کد خبر: 31753
تاریخ انتشار: ۱۴ تیر ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۵
  • خبرنگار: نرگس آذرپیوند
  • چاپ
کم آبی

مدیرکل مدیریت بحران استانداری لرستان گفت: بیش از ۵۰۰ روستای لرستان با تنش آبی روبرو هستند.

به گزارش روستانیوز، مهدی پازوکی در خصوص تنش آبی در پی خشکسالی‌ها در لرستان اظهار کرد: براساس آمار سازمان هواشناسی، متوسط بارش در لرستان از مهرماه تا پایان خردادماه امسال ۳۶۰.۷ میلی‌متر بوده که این میزان نسبت به سال آبی گذشته چهاردرصد افزایش و نسبت به متوسط دوره بلندمدت ۳۷ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

وی اظهار کرد: وضعیت دبی آب رودخانه‌های اصلی لرستان در اردیبهشت ماه سالجاری براساس ایستگاه‌های هیدرومتری شرکت آب منطقه‌ای نسبت به سال گذشته ۱۵ درصد و نسبت به بلندمدت ۸۰ درصد کاهش را نشان می‌دهد و این امر یکی از عواملی بوده که  سبب بروز تنش آبی در لرستان شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری لرستان با اشاره به اینکه بیش از ۵۰۰ روستای لرستان با تنش آبی روبرو هستند، گفت: همچنین ۷۰ روستا به وسیله تانکر آبرسانی می‌شوند و ۱۱ شهر از استان با کمبود آب شرب مواجه شدند.

پازوکی با بیان اینکه وضعیت آب‌های زیرزمینی لرستان نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۱.۵ متر افت داشته و شاهد ۶۶ درصد کاهش سطح آب‌های زیرزمینی استان بوده‌ایم، اضافه کرد: در لرستان ۵۴.۳ میلیون مترمکعب مصرف آب شرب، ۴.۲ میلیون متر مکعب مصرف آب برای صنعت و ۴۰۷.۱ میلیون متر مکعب مصرف برای کشاورزی است.

وی با بیان اینکه در مجموع ۱۲۴۷.۴۸ میلیون متر مکعب مصرف آب‌های زیزمینی و سطحی در لرستان است، گفت: از این میزان آب مصرفی ۵۱۸.۹۸ میلیون متر مکعب مربوط به آب‌های سطحی و ۷۲۸.۵ میلیون متر مکعب مربوط به مصارف آب‌های زیرزمینی است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری لرستان با اشاره به اینکه ۳۳ درصد مخازن سدها نسبت به سال گذشته کاهش یافته است، افزود: این در حالیست که شاهد کاهش سطح ۴۰ درصدی مخزن سد مروک، ۱۳ درصدی سد تنگ هاله، ۱۴ درصدی ایوشان و ... هستیم.

پازوکی ادامه داد: هم‌اکنون به طور متوسط ۳۵ درصد ظرفیت سدهای استان پر و ۶۵ درصد آنها خالی هستند.

وی در ادامه با بیان اینکه کشت برنج و محصولات آبدوست در پنج استان کشور و از جمله لرستان ممنوع اعلام شده است، بیان کرد: همچنین ۱۳ چاه به دلیل برداشت غیرمجاز مسلوب‌المنفعه شدند؛ ۳۰ چاه پلمب و ۱۰۲ مورد اضافه برداشت در شهرستان‌های استان شناسایی شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری لرستان یادآور شد: برای تامین آب کشاورزان و بهره‌برداران زیر سد ایوشان، باغات منطقه بیرانشهر و زاغه دستور داده شده که نسبت به این مهم اقدام شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =