طرح آبخیزداری

معاون آبخیزداری سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: بیش از یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی در لرستان نیازمند اجرای عملیات آبخیزداری است.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایسنا، حسن وحید در مراسم روز ملی روستا که امروز در لرستان برگزار شد، اظهار کرد: در ارزیابی پروژه‌های شاخص منابع طبیعی کشور، لرستان یکی از استان‌های پیشرو و برتر است و گواه این مدعا، ۳۲ میلیارد تومان پروژه آبخیزداری است که در قالب ۱۱ پروژه در سفر رئیس‌جمهور به لرستان امروز به افتتاح و بهره‌برداری رسید.

وی تصریح کرد: دستورالعمل مدیریت حوزه آبخیز مصوب شده است و بناست در راستای آن، عرصه‌های منابع طبیعی را مردمی کنیم و با جذب مشارکت مردم بتوانیم حداکثر منفعت را به آن‌ها برسانیم.

معاون آبخیزداری سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با اشاره به اینکه در چند سال اخیر در سطحی بالغ‌بر ۷۵۰ هزار هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی لرستان طرح‌های آبخیزداری اجرا شده است که فواید و اثرات زیادی داشته، ادامه داد: در سال گذشته طرح‌های آبخیزداری در سطحی بیش از ۲۵ هزار هکتار از منابع طبیعی اجرایی و تحت عنوان پروژه شاخص و مهم به افتتاح و بهره‌برداری رسیدند.

وحید خاطرنشان کرد: برای سال جاری در نظر داریم که اجرای طرح‌ها و عملیات‌های آبخیزداری در سطح منابع طبیعی لرستان را به دو برابر سال گذشته برسانیم.

وی اضافه کرد: هر چند خیلی اندک است؛ زیرا سطحی بیش از یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی در لرستان نیازمند اجرای عملیات آبخیزداری است.

معاون آبخیزداری سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با اشاره به دستور رئیس‌جمهور مبنی بر مردمی کردن دولت، گفت: در سطح روستاها در قالب سامان‌های عرفی و آبخیز، این اختیار به ادارات کل منابع طبیعی کشور داده شده است که شرکت‌های فراگیر را تشکیل و رتبه‌بندی کنند.

وحید عنوان کرد: معنا و مفهوم این است که باید در سطح روستاها انسجام‌بخشی سازمانی در ارگان‌های دولت و نقش مشارکت مردم را ارتقا دهیم و کلیه پتانسیل‌های موجود در اکوسیستم‌های طبیعی و آبخیزداری را به بهره‌برداران عرفی واگذار کنیم.

وی اظهار کرد: یکی از مشکلات زیست‌محیطی، برداشت بی‌رویه علوفه است که ۲۵ درصد معضلات زیست‌محیطی و منابع طبیعی را شامل می‌شود و فرسایش خاک در جایگاه بعدی قرار می‌گیرد.

معاون آبخیزداری سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور تصریح کرد: قراردادی در قالب طرح‌های مدون همه پتانسیل‌های عرصه‌های طبیعی از جمله معادن، گیاهان دارویی، علوفه و تمامی جوانب زیست‌محیطی به بهره‌برداران عرفی واگذار می‌شود.

وحید عنوان کرد: موضوع دیگر این است که مملکت دچار مشکلات و معضلات زیست‌محیطی زیادی من‌جمله سیل، فرسایش خاک، تغییر اقلیم، خشکیدگی جنگل‌ها و … است.

وی خاطرنشان کرد: مهمترین دلیل این است که در برنامه‌های اجرایی انسجام‌بخشی سازمانی وجود ندارد به همین دلیل دستورالعملی تحت عنوان مدیریت حوزه آبخیز تدوین شده است که مقرر شده با انسجام‌بخشی سازمانی طرح‌ها و اهداف برنامه اجرا شود و مشارکت مردم نیز جذب شود.

معاون آبخیزداری سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور اضافه کرد: به تعبیر دیگر؛ بهره‌برداران عشایر و روستایی، صاحب عرصه هستند و این اختیار داده شده است عرصه‌های منابع طبیعی را مردمی کنیم و با جذب مشارکت مردم بتوانیم حداکثر منفعت را به آن‌ها برسانیم.

وحید بیان کرد: هرچقدر حرمت و حریم طبیعت را نگهداریم. سیلاب، مشکلات زیست‌محیطی، فرسایش خاک و … نیز به‌تبع کاهش پیدا می‌کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =