کد خبر: 34576
تاریخ انتشار: ۲۸ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۲
خرما

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون ایران گفت: در حال حاضر ایران به بیش از ۸۵ کشور دنیا با وجود تحریم ها، خرما صادر می‌کند که بخشی از این کشورها، اروپایی هستند.

به گزارش روستانیوز به نقل از صدا و سیما، ارسلان قاسمی رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون ایران افزود: هر چند طی سال‌های اخیر تولید خرما در کشور از ۱/۳ میلیون تن به کمتر از ۱/۱ میلیون تن در سال رسیده، اما گستره صادرات خرمای ایران گستره جهانی است و این ناشی از مرغوبیت و تولید ارقام مختلف خرما در کشور است.

قاسمی در ادامه گفت: ایران از نظر تعداد ارقام خرما مقام نخست را در سطح دنیا به خود اختصاص داده و این به سبب تنوع آب و هوایی در این مرز و بوم است، خرمای مجول گونه صادراتی بسیار مناسب از نظر قیمتی است و این خرما در کرمان و سیستان و بلوچستان تولید می‌شود همچنین با ارزش‌ترین خرما از نظر قیمتی در بازار داخل رقم کبکاب و مضافتی است.

وی با بیان اینکه بیشترین محصول خرما در داخل خود کشورهای تولیدکننده خرما مصرف می‌شود، افزود: برای مثال ایران سال گذشته ۳۲۰ هزار تن خرما صادر کرد و بقیه محصول در داخل به مصرف رسید.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون ایران با اشاره به اینکه عمده‌ترین بازارهای هدف ایران برای صادرات خرما، کشورهای پاکستان، هندوستان، افغانستان، ترکیه و امارات است، درباره کشورهای تولیدکننده گفت: مصر نخستین کشور تولید کننده خرما در جهان است و ایران، عربستان، یمن و عراق به ترتیب مقام‌های دوم، سوم، چهارم و پنجم را به خود اختصاص داده اند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =