آبرسانی

تامین آب پایدار و سالم آشامیدنی ۳۴ هزار نفر در ۶۵ روستای استان اصفهان در طرح جهاد آبرسانی دولت سیزدهم در یک سال اخیر انجام شد و این خدمت رسانی در گستره‌ای وسیع تر و فراگیرتر همچنان در حال انجام است.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایرنا، یک سال از سپردن سکان اداره کشور به دولت سیزدهم می‌گذرد، دولتی که به ریاست آیت‌الله سید ابراهیم رییسی و با شعار «دولت مردمی، ایران قوی» کار خود را آغاز کرد و به اذعان بسیاری از کارشناسان و ناظران، در تاریخ دولت‌های پس از انقلاب، هیچ دولتی به‌اندازه دولت سیزدهم و آیت‌الله رئیسی میراث‌دار مشکلات، ضعف‌ها و کاستی‌های برجای‌مانده از دولت پیش از خود نبوده است. 

وضعیت بد شاخص‌های کلان اقتصادی، کسری بودجه، کاهش ارزش پول ملی، تورم بالا و بسیاری دیگر از چالش‌ها که ماحصل سیاست‌گذاری‌ها و اقدامات نادرست‌ سال‌های پیش از ۱۴۰۰ بود شرایطی را رقم زد که به گفته آیت‌الله رئیسی در اولین حضور وی در جلسه هیات دولت که با وزرای دولت قبل برگزار شد، نخستین چالش پرداخت حقوق مردادماه بود!

بااین‌حال گرچه چالش‌ها بسیار زیاد بوده و هست، اما باهمت مسئولان دولت سیزدهم اعم از رئیس‌جمهور، وزرا و سایر ارکان دستگاه اجرایی، طی یک سال گذشته علاوه بر رفع بسیاری از چالش‌های گذشته و تلاش برای ریل‌گذاری صحیح برای حرکت به‌سوی شرایط بهتر، اقدامات ارزشمندی نیز در حوزه‌های مختلف عملکردی صورت گرفته است که به نظر می‌رسد باگذشت یک سال از استقرار دولت اکنون نوبت به بازخوانی آن رسیده است.

در این گزارش به مهمترین اقدامات مرتبط با جهاد آبرسانی در استان اصفهان در یک سال اخیر خواهیم پرداخت.

توجه به مناطق محروم و اقشار کم برخوردار از سیاست های دولت سیزدهم بوده است که اقدامات آن در بخش ها و حوزه های گوناگون همچنان ادامه دارد، بویژه در تامین نیازهای ضروری اولیه همانند آب آشامیدنی این اقدامات با جدیت دنبال می شود.

تامین آب آشامیدنی سالم  به ۱۰ هزار روستای کشور

طرح رفع محرومیت از مناطق کم برخوردار کشور، بر اساس بند ۳ جدول ۱۷ قانون بودجه عمرانی سال ۱۴۰۰ کل کشور، با انعقاد تفاهم نامه همکاری بین وزارت نیرو و قرارگاه امام حسن مجتبی (ع)، با اعتبار ۳۰ هزار میلیارد تومان، آبرسانی شرب به ۱۰ هزار روستای کشور را در مدت سه سال اجرایی می‌کند.

بر اساس گزارش های موجود، از زمان روی کارآمدن دولت سیزدهم ۱۰۰ شهر کشور با تنش آبی روبه رو بود که مشکل برخی از شهرها با اجرای طرح های موردی و کوچک مانند اجرای خط انتقال آب، حفر چاه، ایجاد مخازن آب و نصب دستگاه آب شیرین کن حل شد و به حالت پایداری رسید و از سوی دیگر  با اقدامات صورت گرفته در این زمینه هم اکنون ۵۶۰ پروژه آبرسانی در مرحله اجرا یا بهره برداری است.

 اما استان اصفهان وضعیت آبی نابسامان و کم‌سابقه‌ای را در نیم‌ قرن اخیر سپری می‌کند، بطوری‌که زاینده‌رود که با طول افزون بر ۴۵۰ کیلومتر، بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران به شمار می‌رود، در ۲ دهه اخیر از سد "چَم آسمان" در شهرستان لنجان واقع در غرب استان تا تالاب گاوخونی بارها خشک شده و همین امر تامین آب شرب را با مشکل روبه ور کرده است، به همین دلیل مسوولان را بر آن داشت تا برای تخصیص آب شرب به مناطق مختلف از جمله مناطق روستایی برنامه ریزی و اقدامات جدی تری داشته باشند.

آبرسانی به ۶۵ روستای استان اصفهان با جمعیت ۳۴ هزار نفر در دولت سیزدهم

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اصفهان در این باره گفت: عملیات آبرسانی به ۶۵ روستای استان اصفهان با جمعیت ۳۴ هزار نفر در دولت سیزدهم انجام شد.

حسین اکبریان در گفت و گو با ایرنا افزود: از سال گذشته تاکنون با اهتمام جدی در رفع محرومیت و تکمیل طرح های نیمه کاره،۱۳۰ کیلومتر احداث خطوط انتقال آب و اصلاح و توسعه شبکه توزیع، احداث چهار هزار مترمکعب مخزن ذخیره آب و سایر تاسیسات مربوطه اجرا، تکمیل و وارد مدار بهره برداری شده است.

وی اضافه کرد: عملیات آبرسانی به این ۶۵ روستا با اعتبار هزینه شده بالغ بر ۴۳ میلیارد تومان صورت گرفت.

به گفته وی آبرسانی به مورچه خورت، نواحی و مراکز جمعیتی مسیر آن شامل یک باب ایستگاه پمپاژ  و ۳۰ کیلومتر خطوط انتقال آب با اعتبار و هزینه کرد ۲۰ میلیارد تومان در دولت سیزدهم تکمیل شد و به بهره برداری رسید، در این طرح آب شرب سالم ، بهداشتی و پایدار روستای مورچه خورت، بخشی از نواحی و مراکز جمعیتی مسیر خط آبرسانی شاهین شهر به مورچه خورت با جمعیت تقریبی سه هزار نفر تامین می شود.

تامین آب شرب ۲۱ هزار روستایی استان اصفهان در دستور کار

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اصفهان درباره دیگر طرح های در دست اجرا با محوریت جهاد آبرسانی به مناطق روستایی و کم برخوردار استان تصریح کرد: با اجرای طرح جهاد آبرسانی در ۳ شهرستان استان اصفهان، بیش از ۲۱ هزار نفر در ۹۷ روستای استان اصفهان از آبرسانی پایدار بهره مند می‌شوند.

اکبریان گفت: : عملیات اجرایی طرح جهاد آبرسانی به منظور آبرسانی پایدار به ۹۷ روستا ( ۶۵ روستای اصلی و ۳۲ روستای مسیر طرح ) در سه شهرستان نایین، فریدونشهر و سمیرم با همکاری قرارگاه سازندگی امام حسن مجتبی (ع) و با مبلغ قرارداد بالغ بر ۱۶۴ میلیارد تومان در حال اجراست.

وی اضافه کرد: در شهرستان نایین و در مرحله نخست اجرای این طرح، ۲ هزار و ۸۶۰ نفر در ۵۴ روستا از آبرسانی پایدار بهره مند می‌شود و تاکنون برای اجرای طرح های آبرسانی به مجتمع های روستایی لای سیاه و کوهستان- بهارستان در حدود ۲۳ کیلومتر حفاری  خطوط انتقال آب و  ۱۵ کیلومتر لوله گذاری شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اصفهان ادامه داد: در طرح جهاد آبرسانی در این شهرستان علاوه بر حفر و تجهیز ۲ حلقه چاه آب، ۱۱۷ کیلومتر خط انتقال و شبکه توزیع، سه هزار و ۷۰۰ متر مکعب مخزن و پنج باب ایستگاه پمپاژ نیز اجرا و احداث می شود.

اکبریان تصریح کرد: در شهرستان فریدونشهر نیز ۲۴ روستا  با جمعیت هفت هزار و  ۲۷۱ نفر با اجرای این طرح، از آبرسانی پایدار بهره مند می شوند که عملیات لوله گذاری خطوط انتقال و شبکه توزیع آب به طول  ۱۱۵ کیلومتر و همچنین  ۲۸ کیلومتر حفاری در حال اجرا است.  

وی اظهارداشت: هم اکنون نیز عملیات حفاری و لوله گذاری درمجتمع های روستایی برف انبار و گوراب فریدونشهر اجرا و جهاد آبرسانی در این شهرستان با احداث ۸۰۰ متر مکعب مخزن و سه باب ایستگاه پمپاژ و حفر و تجهیز یک حلقه چاه اجرایی می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اصفهان افزود: جهاد آبرسانی در شهرستان سمیرم نیز در مجتمع ۲۱ روستایی پادنا، روستاهای چشمه رحمان مهدی آباد، مروک، ضرغام آباد، کیفته، گیوه سین، فتح آباد، حیدر آباد، ماندگان و دشت بال وردشت با ۱۲۹ کیلومتر لوله گذاری خطوط انتقال و شبکه توزیع آب، احداث پنج هزار ۵۰۰ متر مکعب مخزن، ۲ ایستگاه پمپاژ و حفر و تجهیز سه حلقه چاه به زودی آغاز می‌شود.

در این ارتباط معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه‌گذاری شرکت آب و فاضلاب اصفهان نیز گفت: اجرای ۶ طرح آبرسانی در مقیاس بزرگ و کوچک را برای امسال در نظر گرفته ایم که تامین اعتبار و کمبود نقدینگی بزرگترین چالش آنهاست.

کاظم جعفری در گفت و گو با ایرنا با اشاره به انجام اقدامات ذیل این طرح ها افزود: اجرا و تکمیل ۲ تصفیه خانه آب، بالغ بر ۸۰ کیلومتر لوله گذاری و خط انتقال و تجهیز چاه آب آشامیدنی در قالب این طرح‌ها انجام می‌شود.

یکی از اهالی مناطق روستایی استان اصفهان که در آن طرح جهاد آبرسانی انجام گرفته، این اقدام را نشان از توجه به اقشار کم برخوردار دانست و در این ارتباط گفت: تامین نیازهای اولیه از ضروریات روستاهاست که خوشبختانه دولت جدی گرفته است.

حمید قدیری در گفت و گو با ایرنا افزود: سال ها با مشکل آب روبه رو بودیم که با اجرای طرح اکنون شرایط بهتر شده است.

وی ادامه داد: امیدواریم سایر زیرساخت ها مانند اینترنت نیز شرایط بهتری پیدا کند تا اهالی بتوانند از آن استفاده کنند.

براساس آمار موجود در سال ۱۳۵۷ و در اوایل انقلاب اسلامی ۷۰ درصد از جمعیت ایران در روستاها سکونت داشتند اما هم اینک ۲۶ درصد از جمعیت کشور معادل ۲۰ میلیون ایرانی در روستاها زندگی می‌کنند.

استان اصفهان با پنج میلیون و ۱۲۰ هزار نفر جمعیت دارای بیش از یکهزار و ۷۰۰ روستا و آبادی با جمعیت افزون بر ۶۱۰ هزار نفر است که ۹۳۵ روستای اصفهان بیش از ۲۰ خانوار جمعیت دارد

شرکت آب و فاضلاب اصفهان، یکصد شهر و ۹۴۸ روستای استان را تحت پوشش دارد. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =