کد خبر: 32760
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۲
مدنی

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری گفت: رویداد ملی همه با هم در محل مصلی امام خمینی (ره) با هدف پیگیری احیای جهاد سازندگی برپا شده است.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایسنا، سید امیرحسین مدنی در نشست خبری امروز دوشنبه در تشریح تشکیل شورای عالی جهاد سازندگی، امور عشایر و توسعه روستایی، گفت: یکی از شعارهای دولت از ابتدای کار با توجه به اینکه رئیس جمهور رسیدگی به محرومان را در دستور کار خود دارد و توجه ویژه ای به مناطق محروم، روستاها و عشایر دارد همین مسئله است و اقداماتی در راستای مردمی سازی طرح های دولت انجام گرفته است.

وی افزود: جهاد سازندگی در مقطعی برای کشور بسیار خیرات و برکات داشت که از ابتدای این دولت رئیس جمهور اعلام کردند که جهاد سازندگی باید احیاء شود. بر همین اساس اینکه جهاد سازندگی با چه ابعادی، چه وظایفی و ساختاری تشکیل شود مورد مطالعه قرار گرفت و مقرر شد موضوع به معاون اول رئیس جمهور ارائه شود. جمع بندی‌ها ابتدا به آقای مخبر و پس از آن به رئیس جمهور در جلساتی ارائه شد.

وی با تاکید بر اینکه جهاد سازندگی در گام دوم انقلاب مختصات خاص خود را خواهد داشت، افزود: روستاها پیش از انقلاب با مشکلات بسیاری مواجه بودند و در حوزه زیرساخت‌ها همچون راه روستایی، آب، برق، گاز و مسکن با مشکلات بسیاری مواجه بودند. به شکلی که در گزارشاتی که در ابتدای انقلاب به امام راحل ارائه می شد به تازگی برخی روستاها کشف می‌شدند. در حال حاضر هیچ روستایی وجود ندارد که دسترسی به آن امکانپذیر نباشد و در حوزه زیرساخت ها وضعیت مطلوب شده است. ۷۸ درصد راه های روستایی تکمیل، ۸۵ درصد شبکه آب روستایی و ۵۵ درصد طرح های هادی در روستاها اجرایی و تکمیل شده است. در شرایطی که پیش از انقلاب شبکه تلفن، اینترنت و تلفن همراه وجود نداشت در حال حاضر این شبکه در روستاها گسترش پیدا کرده و شبکه برق به تکمیل ۹۵ درصدی و شبکه گاز حدود ۹۲ درصد تکمیل شده است.

دولت باید طرح مهاجرت معکوس و بازگشت به روستاها را دنبال کند

وی ادامه داد: در برهه‌ای مهاجرت از روستا به سمت شهرها را شاهد بودیم و دولت باید طرح مهاجرت معکوس و بازگشت به روستاها را دنبال کند. این مختصاتی است که در گام دوم انقلاب باید به آن توجه ویژه ای شود. زمانی برای پر شدن خلأ نبود جهاد سازندگی، نهادهای مختلفی تشکیل شدند و در کنار آن ظرفیت های مردمی خوبی نیز شکل گرفته است. مشکلی که در روستاها داریم این است که دستگاه های زیادی در این حوزه متولی هستند. لذا مقرر شد شورای عالی جهاد سازندگی به شیوه گام دومی احیاء شود تا هم افزایی و هماهنگی این دستگاه ها را نیز بر عهده بگیرد. ماموریت های جهاد سازندگی در چهار بخش شامل حوزه سیاستگذاری و قوانین، هماهنگی بین دستگاه ها و نهادهای مرتبط، استفاده از ظرفیت های مردمی و گفتمان سازی و فرهنگسازی مشخص شده است.

لزوم توجه به هم افزایی و هماهنگی میان دستگاه های مرتبط در حوزه روستایی است

وی تاکید کرد: در حوزه سیاستگذاری و قوانین که بخشی از فعالیت های شورای عالی جهاد سازندگی قلمداد می شود این شورا به عنوان مترجم سیاست ها عمل خواهد کرد. بخش دیگری از فعالیت شورا با توجه به مطالعاتی که انجام شده مشخص شده ۲۴ دستگاه در حوزه روستاها کار می کند که انسجام آنها از اهمیت بسزایی برخوردار است. بی تردید سر و کار داشتن روستاییان با دستگاه های مختلف موجب شکل گیری تردد آنها با شرایط حمل و نقل فعلی است که همین مورد یکی از عواملی است که ۴۷ درصد تورم روستایی را ایجاد کرده، تورمی که به صورت ماهانه محاسبه شده و ۲.۵ درصد از تورم شهری بیشتر است. همین مسئله نشانی از لزوم توجه به هم افزایی و هماهنگی میان دستگاه های مرتبط در حوزه روستایی است. بر همین اساس این هماهنگی به عنوان یکی دیگر از ماموریت های جهاد سازندگی گام دوم انقلاب تعیین شده است. استفاده از ظرفیت مردمی نیز از دیگر وظایف این شورا قلمداد می شود تا بتواند با بهره گیری از ظرفیت های مردمی و برنامه ریزی برای این ظرفیت ها بهترین عملکرد حاصل شود.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری در بخش دیگری از صحبت های خود به موضوع گفتمان سازی و فرهنگسازی در کار جهادی اشاره کرد و افزود: یکی دیگر از وظایف جهاد سازندگی گام دوم گفتمان سازی است. شورای عالی جهاد سازندگی در شرایطی شکل گرفته که ۱۷ دستگاه در آن عضو هستند که هفت دستگاه در میان آنها دولتی نیستند. در بهمن ماه سال گذشته ابلاغیه تشکیل شورای عالی جهاد سازندگی از سوی رئیس جمهور صادر شد و مقرر شد در زمان کوتاه مقدمات آن فراهم شود. لذا اطلاعات دستگاه های مختلف در حوزه محرومیت زدایی احصا شده و در حوزه ظرفیت های مردمی نیز اطلاعات منسجمی وجود نداشت که این اقدام انجام شد تا بدانیم چه وضعیت هایی در کدام نقاط کشور وجود دارد.

مجموعه های دانش بنیان در مناطق محروم و روستاها ایجاد شود

به گفته وی، ما در شرایطی قرار گرفته ایم که پدیده های جدیدی در حوزه محرومیت زدایی ایجاد شده به شکلی که در حاشیه شهر جنس محرومیت با محرومیت روستایی متفاوت است. آخرین به روزرسانی که در خصوص پهنه بندی محرومیت در کشور داریم مربوط به سال ۱۳۸۸ است؛ لذا باید این اطلاعات جمع آوری و اطلس محرومیت را تدوین کنیم. ما باید مشخص می کردیم که در گام دوم انقلاب چه میزان ظرفیت داریم و چه میزان توانسته ایم مجموعه های دانش بنیان را در مناطق محروم و روستاها ایجاد و از آنها بهره بگیریم.

وی ادامه داد: در جلسه اول شورای عالی جهاد سازندگی هشت چرخش راهبردی را مد نظر قرار دادیم که بر اساس آن ۲۴ مصوبه به تایید رسید و حدود ۱۳ مصوبه مربوط به مسئله اشتغال روستایی بوده است.

وی تاکید کرد: در حال حاضر ۹۰ هزار نقطه آبادی در کشور داریم که از این تعداد  ۶۲ هزار آبادی دارای سکنه است و ۳۹ هزار روستا بالای ۲۰ خانوار سکنه دارد.

مدنی با تاکید بر اینکه در حوزه جهاد ادغام جهاد سازندگی و جهاد کشاورزی اقدام درستی نبوده است، افزود: دولت در تشکیل شورای عالی جهاد سازندگی به هیچ عنوان بنای تشکیل سازمان، وزارتخانه جدید به اسم جهاد سازندگی را ندارد اما در جایگاه حاکمیتی انسجام بین بخش های مردمی و دولت را بر پایه برنامه ریزی دنبال خواهد کرد. در حال حاضر ۴۹ درصد اقتصاد روستاهای ما بر پایه کشاورزی و ۱۸ درصد اقتصاد معدنی است. لذا باید موضوع کشاورزی مورد توجه قرار می گرفت و بر همین اساس مصوبات جلسه اخیر شورای عالی جهاد سازندگی نیز بیشترین توجه بر روی کشاورزی بوده است.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری تاکید کرد: تا پایان سال جاری مقرر شده تنش های آبی ۳۰۰۰ روستا برطرف شود. این در شرایطی است که در حال حاضر حدود ۱۰ هزار روستا با تنش های آبی مواجه هستند.

به گزارش ایسنا، در بخش دیگری از این مراسم مجتبی طالبی دبیر نخستین رویداد ملی همه با هم – از جهاد سازندگی تا جهاد پیشرفت و عدالت در تشریح برگزاری این رویداد، گفت: در این رویداد تلاش داریم به سه سوال تاریخی پاسخ دهیم. این رویداد مقدمه ای برای شورای عالی جهاد سازندگی در گام دوم است که مشخص شود در حوزه محرومیت زدایی در چه نقطه ای پیش از انقلاب قرار داشتیم و در حال حاضر در چه نقطه ای قرار گرفته ایم و در آینده نیز با توجه به برنامه ها در چه نقطه ای قرار خواهیم گرفت. بی تردید در این عرصه ما نیازمند هم افزایی ملی هستیم تا از ظرفیت های مردمی و دولت در حوزه محرومیت زدایی بهره بگیریم و پاسخگوی مردم باشیم.

وی افزود: در این رویداد مدل ترکیبی در قالب نمایشگاه حداقل ۷۰ سال گذشته را به همراه چشم انداز آینده نمایش خواهد داد. این کار برای اولین بار در قالب مدل حل مسئله اجرایی شده است و موضوع احیای شورای عالی جهاد سازندگی نیز در این رویداد مورد توجه ویژه قرار گرفته است. بی تردید در کشور نیاز داریم جایی برای نمایش تحقق وعده های داده شده و نتیجه اقدامات انجام شده به عنوان دستاوردها و کارهای جامعه به مردم و ولی جامعه وجود داشته باشد تا گزارش دهی محقق شود. در این رویداد پرونده دولت مستقر هم در حوزه محرومیت زدایی به نمایش گذاشته شده و به میزان عملکرد حدود یکساله خود پاسخگو بوده، ما به دنبال جایزه ملی پیشرفت و عدالت هستیم تا پیشران های توسعه ارزیابی شوند و این جایزه را دریافت کنند. این رویداد و نمایشگاه بر روی پلتفرمی به صورت آنلاین در دسترس قرار خواهد گرفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =