کد خبر: 30972
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۴
کشاورزی

مدیر اجرایی اتاق اصناف کشاورزی ایران با اشاره به انصراف بسیاری از کشاورزان از کشت تابستانه با توجه به گرانی نهاده‌ها، گفت: به سبب بروز بحران آب و خشک‌سالی، کشت تابستانه برخی محصولات به خاطر آب‌بر بودن با محدودیت مواجه شده و این در شرایطی است که محصولاتی مانند برنج، ذرت، سویا و... نیاز اصلی کشور است و باید برای کاهش وابستگی به خارج تولید شوند تا از واردات آن‌ها کاسته شود.

به گزارش روستانیوز، محمدشفیع ملک‌زاده در گفت‌وگو با اخبار سبز کشاورزی اظهار داشت: قیمت سم، بذر و کود به قدری بالا رفته که برخی کشاورزان به سبب نداشتن نقدینگی لازم از ادامه کشت منصرف شده‌اند یا زمین خود را اجاره داده‌اند.

ملک‌زاده افزود: طی سالیان اخیر قیمت کود و سم در دو تا سه مرحله افزایش یافت و با حذف ارز ترجیحی و گران شدن دلار نرخ نهاده‌ها بسیار بالا رفت و بسیاری از کشاورزان نتوانستند به مقدار نیاز از کود و سم استفاده کنند که این امر افت راندمان تولید را در پی دارد.

وی تصریح کرد: به عنوان مثال آفتکشی که سه سال قبل 30هزار تومان بود، اکنون به 600هزار تومان رسیده که این امر به سبب افزایش هزینه‌های تولید، تحریم، جنگ روسیه و اوکراین و... رخ داده است.

مدیر اجرایی اتاق اصناف کشاورزی ایران در پاسخ به این‌که آیا با حذف ارز دولتی کود و سم به مقدار نیاز در بازار یافت می‌شود یا خیر، گفت: بله، ولی با حذف ارز دولتی، قیمت کودهای فسفاته و پتاسه دو تا سه برابر شده و چون کشاورز مشکل نقدینگی دارد، تسهیلات نمی‌گیرد و حمایت نمی‌شود، خیر عملکرد بالا را می‌زند و از سم و کود استفاده نمی‌کند.

وی افزود: در حوزه ماشین‌آلات کشاورزی نیز قیمت کالایی که سه سال قیب 90میلیون بوده، اکنون به 600میلیون رسیده و سبب شده ادامه فعالیت سخت شود.

مدیر اجرایی اتاق اصناف کشاورزی ایران اظهار داشت: با توجه به این‌که دولت روی کشت قراردادی تمرکز کرده، اگر درست و مانند کشورهای پیشرفته عمل شود، کشت تابستانه و زمستانه به خوبی پیش می‌رود و محصولات مورد نیاز کشور در داخل تولید می‌شود؛ لذا تأمین نهاده‌ها، تضمین خرید محصول و برنامه‌ریزی برای کشت باید در دستور کار مسئولان قرار گیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =