کد خبر: 32950
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۶
دانه

در تولید بذور دانه‌های روغنی سازگار با اقلیم کشورمان در حال خودکفایی هستیم.

به گزارش روستانیوز به نقل از خبرگزاری صداوسیما، در تامین دانه‌های روغنی وابستگی زیادی به خارج از کشور در سالیان گذشته داشتیم، اما اکنون در تولید بذر این دانه‌ها در حال خودکفایی هستیم.
صمد مبصر، معاون موسسه ثبت و گواهی بذر و نهال گفت: ارزش سالانه بذر‌های تولید داخل، چیزی نزدیک به یک میلیارد دلار در کشور است.
البته بذر‌های دانه روغنی که در داخل تولید می‌شوند، در مقایسه با بذر‌های وارداتی سازگاری بیشتری با اقلیم کشورمان دارند.
کشاورز نمونه گفت: عملکرد بذور اصلاح شده بالاتر از بذر خود مصرفی است. همچنین عملکرد بذور داخلی در هکتار یک و نیم تا دو تن بیشتر از بذور خارجی است؛ که با قیمت یک سوم بذور خارجی، و به طور خیلی زیاد در اختیار کشاورزان و ما هست.
گفتنی است درصورت انتخاب بذر مناسب، کیفیت روغن تولیدی هم مطلوب‌تر خواهد بود.
مهدی غفاری، معاون بخش دانه‌های روغنی نیز گفت: رقم‌هایی که به مرحله معرفی می‌رسند، از نظر درصد روغن مورد ارزیابی کیفی قرار می‌گیرند و اگر استاندارد‌های لازم را داشته باشند به تولیدکنندگان و کشاورزان معرفی می‌شوند.در عین حال، تعیین میزان نیاز سالانه بذر باعث جلوگیری از هدر رفت سرمایه‌ها در صنعت بذر خواهد شد.
گودرز نجفیان، رئیس موسسه اصلاح و تهیه نهال وبذر تصریح کرد: ما بر اساس تقاضای موجود هسته‌های اولیه را تولید می‌کنیم. تولید بذر هزینه‌های بیشتری دارد، نمی‌توانید بذر تولید کنید و به صورت دانه بخواهید مصرف کنید، این هدر دادن پول است.
همچنین میزان تولید بذر دانه‌های روغنی با توجه به ماندگاری کم آن، باید مقداری باشد که شرکت‌های تولیدکننده بذر ضرر نکنند.
گودرز نجفیان در ادامه تاکید کرد: شرکت‌های تولیدکننده بذر نباید بذر‌های تولیدیشان در انبارهایشان بماند و متضرر بشوند. بذر دانه‌های روغنی قابلیت نگهداری چندین سال ندارد.
البته تولید دانش بدون به کارگیری در بخش تولید، خودکفایی دانه‌های روغنی را در پی نخواهد داشت.
شهرام شاهین فر، تولیدکننده بذر گفت: ما باید بتوانیم یافته‌های محقق‌ها و به نژادگر‌ها را به عرصه ارائه کنیم، اما مشکل ما اینست که در ترویج این‌ها غافل هستیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =