کد خبر: 35661
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۵
ماهی خاویار

رئیس سازمان شیلات ایران گفت: پیش بینی امکان تولید ۴ هزار و ۵۰۰ تن ماهی خاویاری در قفس در سد کارون ۳ ظرفیت بسیار بزرگی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی به نقل از روابط عمومی جهاد کشاورزی استان خوزستان، سید حسین حسینی معاون وزیر و رئیس سازمان شیلات ایران، در نشستی که با حضور نماینده مردم شهرستان باغملک و ایذه در مجلس، مدیرکل شیلات خوزستان، فرماندار و مقامات محلی در ایذه، با اشاره به ذخایر و ثروت‌های کلان منابع طبیعی که در گوشه گوشه این کشور وجود دارد، گفت: استفاده بهینه از منابع آبی باید محور سیاستگذاری‌های تولید، اشتغال و امنیت غذایی سازمان‌های تصمیم گیرنده قرار گیرد و عدم بهره‌برداری از آب و ذخایر در حوزه کشاورزی و آبزی‌پروری مصداق بارز اسراف از منابع خدادادی است.

وی ادامه داد: با توجه به این که در صنعت شیلات حوزه صید و صیادی ما را از حوزه آبزی‌پروری در سواحل و دریا مغفول کرده است در استان خوزستان نیز سواحل جنوبی که در حوزه دریا است، شهرستان‌های ایذه و باغملک را تحت‌الشعاع فعالیت‌های شیلاتی قرار داده است.

این مقام مسوول اضافه کرد: براساس مطالعات صورت گرفته توانمندی و ظرفیت‌های آبزی‌پروری این منطقه فرصت ارزشمندی برای صنعت شیلات از زنجیره تولید، پیش تولید و بازار را در برمی گیرد.

حسینی با بیان این که پیش‌بینی امکان تولید ۴ هزار و ۵۰۰ تن ماهی خاویاری در قفس در سد کارون ۳ ظرفیت بسیار بزرگی است، تصریح کرد: هم اکنون ماهیان خاویاری که به عنوان یکی از ارزشمندترین گونه‌ها به لحاظ گوشت و خاویار محسوب می‌شود و در ۲۲ استان پرورش داده می‌شود و در سد کارون ۳ نیز اقدامات مطالعاتی به منظور پرورش این گونه در حال انجام است.

وی یادآور شد: ظرفیت تولید ۷ هزار و ۵۰۰ تن ماهی قزل‌آلا فقط در سد کارون ۳، یک هزار و ۵۰۰ تن در چشمه‌ها و ۲۲ هزار تن در رودخانه‌ها شناسایی شده است.

معاون وزیر در سازمان شیلات به حمایت ویژه استاندار خوزستان از شیلات اشاره کرد و گفت: با تشکیل شورای عالی راهبردی شیلات طی ۲ هفته آینده با حضور استاندار خوزستان، دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط، کارشناسان و متخصصان روند عملیاتی شدن این طرح‌ها و ظرفیت‌ها تسریع پیدا می‌کند.

وی توزیع صنعت شیلات در پیکره تولید، اشتغال و ارزش افزوده را موضوع بسیار مهمی دانست و عنوان کرد: در بحث انتقال تکنولوژی، ایران حرف برای گفتن دارد و برگزاری دوره‌های آموزشی و ترویجی و جذب سرمایه‌گذاران باید مورد توجه قرار گیرد.

حسینی از اینکه چگونه در بحث مسایل محیط زیستی در خشکی برای حفاظت و نگهداری از جانوران و گونه‌های بومی تلاش می‌شود در حالی که در زمینه پرورش آبزیان و به منظور تنوع و حفظ گونه‌های بومی مقاومت‌های بسیاری از سوی برخی سازمان‌ها وجود دارد انتقاد کرد و افزود: در حالی که امروزه دولت، مجلس و سرمایه گذار پای کار آمده است باید این‌گونه تحریم‌های داخلی بی‌اثر شود.

وی در پایان گفت: بازدیدهای میدانی از شهرهای مختلف خوزستان نقطه شروع کار است و کلیه اقدامات و برنامه‌های عملیاتی باید به صورت تیمی و گروهی تا حصول نتیجه از سوی مدیران استانی و شهرستانی به جد پیگیری شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =