گندم

مدیرامور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: براساس برآوردها امسال کشت گندم در سطح ۱۰۰هزار و ۴۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی این استان از نیمه دوم آبان آغاز شده است که از این میزان ۱۵ هزارو ۴۰۰ هکتار از این کشتزارها و در قالب قراردادی انجام می گیرد.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایرنا، رضا حسین پور افزود: همچنین براساس برنامه ریزی انجام شده سهمیه ابلاغی کشت دیم گندم در این استان بوشهر نیز امسال ۸۵ هزار هکتار است که تا پایان آذرماه ادامه دارد.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از گندم استان بوشهر به صورت دیم کشت می‌شود و وابستگی ۱۰۰ درصدی این نوع کشت به نزولات جوی است ادامه داد: در صورتی‌ که بارش‌ها با پراکنش مناسب در فاصله زمانی مشخص به صورت ادامه دار تحقق یابد پیش بینی می‌شود امسال ۹۰ هزار تن گندم از کشتزارهای آبی و دیم این استان تولید شود.

تامین ۱۲ هزار تن بذر

حسین پور اضافه کرد: امسال برای انجام کشت گندم ۱۲ هزار تن بذر شامل پنج رقم آبی و هفت رقم دیم در استان بوشهر تولید و از سوی پنج شرکت تولید کننده بذر استان بوشهر تامین شده است.

وی اظهار کرد: این شرکت‌ها از اوایل مهرماه اقدام به بوجاری، ضد عفونی و کیسه گیری بزرگ کردند و بر اساس جدود توزیع جغرافیایی که سازمان جهاد کشاورزی تنظیم کرده توزیع شهرستانی انجام و در اختیار بهره برداران قرار گرفته است.

حسین پور یادآور شد: در زمان حاضر ۴۰ درصد از کل ارقام مختلف بذر گندم استان بوشهر فراوری و در کل استان توزیع شده است همچنین فرایند بوجاری بذرها و توزیع به صورت مداوم و مستمر انجام می‌شود.

وی افزود: توصیه می شود کشاورزان از بذرهای اصلاحی(لیبل دار) و گواهی شده استفاده و از مصرف بذر بدون لیبل به دلیل ایجاد بیماری، آلودگی و وجود علف هرز خودداری کنند.
مدیرزراعت سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر در باره تامین کود مورد نیاز کشاورزان ادامه داد: مطابق شاخص های تعریف شده به ازای هر هکتار ۱۰۰ کیلوگرم کود فسفاته، ۱۰۰ کیلوگرم پتاسه و ۲۰۰ کیلوگرم کود اوره برای گندم آبی پیش بینی شده که براساس اطلاعات ثبت شده کشاورزان و بهره برداران در سامانه پهنه بندی از طریق حواله های الکترونیکی توزیع صورت می‌گیرد.

حسین پور گفت: همچنین برای کشت گندم دیم نیز کود اوره و فسفاته به مقدار نیاز در نظر گرفته شده است.

وی یادآور شد: کودهای تخصیص یافته به محصول گندم، جو، کلزا و چغندرقند مطابق دستورالعمل ابلاغی به صورت یارانه ای و برای سایر محصولات زراعی و باغی کودهای فسفاته و پتاسه به صورت غیر یارانه ای توزیع می‌شود.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: تنها کود اوره برای تمام محصولات زارعی و باغی با قیمت مصوب یارانه ای توزیع می‌شود.

کشت آبی گندم زیر پوشش کشت قراردادی

وی در باره کشت قراردادی گندم اظهار کرد: امسال همه سطح زیر کشت گندم آبی در استان بوشهر مشمول طرح کشت قراردادی شده است بر این اساس ۵۰ درصد سهمیه کودهای فسفاته و پتاسه و هزینه بیمه محصول به صورت اعتباری د اختیار کشاورز قرار می گیرد و هنگام تحویل محصول به شرکت غله و خدمات بازرگانی وجه آن از کشاورز کسر می‌شود.

به گفته حسین پور قیمت خرید تضمینی گندم در استان بوشهر از سوی دولت برای سال زراعی ۱۴۰۱ - ۱۴۰۲، برای هر کیلوگرم ۱۱هزار ۵۰۰ تومان تعیین شده است.

در سال زراعی گذشته ۱۰۴هزار و ۵۰۰ هکتار (۱۴هزار و ۵۰۰ هکتار گندم آبی و ۹۰ هزار هکتار گندم دیم) از زمین‌های کشاورزی استان بوشهر به زیر کشت گندم رفت که به دلیل خشکسالی ها مزارع گندم دیم بالای ۹۰ درصد دچار خسارت و تنها ۱۰ درصد به مرحله برداشت رسیدند براین اساس تولید گندم سال گذشته این استان ۴۵هزار تن بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =