کد خبر: 35044
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۵

گندم یک محصول استراتژیک در کشور محسوب می‌شود، در سال‌های گذشته چالش‌هایی را در تولید و خرید تضمینی این محصول از کشاورزان داشتیم و با واردات بی‌سابقه این محصول در کشور مواجه بودیم، این در حالی بود که کشاورزان از فروش گندم تولیدی خود باتوجه به پایین بودن قیمت تضمینی این محصول به دولت استقبال نکردند، اما امسال با یک جهش در این حوزه مواجه شدیم.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایسنا، قوت غالب بیشتر مردم در کشور نان است و قطعا ماده اصلی برای تهیه یک نان با کیفیت گندم خواهد بود، این سال‌ها خشکسالی، کاهش بارش و قیمت پایین خرید تضمینی گندم موجب شد تا کم کم از خودکفایی در حوزه تولید این محصول استراتژیک در کشور فاصله بگیریم.

وزیر جهادکشاورزی امسال از رشد ۶۰ درصدی خرید تضمینی گندم و پرداخت ۱۰۰ درصدی مطالبات گندمکاران در کشور خبر داد. این خبر نوید این را می‌دهد که نگرانی چندانی بابت تامین قوت غالب مردم در کشور وجود نداشته باشد.

اهمیت تولید گندم در استان‌هایی هم‌چون چهارمحال و بختیاری که دارای جمعیت عشایری و روستایی بالایی هستند، نسبت به سایر استان‌ها دو چندان بوده، زیرا مصرف آرد در این مناطق باتوجه به سبک غذایی و زندگی نسبت به میانگین کشوری بالاتر است، همچنین باتوجه به افزایش قیمت برنج، ماکارونی و سایر اقلام خوراکی، مصرف نان در سبد غذایی خانوارها افزایش داشته و باید به بحث تامین این محصول استراتژیک در کشور توجه ویژه‌ای داشت.

خوشبختانه چهارمحال و بختیاری نیز امسال از چرخه افزایش تولید و خرید تضمینی در کشور عقب نمانده و آمارها نشان می‌دهد که امسال در استان نیز شاهد افزایش تولید و خرید تضمینی گندم بودیم.

افزایش ۴۷ درصدی خرید تضمینی گندم در چهارمحال و بختیاری

نعمت‌الله تقی‌زاده- سرپرست اداره‌کل غله و خدمات بازرگانی چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه خرید تضمینی گندم در استان تا تاریخ ۱۴ مهرماه ادامه دارد، اظهار کرد: از ابتدای سال‌جاری ۲۵ هزار و ۷۰۰ تن گندم از کشاورزان استان خریداری شده است.

وی افزود: خرید تضمینی گندم در چهارمحال و بختیاری در سال‌جاری نسبت به سال گذشته ۴۷ درصد افزایش داشت، اکنون موجودی گندم استان ۳۸ هزار تن بوده و موجودی کاملا مطلوب است.

تقی‌زاده با تاکید بر اینکه گندم تولیدی در چهارمحال و بختیاری پاسخگوی نیاز سالانه استان نیست، گفت: عمده گندم مورد نیاز استان از استان‌های دیگر کشور و بنادر تهیه و به استان وارد می‌شود.

سرپرست اداره‌کل غله و خدمات بازرگانی چهارمحال و بختیاری در ادامه با بیان اینکه قیمت خرید تضمینی گندم در کشور از ۵۵۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم در سال‌ گذشته به ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان در سال‌جاری افزایش داشت، عنوان کرد: یکی از دلایل افزایش خرید تضمینی گندم افزایش قیمت خرید و همچنین افزایش تولید بود.

وی با اشاره به اینکه خرید تضمینی گندم در کشور نیز افزایش داشته است، بیان کرد: امسال هفت میلیون تن گندم از کشاورزان به‌صورت تضمینی خرید شده است که این عدد در سال گذشته ۴.۵ میلیون تن بود.

تقی‌زاده خاطرنشان کرد: در سال‌جاری ۳۰۰ میلیارد تومان مطالبات به گندمکاران چهارمحال و بختیاری پرداخت شده است و هیچ بدهی به گندمکاران نداریم.

سرپرست اداره‌کل غله و خدمات بازرگانی چهارمحال و بختیاری در پایان گفت: دیگر لزومی به ادامه خرید تضمینی گندم در استان در سال‌جاری وجود ندارد.

امسال بالغ بر ۴۵ هزار تن گندم در چهارمحال و بختیاری تولید شد

روح‌الله سعیدی- مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به برنامه‌های این سازمان برای کشت گندم در سال ۱۴۰۱-۱۴۰۲، اظهار کرد: دو برنامه مهم برای افزایش کشت گندم در استان داریم، یکی از برنامه‌های مهم برای کشت گندم در استان کشت قراردادی است که شامل گندم آبی بوده و در ۱۲۰ هزار هکتار از اراضی استان گندم کشت شود، البته قطعا این عدد محقق نخواهد شد و پیش‌بینی می‌شود ۴۵ هزار هکتار از اراضی استان زیر کشت گندم قراردادی برود.

وی افزود: کارخانجات آرد و شرکت غله و خدمات بازرگانی چهارمحال و بختیاری نسبت به تامین نهاده‌های مورد نیاز کشاورزان برای کشت گندم به‌صورت قراردادی اقدام می‌کنند و کشاورزان دغدغه کود، بذر و سم ندارد و زمانی‌که محصول را تحویل می‌دهد، هزینه نهاده در آن زمان کسر می‌شود.

سعیدی در ادامه با بیان اینکه جهش تولید گندم در دیم‌زارهای چهارمحال و بختیاری یکی دیگر از برنامه‌های سازمان جهادکشاورزی در سال ۱۴۰۱-۱۴۰۲ است، خاطرنشان کرد: در حدود ۱۶ هزار هکتار از اراضی استان تحت کشت گندم در طرح جهش تولید قرار خواهند گرفت، همچنین ۵۰ هزار تومان از هزینه بیمه محصول اراضی تحت کشت گندم دیم در هر هکتار توسط ستاد اجرایی فرمان امام پرداخت خواهد شد.

مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری بیان کرد: درصدد هستیم با استفاده از دستگاه‌های کشت مستقیم، کشت گندم انجام شود که این مسئله در شرایط آبیاری و کم بارشی موجب افزایش تولید خواهد شد.

وی استفاده از بذرهای اصلاح شده را یکی دیگر از راهکارهای افزایش تولید گندم در چهارمحال و بختیاری عنوان کرد و یادآور شد: این بذرها توسط ستاد اجرایی فرمان امام برای کشت دیم تامین شده است و اثرات خوبی در دیم‌زارها دارند.

سعیدی خاطرنشان کرد: تامین اسیدهای آمینه برای ۳۰ درصد از اراضی تحت پوشش گندم در چهارمحال و بختیاری در دستور کار قرار دارد که این مسئله باعث افزایش تولید گندم و مقاومت محصول در برابر آفات می‌شود.

مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه امسال ۲۲ دستگاه کارنده کشت مستقیم به ناوگان مکانیزاسیون کشاورزی در استان اضافه می‌شود، توضیح داد: این دستگاه‌ها با تسهیلات چهاردرصد و با بازپرداخت هفت ساله در اختیار کشاورزان متقاضی قرار می‌گیرد.

وی تصریح کرد: با حمایت‌های صورت گرفته از کشاورزان گندم کار در چهارمحال و بختیاری، اگر بارش‌های مناسبی داشته باشیم پیش‌بینی می‌شود ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش تولید گندم در دیم‌زارهای استان داشته باشیم، امسال بالغ بر ۴۵ هزار تن گندم در استان تولید شد که بالغ بر ۲۵ هزار تن گندم از کشاورزان استان به‌صورت تضمینی خرید شده است و مابقی نیز برای مصرف کشاورزان و بذر ذخیره می‌شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =