طرح هادی روستایی

مدیرکل امور روستایی استانداری آذربایجان غربی با اشاره به اختصاص ۱۰ هزار میلیارد ریال اعتبار طی ۱۰ سال گذشته به دهیاری‌های استان گفت: طبق این آمار، متوسط اعتبار روستاها در سال به یک‌ هزار میلیارد ریال می‌رسد.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایرنا، هادی پاشایی روز سه‌شنبه در گفت وگویی خبری افزود: از این میزان (اعتبار ۱۰ سال اخیر)، یک‌ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال اعتبار فقط در سال گذشته به دهیاری‌های استان اختصاص یافته است.

وی اضافه کرد: علاوه برآن، ۹۰۰ دستگاه ماشین آلات خدماتی و عمرانی نیز طی این مدت در اختیار دهیاری‌های سطح استان قرار گرفته که اقدام قابل توجهی در این بخش است.

پاشایی با بیان اینکه دهیاری‌ها طبق قانون، نهاد عمومی غیردولتی مستقل و خودکفا تعریف شده‌اند، گفت: با این وجود دولت همواره به این نهادها کمک کرده و اعتباراتی را از محل مالیات و همچنین پرداخت مستقیم توسط سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها به این نهادها اختصاص داده است.

مدیرکل امور روستایی استانداری آذربایجان غربی با اشاره به وجود ۲ هزار و ۹۴۲ آبادی در استان ادامه داد: از این تعداد، ۲ هزار و ۱۷۳ روستا بالای ۲۰ خانوار بوده و یک هزار و ۹۷۵ روستا دارای دهیاری است.

پاشایی تاکید کرد: این آمار نشان می دهد که ۹۱ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار در استان، دارای دهیاری هستند که می‌تواند در مدیریت مناسب امور مربوط به روستاها بسیار موثر باشد.

وی با اشاره به اینکه میانگین سهم جمعیتی روستایی در کشور ۲۵ درصد است، افزود: این رقم در آذربایجان غربی ۳۳ درصد بوده و یکی از بیشترین ارقام در کل کشور محسوب می‌شود که با توجه به این رقم، توجه به توسعه روستاها در استان ما بسیار با اهمیت تر به نظر می‌رسد.

مدیرکل امور روستایی استانداری آذربایجان غربی یادآور شد: در حال حاضر، ۶۷ دستگاه اجرایی در روستاها ارائه خدمت می کنند که تسهیل کننده کار این نهادها، دهیاران بوده و می توانند در پیشبرد اقدامات این نهادها بسیار تاثیرگذار باشند.

وی همچنین به رویکرد محرومیت زدایی دولت سیزدهم در کنار توسعه زیرساختی مناطق مختلف به ویژه مناطق روستایی اشاره کرد و ادامه داد: نگاه اول ما در این خصوص، تثبیت جمعیت روستایی و پس از آن، مهاجرت معکوس با توانمندکردن روستاها و ایجاد رفاه در این مناطق است.

پاشایی از برنامه دولت برای راه اندازی شورای عالی جهاد سازندگی خبر داد و اظهار کرد: این امر می تواند یکی از مهمترین گام ها برای توسعه روستایی در استان باشد.

وی، نگاه ویژه استاندار آذربایجان غربی به توسعه روستاها را مورد تاکید قرار داد و افزود: حل مشکلات بخش‌های مختلف از جمله مناطق روستایی در دستور کار جدی مقام عالی استان است که در این خصوص، بویژه در سفرهای شهرستانی بازدیدهای بسیاری صورت گرفته است.

پاشایی یکی از مهمترین رویکردها در بخش روستایی را اطلاع رسانی عمومی مدیریت روستا ذکر کرد و ادامه داد: این امر باید در دستور کار دهیاری و شوراهای اسلامی روستا باشد و باید از سوی اعضای شورا مطالبه شود تا مردم در جریان اقدامات و عملکردهای روستایی قرار گیرند.

به گزارش ایرنا، امروز، ۱۴ تیر روز دهیاری ها و شهرداری ها نامگذاری شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =