و در سالجاری به ۶۰۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است.

اعتبارات راهسازی روستایی استان در سال ۹۹ حدود سه میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان بوده است اما این اعتبار در سال ۱۴۰۰ به ۲۰۰ میلیارد تومان و در سالجاری به ۶۰۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است.

‌علیرضا مالکی افزود: این جهش قابل توجه اعتبارات راه روستایی در دولت سیزدهم حاکی از آنست که دولت به توسعه مناطق روستایی و بهبود رفاه حال روستاییان بسیار اهمیت می‌دهد و این مهم می‌تواند در محرومیت‌زدایی از استان نقش بزرگی ایفا کند.

وی تصریح کرد: از مهمترین راه‌های روستایی در دست احداث در استان می‌توان به راه‌های شهرستان کوهرنگ اشاره کرد بطوریکه در این شهرستان ۶۸.۵ کیلومتر راه روستایی در دست احداث و ۵۴ کیلومتر ابنیه فنی شامل پل، دیوار حائل و آبنما در حال تکمیل است.

رییس اداره راه‌های روستایی اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای چهارمحال و بختیاری افزود: از مجموع راه‌های روستایی در حال احداث در شهرستان کوهرنگ ۵۴ کیلومتر بهسازی و روکش آسفالت در بخش بازفت و ۱۰.۵ کیلومتر روکش آسفالت در دهستان موگویی حد فاصل شیخ‌علیخان تا غار یخی در حال انجام است.

به گفته مالکی، تکمیل ابنیه فنی روستاهای حسین‌آباد، نازی، تبرک به تلخدان، دوره مولا، مازه‌سوخته، مازه‌رشته و تعدادی روستای دیگر در این منطقه در حال انعقاد قرارداد است و بخشی از عملیات به میزان ۷۰ درصد اجرا شده است.

وی خاطرنشان کرد: بهسازی روکش روستاهای بخش مرکزی شهرستان کوهرنگ شامل غریب‌آباد، بختیارآباد و بنواستکی، بهسازی و روکش آسفالت محورهای آنتنی بخش صمصامی به طول هفت و نیم کیلومتر شامل روستاهای گل‌سرخ، تیرک احمدآباد، سیف‌آباد و الله‌یاری در حال انجام است و تکمیل ابنیه فنی روستای دره‌رزگه در موگویی، تکمیل ابنیه فنی و روکش آسفالت باباحیدر به چهارموران به طول یک کیلومتر از دیگر طرح‌های راهسازی روستایی در شهرستان کوهرنگ به شمار می‌رود.

رییس اداره راه‌های روستایی اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای چهارمحال و بختیاری به طرح‌های راهسازی شهرستان شهرکرد نیز اشاره کرد و گفت: محور ارجنک به مرغملک به طول ۱۳.۵ کیلومتر، راه ارتباطی خلیل‌آباد به قلعه‌خاکی به طول یک و نیم کیلومتر، محور هفشجان به مصطفی‌آباد به طول هفت و نیم کیلومتر و سه‌راهی وردنجان به هرچگان به طول چهار کیلومتر از جمله این راه‌هاست.

مالکی تصریح کرد: در شهرستان اردل بخش میانکوه محور ارتباطی شلیل به لندی به طول ۳۳ کیلومتر، بهسازی و روکش آسفالت آنتنی میانکوه به طول ۱۸ کیلومتر و در شهرستان کیار بهسازی و روکش آسفالت محور آبگلور به طول سه کیلومتر از مهمترین راه‌های روستایی در دست احداث استان است.

وی با اشاره به انجام بهسازی و روکش آسفالت آنتنی فلارد در شهرستان لردگان، اظهار داشت: بهسازی و روکش آسفالت بخشی از محور ده‌زیر به طول ۲.۵ کیلومتر، بهسازی آسفالت محور ساطح و بهسازی و روکش آسفالت محور ارتباطی چال‌دراز به نعمت‌الهی، سلمانک سفلی، بارز به شوارز و قلعه مدرسه به جرجین و محور ارتباطی امامزاده رحمان به شهسوار به طول چهار کیلومتر و اجرای لایه حفاظتی این محور از دیگر طرح‌های راهسازی شهرستان لردگان به شمار می‌رود.

مالکی همچنین از اجرای ۲ طرح راهسازی در شهرستان فارسان خبر داد و گفت: بهسازی و روکش آسفالت اقبال‌آباد به طول یک کیلومتر و بهسازی و روکش آسفالت محور چوبین به طول یک و نیم کیلومتر از جمله طرح‌هایی است که در سالجاری آغاز و در حال انجام است.

رییس اداره راه‌های روستایی اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای چهارمحال و بختیاری با اشاره به اجرای یک طرح راهسازی روستایی در شهرستان خانمیرزا، خاطرنشان کرد: در این شهرستان تعریض و بهسازی محور آلونی به ده‌صحرا به طول پنج کیلومتر در دست احداث است.

مالکی با قدردانی از همکاری خیرین راهساز در استان، افزود: در شهرستان‌ سامان ۱۶ کیلومتر راه روستایی به کمک خیرین در حال احداث است که از مهمترین آن می‌توان به محور چمالی به طول هشت کیلومتر و محور هوره به قلعه موسی‌خان به طول ۹ کیلومتر اشاره کرد.

وی ادامه داد: در شهرستان بن نیز خیران راهسازی فعال هستند و محور بن به بابا پیراحمد به طول ۱۱.۵ کیلومتر از مهمترین طرح‌های در دست احداث با کمک خیران است.

مالکی با بیان اینکه تمامی راه‌های روستایی شهرستان بروجن آسفالت شده است و در حال حاضر در این شهرستان طرحی در دست اجرا نیست، خاطرنشان کرد: راه‌های روستایی این شهرستان نیاز به روکش آسفالت دارد که تهیه برآورد و برگزاری مناقصه و انتخاب پیمانکار در حال انجام است.

وی با بیان اینکه راهسازی به ویژه در مناطق روستایی یکی از شاخص‌های توسعه‌یافتگی است، افزود: علاوه‌بر دستاوردهای مادی شامل تسهیل در تردد، خدمات‌رسانی بهتر و کاهش مصرف سوخت، حفظ جان افراد نیز از مهمترین تاثیرات احداث راه‌های روستایی است.

به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری دارای ۹۷۵ روستای دارای سکنه است که از این تعداد ۵۷۵ روستا دارای جمعیت بالای ۲۰ خانوار است و بر اساس آخرین آمارهای موجود ۴۰ درصد جمعیت استان را به خود اختصاص داده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =