کد خبر: 33906
تاریخ انتشار: ۱۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۱
آبرسانی

مدیرعامل شرکت آبفا سیستان و بلوچستان با بیان اینکه آبرسانی به یک‌هزار و ۷۵۱ روستا در قالب طرح جهاد آبرسانی در حال اجراست گفت: تا کنون بیش‌از ۲۲۵ کیلومتر لوله‌گذاری شبکه توزیع و خطوط انتقال انجام و برای ۸۴ روستا شبکه توزیع اجرا شده که به تدریج به خطوط انتقال متصل و آبدار می‌شوند.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایرنا، علیرضا قاسمی روز پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه در دولت سیزدهم، توسعه زیرساخت‌های حیاتی بویژه در روستاها و مناطق محروم مورد توجه ویژه است، به تشکیل شورای جهاد آبرسانی توسط وزارت نیرو اشاره کرد و اظهارداشت: این شورا با هدف تسریع در آبرسانی به روستاها و رفع محرومیت از نقاط مختلف کشور ایجاد شده و برنامه‌های مدونی در دستور کار قرار داده است.

وی از طرح بزرگ محرومیت‌زدایی در قالب آبرسانی به ۱۰ هزار روستای هدف، به عنوان یکی از عظیم‌ترین پروژه‌های عمرانی کشور یاد کرد و افزود: در فاز اول، عملیات اجرایی طرح آبرسانی به هفت هزار و ۱۳۸ روستا با جمعیت سه میلیون و ۳۵۰ هزار نفر و سرمایه‌گذاری ۱۹ هزار میلیارد تومان آغاز شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه در طرح فوق، آبرسانی به یک‌هزار و ۷۵۱ روستا در قالب ۱۱ طرح بزرگ در این استان انجام می شود، بیان کرد: این طرح‌ها به منظور رفع تنش آبی و تأمین آب پایدار در سطح ۱۲ شهرستان استان با جمعیتی حدود ۵۵۴ هزار نفر در حال اجراست.

وی بیان کرد: به منظور تکمیل طرح یادشده اجرای سه هزار و ۵۰۰ کیلومتر خطوط انتقال و شبکه توزیع آب آشامیدنی، ۱۱۷ باب مخازن بتنی زمینی همراه با دیوارکشی به حجم  ۱۵۵ هزار و ۴۵۰ مترمکعب، احداث ۵۰ باب ایستگاه پمپاژ با ظرفیت سه هزار و ۳۵۴ لیتر بر ثانیه همراه دیوارکشی، با اعتبار ۴۸ هزار و ۲۹۰ میلیارد ریال بر اساس فهرست بهای سال ۱۴۰۰ در دستور کار قرار دارد.

صدور مجوز برداشت ۱۰ میلیون مترمکعب آب

آبرسانی به ۱۷۵۱ روستای سیستان و بلوچستان در حال اجراست

مدیرعامل شرکت آبفای سیستان و بلوچستان با اشاره به وضعیت ناپایدار منابع آبی در استان بیان کرد: آب آشامیدنی پنج شهرستان و ۹۵۴ روستای منطقه سیستان و بخشی از شهر زاهدان به عنوان مرکز استان از چاه‌نیمه‌ها تامین می شود.

وی با بیان اینکه تأمین آب مردم مناطق یاد شده نباید به حقابه رودخانه هیرمند وابسته باشد، افزود: همزمان با استقرار دولت سیزدهم و بازدید وزیر نیرو از منطقه سیستان، استفاده از ظرفیت چاه‌های ژرف به طور جدی در دستور کار وزارت نیرو قرار گرفت و مجوز برداشت آب به میزان ۱۰ میلیون متر مکعب در سال توسط وزیر نیرو صادر شد. 

به گفته قاسمی، استفاده از این پتانسیل آبی جدید، در دشت سیستان و منطقه گشت سراوان، به منظور انتقال و توزیع آب آشامیدنی انجام می‌شود که در این راستا پاکات پیشنهاد قیمت سرمایه‌گذاران اخذ و در مرحله بررسی و ارزیابی قیمت قرار دارد.

وی  به تأمین بخشی از کمبود آب آشامیدنی شهر زاهدان از دشت حرمک به میزان ۲۵۰ لیتر بر ثانیه اشاره کرد و گفت: این طرح با تکمیل حفر و تجهیز ۱۰ حلقه چاه و خطوط انتقال آب وارد مدار بهره‌برداری شده و تأثیر آن به گونه‌ای بود که کمترین افت فشار و قطعی آب در شهر زاهدان سپری شد.

مدیرعامل آبفای سیستان و بلوچستان افزود: به دلیل وجود پتانسیل منابع آب زیرزمینی در دشت هامون – هیرمند، مجوز حفر ۱۰ حلقه چاه جدید توسط وزارت نیرو صادر شد که در سال جاری عملیات حفاری آنها در دستور کار شرکت قرار خواهد گرفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =