کد خبر: 34718
تاریخ انتشار: ۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۶
پیله

مدیر امور طیور، زنبورعسل و کرم ابریبشم سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی از آغاز تولید پیله ابریشم پاییزه در این استان خبر داد.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایسنا، علیرضا صادق با اشاره به اینکه چند سالی است تولید پیله ابریشم علاوه بر فصل بهار در فصل پاییز نیز در این استان انجام می شود، گفت: امسال نیز در این استان به همراه پنج استان دیگر تولید این محصول در حال انجام است.

وی با بیان اینکه برای تولید پیله ابریشم در پاییز امسال ۲۳ جعبه تخم نوغان در میان نوغانداران بجنورد توزیع شده است، اظهار کرد: با توجه به خشکسالی های اتفاق افتاده، استفاده از برگ های درخت توت درفصل بهار، برای اینکه آسیب زیادی به توتستان ها وارد نشود، جعبه های تخم نوغان کمتری را توزیع کردیم.

صادق افزود: طی امسال ۶ هزار و ۲۰۰ جعبه تخم نوغان در میان نوغانداران استان توزیع شده که این تعداد نسبت به سال گذشته ۵ درصد رشد داشته است.

وی با اشاره به اینکه ۲۵۸ تن پیله ابریشم در این استان طی فصل بهار تولید شد، افزود: طبق بررسی های صورت گرفته از هر جعبه تخم نوغان ۴۰ کیلوگرم پیله ابریشم تولید شد.

این مقام مسئول با بیان اینکه نوغانداران استان پارسال ۲۴۳ تن پیله تر کرم ابریشم تولید کردند، اظهار کرد: میانگین تولید این محصول در استان ۴۲.۵ کیلوگرم و کشور ۳۷.۵ است که استان در این خصوص ۱۷.۵ درصد از کشور بالاتر است.

وی با اشاره به اینکه ۳ هزار و ۸۱۲ نفر از جامعه روستایی این خطه به فعالیت نوغانداری مشغول هستند، گفت: بیشترین فعالیت حرفه نوغانداری به ترتیب در شهرستان های مانه و سملقان، راز و جرگلان و بجنورد است.

صادق با بیان اینکه نوغانداری فعالیتی زود بازده است، افزود: با توجه به شرایط آب و هوایی، توزیع جعبه نوغان در این استان معمولا در فروردین انجام می شود که این فعالیت ۴۰ تا ۴۵ روز طول خواهد کشید.

وی تصریح کرد: خراسان شمالی در تولید پیله های ابریشم در کشور دارای رتبه است اما هنوز صنایع وابسته به آن همچون پیله خشک کنی و نخ کشی، سنتی و نیمه صنعتی است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =