صندوق بیمه کشاورزی

صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر یکی از اقدامات موثر برای رفع تهدید اقتصاد و معیشت افراد و خانوار روستایی و عشایری است که تلاش مسوولان دولت سیزدهم در گلستان برای استفاده از این برنامه قانونی و با حمایت ویژه می‌تواند امیدآفرینی را در میان جوامع تولیدکننده دوچندان کند.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایرنا، معیشت، بیمه، درمان و عدالت همواره مورد تاکید رهبر معظم انقلاب و دولت سیزدهم است و مسوولان صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر در تحقق این اهداف راه تازه ای را آغاز کرده اند که افزایش ۴۰ درصدی بودجه صندوق بیمه اجتماعی در سال جاری نسبت به اعتبار ۱۰ هزار میلیارد ریال سال گذشته از جمله اقدامات لازم برای افزایش جذب افراد در صندوق است.

به گفته مسوولان صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر، رویکرد این صندوق در سال جاری حمایت از کسب و کارهای کشاورزی و دامپروری با رویکرد اشتغال‌آفرینی بوده و در این راستا از دامپروری، کشاورزی و خدمات‌دهی به اقشار خاص آن در استان ها حمایت ویژه می شود.

مطابق گزارش اخیر بیت الله برقراری مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر کشور، ظرفیت صندوق پوشش ۱۰ میلیون نفر را دارد در حالی که هفت میلیون و ۵۰۰ هزار نفر زیر پوشش بیمه اجتماعی نبوده و تا قبل از رسیدن به سن ۵۰ سالگی باید از طریق این صندوق بیمه شوند.

براساس این گزارش، صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر در سال ۱۳۸۴ تاسیس شده و جمعیت هدف این صندوق پوشش یک سوم از جمعیت کشور یعنی معادل حدود ۳۰ میلیون نفر است که با گذشت ۱۶ سال تنها یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر زیر پوشش این صندوق قرار گرفته‌اند که حدود سالانه یک درصد است.

با توجه به این که اصل ۲۹ قانون اساسی جمهوری اسلامی به تامین اجتماعی اختصاص دارد و بهره مندی بیشتر آحاد جامعه از تامین اجتماعی و اجرای بیمه اجتماعی در مناطق روستایی وعشایری با اهداف جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها، تامین اجتماعی، بازتوزیع عادلانه درآمد، کاهش اختلاف طبقاتی و بالابردن سطح زندگی روستاییان و عشایر در استان ها از جمله گلستان که ۴۷ درصد از جمعیت ۲ میلیون نفری آن را قشر روستاییان و عشایر تشکیل می دهد، سرمایه گذاری در این حوزه را برای دستگاه های مرتبط در ارایه خدمات برای جذب پایداری روستاییان و تولیدکنندگان و توسعه منطقه ضروری می کند.

مدیرصندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر گلستان در این ارتباط گفت: در این استان شمالی ۳۵۱ هزار و ۶۱۶ نفر جامعه هدف به تفکیک در ۱۴ شهرستان تابعه استخراج شده که بیشترین آن در گنبدکاووس با ۶۷ هزار و ۱۳۶ نفر، گرگان ۴۶ هزار و ۳۸۹ نفر، آق قلا با  ۳۲ هزار و ۴۳۸ نفر، علی آباد ۳۰ هزار و ۲۱۸ نفر، رامیان ۲۹ هزار و ۲۷۵ نفر و کلاله ۲۷ هزار و ۵۵۱ نفر ساکن هستند.

دانیال پولادوند افزود: از این جمعیت هدف برای پوشش بیمه ای صندوق، معادل ۲۰.۱۹ درصد ( ۷۱ هزار و ۱۱ نفر) از مزایای آن برخوردار شدند که سه هزار و ۲۴۰ نفر مستمری بگیران آن هستند.

وی خاطر نشان کرد: از جمعیت زیر پوشش صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان در استان، ۵۰ هزار و ۶۸۳ نفر ساکن روستا، ۸۸۶ نفر عشایر و بقیه از اقشار از جمله رانندگان حمل بار و مسافر، سازمان مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی، کمیته امداد، بهزیستی،  کشاورزان غیر ساکن روستا، ساکنان شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت تشکیل هستند.

به گفته وی کردکوی، بندرگز، آزادشهر، ترکمن، مینودشت، گرگان، گمیشان، گالیکش، رامیان، علی آباد، آق قلا، گنبدکاووس، مراوه تپه و کلاله به ترتیب رتبه های اول تا چهاردهم جذب بیمه شده صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان استان را به خود اختصاص داده اند.

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر گلستان گفت: امسال برای این استان جذب ۲۳ هزار نفر جدید از جامعه مشمول فاقد پوشش بیمه اجتماعی در استان لحاظ شده که با مشارکت ۵۸ کارگزاری و همراهی بیش از گذشته دستگاه های مرتبط محقق خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: این در حالی است که گلستان ظرفیت جذب ۵۰ هزار نفر جدید از جامعه مشمول فاقد پوشش بیمه اجتماعی را در استان دارد.

پولادوند گفت: برای تحقق برنامه سال جاری صندوق در استان، ستاد راهبردی با اهدف تعمیم و گسترش بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر به تمام افراد مشمول، اتخاذ تصمیم ها و انجام اقدام های موثر در دستیابی به اهداف مدنظر با تاکید بر حوزه های اطلاع رسانی ، آموزش، فرهنگ سازی و بسیج ظرفیت های موثر در دستگاه های اجرایی با هدف هماهنگی ، هم افزایی و تسریع در توسعه آن با عضویت ۳۱ دستگاه فعال شده که نخستین نشست این ستاد در چند روز اخیر برگزار شد.

وی خاطر نشان کرد: در این نشست ستاد راهبردی صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر استان، وظایف دستگاه های عضو در قالب کتابچه اعلام شده تا در بهره گیری از این ظرفیت برای تحقق برنامه و حتی شتاب در جذب   هرچه بیشتر افراد مشمول در صندوق صورت گیرد.

جذب کشاورزان در صندوق بیمه اجتماعی تضمین پایداری تولید

رییس سازمان جهادکشاورزی گلستان گفت: صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر یکی از ظرفیت های خوب برای پوشش افراد مشمول و فاقد پوشش بیمه ای است که باید از آن برای افزایش درآمد و تضمین پایداری و امید در تولید در بخش کشاورزی استفاده کرد.

محمد برزعلی افزود: باید تلاش شود از ظرفیت صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان در استان بیش از این در امید آفرینی تولید بخش کشاورزی استفاده شود.

در استان گلستان ۲۱۴ هزار بهره بردار در بخش کشاورزی فعالیت دارند و در شرایط مواجه با خشکسالی حدود پنج میلیون تن انواع محصول کشاورزی تولید می کنند و در تولید ۱۵ محصول رتبه های اول تا پنجم کشوری را به خود اختصاص داده‌اند.

حمایت از هنرمندان صنایع دستی

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان گفت: صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر ظرفیتی برای حمایت از هنرمندان صنایع دستی استان است که بیشتر آن ها درمناطق روستایی سکونت دارند.

رحمان فرمانی افزود :گلستان ۳۷ هزار هنرمند شناسایی در حوزه صنایع دستی دارد که می توانند از ظرفیت بیمه صندوق اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر برای پوشش بیمه ای بهره مند شوند.

وی خاطرنشان کرد: اکنون سه هزار نفر از هنرمندان صنایع دستی گلستان در صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان ، روستاییان و عشایر ، جذب شده اند و می توان این رقم را افزایش داد تا پشتوانه ای برای تولید آن ها در آینده شود.


استقبال عشایر گلستان از صندوق بیمه اجتماعی

مدیرکل امور عشایری گلستان گفت: این اداره کل با برنامه ریزی انجام داده از ظرفیت صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان برای افزایش جذب عشایر استان استفاده کرده به طوری که اکنون جایگاه خوبی در استفاده از این ظرفیت در پوشش عشایر درمیان استان های کشور برخوردار است.

رضا علیپوری افزود: برای عشایر فاقد بیمه اجتماعی هم برنامه ریزی و پیگیری لازم در دستور کار قرار دارد و به زودی جذب ۵۰۰  نفر ظرف چندماه آینده عملیاتی می شود.

به گفته وی با برنامه ریزی صورت گرفته کل جامعه عشایری در گلستان تا سال ۱۴۰۳ زیر پوشش بیمه اجتماعی قرار می گیرند.

جامعه چهار هزار و ۱۲۲ خانواری عشایر گلستان با جمعیت تقریبی۲۳ هزار نفر که حدود نیمی از آنرا عشایر بومی و ترکمن و بقیه را عشایر کوچنده از استان‌های خراسان شمالی و رضوی و سمنان تشکیل می‌دهند.

گلستان ۸۶۲ هزار و ۸۲۵ هکتار مرتع دارد که عشایر بومی و کوچنده با در اختیار داشتن ۷۶۷ هزار راس دام از مجموع تقریبی ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار راس دام سبک و سنگین این استان، در سطح ۳۵۰ هزار هکتار از این مراتع در سه شهرستان گنبدکاووس، مراوه‌تپه و کلاله سکونت دارند.

صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان راه تضمین اقتصاد روستاییان گلستان
صندوق بیمه اجتماعی حامی قالیبافان

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان گفت: صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر می تواند حامی خوب برای صنعت فرش دستباف استان باشد.

درویشعلی حسن زاده افزود: در این استان برای بهره مندی قالیبافان از خدمات صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان بین مرکز ملی فرش ایران و صندوق بیمه اجتماعی چند سال قبل طبق تفاهم نامه ای امضا شد و فهرست ۱۳ هزار و ۳۰۰ نفره قالیبافان به مرکز ارسال شده اما تاکنون اقدامی صورت نگرفته است.

وی تاکید کرد: تحقق این تفاهم نامه می تواند مشکل بیمه اجتماعی قالیبافان استان را حل کرده و نقش آفرینی آن ها را در تولید پایدار و رونق اقتصاد استان دوچندان کند.

وی گفت: اکنون نزدیک به ۶ هزار نفر از قالیبافان استان زیر پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند که این رقم در برابر جمعیت فعالان این حوزه بسیار ناچیز است.

مطاق گزارش اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان، بافندگان فرش دستباف این استان پارسال ۵۷ هزار و ۱۱۲ متر مربع به ارزش ۸۵۰ میلیارد ریال فرش، تابلو فرش و گبه (زیرانداز) تولید کردند که این میزان نسبت به مدت مشابه سال ماقبل هشت درصد بیشتر است.

براساس این گزارش این میزان تولید فرش ترکمن و فارسی‌باف در گلستان حاصل فعالیت ۳۸ هزار بافنده است.

 
پایداری فعالان حوزه حمل بار و مسافر در گلستان

معاون اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای گلستان گفت: صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر ظرفیت بی نظیر در حمایت از فعالان حوزه حمل بار و مسافر استان در سال های اخیر به ویژه ۱۴۰۰ به بعد به شمار می رود.

ایوب میرشاهی افزود: اکنون ۱۰ هزار و ۱۶۲ نفر از فعالان حوزه حمل بار و مسافر در این استان از مزایای صندوق بیمه اجتماعی کشاوزان ، روستاییان و عشایر بهره مند بوده و حامی خوب برای این قشر در توسعه استان شده است.

وی خاطر نشان کرد: هر فعال حوزه حمل بار و مسافر در استان باید ماهانه رقم بسیار کلانی را بابت پوشش بیمه به تامین اجتماعی پرداخت می کرد که  اقدام صندوق بیمه اجتماعی برای جذب این قشر، نگرانی آن ها را در پرداخت مبلغ کلان به تامین اجتماعی رفع کرده و کمک به پایداری خدمات حمل و نقل استان شده است.

به گفته وی هر فعال حوزه حمل و نقل استان ماهانه یک میلیون و ۳۳۰ هزار ریال به صندوق بیمه اجتماعی پرداخت می کند و دولت بازنشستگی آن ها را تضمین کرده است.

وی بیان کرد: در گلستان ۷۹ شرکت در بخش حمل و نقل کالا با ۱۲ هزار و ۶۵۰ راننده فعالیت دارند که اکنون برای دریافت خدمات صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایری استان استقبال خوبی شده است.

صندوق بیمه اجتماعی روستاییان ظرفیت توسعه پوشش بیمه در گلستان

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری گلستان گفت: صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر  ظرفیتی برای حل چالش اجتماعی در حوزه بیمه به شمار می رود و در این استان می توان از آن برای توسعه پوشش بیمه‌ای و حل موانع گسترش آن در میان اقشار واجد شرایط به خوبی استفاده کند.

سید محمد دهنوی در نشست اخیر ستاد راهبردی صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر گلستان افزود : صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان استان باید با برنامه ریزی و هماهنگی با دستگاه‌های مرتبط در تحقق سهم‌ پوشش بیمه ای خود را بیشتر  آماده کند.

سرمایه گذاری پُررنگ در تبیین نقش و جایگاه قانونی صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر در میان جامعه توسط دستگاه های مرتبط عضو ستاد راهبردی این صندوق در استان، لحاظ پیوست بیمه برای ایجاد هر فرصت شغلی توسط دستگاه ها از جمله مهم ترین راهکارهای ترغیب جامعه هدف برای استفاده از ظرفیت این صندوق در کمک به توسعه پایدار گلستان است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =