کد خبر: 31494
تاریخ انتشار: ۷ تیر ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۶
استاندار گلستان

استاندار گلستان گفت:با الگوهای ارائه شده از وضعیت روستاهای توسعه یافته استان می‌توان گلستان را به عنوان الگوی توسعه روستا محور در کشور معرفی کرد.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایرنا، علی‌محمد زنگانه عصر دوشنبه در در جلسه قرارگاه جهادی پیشرفت همه جانبه روستاهای استان مبتنی بر مدل حکمرانی مردمی و توسعه و پیشرفت ۱۱۰ روستای گلستان اظهار داشت: انتظار داریم قبل از اجرایی شدن ۱۱۰ روستا برای ۳۰ روستا مطالعات و بررسی‌های لازم انجام گیرد تا بتوانیم گام بلندتری برای حداقل نیمی از روستاهای استان در جهت توسعه روستا محور برداریم.

وی بیان کرد: روستاهای توسعه یافته استان چند ویژگی مشترک دارند که از جمله آنها می‌توان به دارا بودن اراده کار از پایین به بالا و تغییر بُعد فرهنگی با داشتن رهبران اجتماعی و نیز تشکیل شورای پیشرفت در محلات اشاره کرد.

زنگانه خاطرنشان کرد: اگر سلسله مراتب از سطوح پایین به بالا باشد، بسیار جوابگو خواهد بود و دستگاه‌های اجرایی بهتر است به جای دخالت، تسهیلگری و حمایت و پشتیبانی بیشتری از توسعه روستا محور داشته باشند.

استاندار گلستان گفت: مردم کشور افراد باشعور و بامعرفتی هستند و ما نباید به جای آنها تصمیم‌گیری کنیم زیرا در غالب موارد تصمیم‌گیری جای مردم معکوس جواب داده و ما باید در تسهیلگری امور مردم تاکید داشته باشیم.

زنگانه اضافه کرد: سیاستگذاری‌ها خوب است اما مداخلات کار بسیار غلط و شاید منطبق با نیاز مردم و تشخیص کارگران نباشد.

وی ادامه داد: توانمندی اجتماع محور با قادرسازی جوامع محلی و نیازسنجی جوامع باید مطالعه و بررسی شود.

وی تصریح کرد: همچنین باید از طرح‌های موازی که به عنوان سازمَن از آن یاد می‌شود جلوگیری کنیم و معتقدم کارها باید سازمانی، شبکه‌ای و ائتلافی صورت گیرد.

استاندار گلستان گفت: درک درست از توسعه روستا محور در واقع کار درست و توسعه را به همراه خواهد داشت و هر چه محله محوری در دستور کار قرار گیرد، مشارکت و توسعه بیشتر خواهد بود.

زنگانه اضافه کرد: استفاده از مشاور، کار خوبی است اما نظر نهایی پس از بیان مزیت‌های نسبی باید از سوی مردم ارائه شود.

وی تاکید کرد: کیفیت و پیشرفت پایانی ندارد و گلستان می‌تواند سرآمد همه کشور در توسعه کمی و کیفی روستا محور باشد.

وی همچنین بر تسهیل‌گری صدور مجوزها در توسعه روستاها تاکید کرد.

گلستان حدود هزار و ۵۰ روستا دارد که مزیت‌های ۲۲ روستا توسعه یافته شناسایی شده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =