کد خبر: 31034
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۵
اردبیل

فرماندار اردبیل فرهنگ را اساس توسعه پایدار و پیشرفت همه‌جانبه جامعه دانست و گفت: روستاهای پرجمعیت این شهرستان نیاز به ایجاد مراکز فرهنگی بویژه کتابخانه دارند.

به گزارش روستانیوز از کتابخانه‌های عمومی اردبیل ، سیدمحمد اعتماد اعجازی در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی اظهار کرد: اداره کتابخانه‌های عمومی باید تمهیدات لازم را به منظور توسعه زیرساخت‌های کتابخانه‌ای در روستاهای پرجمعیت پیش‌بینی کند تا اعتبارات ساخت و تجهیز این مراکز از طریق فرمانداری اردبیل تخصیص داده شود.

فرماندار اردبیل همچنین خواستار برنامه‌ریزی نهادهای فرهنگی برای مطالعه و غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان و دانشجویان شد و افزود: با هدف ارتقای فرهنگی جامعه باید زیرساخت‌های فرهنگی بویژه کتابخانه‌های عمومی در جامعه گسترش پیدا کند و با ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در جهت ارتقای سرانه مطالعه در جامعه تلاش شود.

اعتماد اعجازی بر لزوم همگرایی نهادهای فرهنگی در این خصوص تاکید کرد و گفت: نهادهای متعددی در حوزه‌های فرهنگی در حال فعالیت هستند و برنامه‌ریزی برای بهره‌مندی از ظرفیت این نهادها و ادارات و غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان و دانشجویان مورد توجه مسئولان شهرستان قرار بگیرد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل هم در این جلسه خاطرنشان کرد: کتابخانه‌های عمومی در تامین مطالبات فرهنگی جامعه نقش موثری ایفا می‌کنند و خدمات این مراکز فرهنگی بویژه در دوران امتحانات دانش‌آموزان و دانشجویان در بخش سالن‌های مطالعه چشمگیر است.

پروانه رضاقلیزاده با تشریح اقدامات صورت گرفته در تجهیز سالن‌های مطالعه افزود: برای پاسخ‌گویی به نیازهای مطالعاتی و آماده‌سازی سالن‌های مطالعه برای قشر دانشجو و دانش‌آموز اقدامات قابل‌توجهی انجام شده و علاقه‌مندان به کتابخوانی می‌توانند از ساعت ۸ صبح تا ۱۹ عصر در کتابخانه‌های دوشیفتی از خدمات این مراکز استفاده کنند.

وی ادامه داد: سالن مطالعه کتابخانه شهید مطهری اردبیل واقع در خیابان شهید مطهری تا ساعت ۲۳ شب فعال بوده و در اختیار علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همچنین از ارائه مجوز راه‌اندازی به سالن‌های مطالعه خصوصی خبر داد و گفت: در اردبیل چهار باب سالن مطالعه خصوصی ( باران، حکیمان، ریحانه، فرزانگان ) مجوز فعالیت خود را از این مرکز دریافت کرده‌اند و اقدامات لازم برای صدور مجوز ۲ باب سالن مطالعه خصوصی هم در حال اقدام است.

استان اردبیل در مجموع یک هزار و ۸۵۶ روستا و آبادی دارد که بدون در نظر گرفتن روستاهای تک خانواری، به بیش از یک هزار و ۷۸۰ روستای دارای سکنه می‌رسد.

در حال حاضر تعداد کتابخانه‌های استان اردبیل ۸۲ باب (با یک میلیون جلد کتاب) است که ۶۵ باب از آنها زیرنظر مستقیم اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی اداره می‌شود و ۱۷ باب دیگر با مشارکت سایر ارگان‌ها و نهادهای خصوصی و دولتی فعالیت می‌کند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =