نماینده مجلس

نماینده سنندج، کامیاران و دیواندره در مجلس شورای اسلامی گفت: مقرر شده در سفر رییس جمهور به کردستان، یک هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال به بحث بهسازی روستاهای استان اختصاص یابد.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایرنا، سیدمهدی فرشادان روز دوشنبه در آیین تکریم و معارفه مدیران سابق و جدید بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کردستان در سنندج اظهار داشت: انتظار داریم در این سفر، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی هم یک هزار میلیارد ریال به این اعتبار اضافه کند تا بتوانیم مشکل ۳۰ درصدی که بابت خرید قیر پرداخت می‌شود، برطرف شود.

وی با بیان اینکه استان در زمینه طرح هادی از میانگین کشوری پایین تر است، افزود: طرح های هادی که در روستاها اجرا شده نیز تنها یک فاز آن انجام شده و نیاز به بهسازی دارد.

نماینده سنندج، کامیاران و دیواندره در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از ۱۱۹ هزار واحد روستایی استان ۴۸ هزار واحد آن مقاوم سازی شده که ۱۰ درصد از میانگین کشوری کمتر است.

فرشادان با اشاره به اینکه بیشتر واحدهای مقاوم سازی شده در شرق استان است، اضافه کرد: در نقاط غربی استان که روی خط زلزله نیز قرار دارد، فقط ۲۰ درصد واحدهای مسکن روستایی مقاوم سازی شده است که جای نگرانی زیادی دارد.

وی تاکید کرد: برای مقاوم سازی مسکن روستایی نقاط غربی استان به همت جدی و جهادی نیاز است و باید با یک کمیته ویژه در فرصت زمانی محدود با کمک مسوولان روحانیون و نمایندگان استان در مجلس این مساله به سرانجام برسد.

نماینده سنندج، کامیاران و دیواندره در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: یکی از مشکلات در حوزه مقاوم سازی و بهسازی روستاها، بحث تامین قیر است که با همکاری دیوان محاسبات پیگیر هستیم تا اقدام به تهاتر قیر با آسفالت کنیم.

فرشادان از طرح ساخت ۲ هزار واحد مسکن برای روحانیون و ماموستایان در سفر رییس جمهور به کردستان خبر داد و افزود: طرح دو فوریتی سه هزار و ۱۰۰ میلیارد تومانی که برگشت داده شده بود، در کمیسیون برنامه و بودجه دولت مصوب شده تا به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی واگذار شود.

وی اظهار داشت: برای استان هایی مانند کردستان که شاخص های محرومیت در آن بالا است، حساب ۱۰۰ امام باید مورد بازبینی قرار گرفته و سقف آن افزایش یابد.

مسکن از معضلات اصلی کردستان است

نماینده کردستان در مجلس خبرگان رهبری هم با بیان اینکه خدمات بنیاد مسکن در تامین سرپناه برای محرومان ارزنده است، افزود: دین اسلام اهمیت ویژه‌ای به عمران و آبادانی داده است و پیامبر اکرم از مومن به عنوان ساختمانی نام بره که اعضای ان در کنار هم ساختمان مستحکمی را ایجاد کرده اند و هر بخش که مشکلی داشته باشد، برای سایر بخش‌ها هم مشکل ایجاد خواهد شد.

ماموستا فایق رستمی کمبود مسکن را از معضلات اصلی استان دانست و ادامه داد: با وجود خدمات قابل توجه بنیاد مسکن هنوز افراد زیادی در استان نیازمند سرپناه هستند که امیدواریم این مشکل برطرف شود.

وی بر لزوم تلاش برای مساوات، عدالت، توسعه عمران توسط دستگاه‌ها تاکید و به حادثه آبادان اشاره کرد و گفت: این حادثه همه را داغدار کرد و درسی است تا مدیران با آینده نگری و نظارت از بروز چنین حوادثی جلوگیری کنند.

حجت الاسلام سیدمحمد حسینی شاهرودی دیگر نماینده کردستان در مجلس خبرگان رهبری نیز در این نشست اظهار داشت: بنیاد در تامین کمی و کیفی مسکن و فراهم کردن زمینه بهره مندی همه مردم از تسهیلات مناسب مقاوم سازی و احداث مسکن، اقدامات ارزنده ای انجام داده است.

احداث سه هزار واحد مسکن روستایی و شهری در کردستان

مدیرکل سابق بنیاد مسکن کردستان هم با اشاره به اینکه این نهاد سه هزار واحد مسکن روستایی و شهری در استان احداث کرده است، اضافه کرد: تاکنون ۱۵۰ تا ۲۰۰ طرح هادی اجرا و ۲ تا سه هزار جلد سند مالکیت و چهار هزار و ۵۱۱ واحد مسکن مهر واگذار شده است.

اجرای ۱۰۰ پروژه طرح هادی در سفر رهبری با ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار، احداث ۳۰۰ واحد مسکونی محرومین در همان سفر با ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار، تعمیر و بازسازی ۲ هزار و ۲۰۰ واحد مسکن زلزله زده ورزقان آذربایجان شرقی به عنوان استان معین، از جمله اقدامات بنیاد مسکن کردستان در سال های اخیر است که رضا قادری به آن اشاره کرد.

وی با اشاره به بازسازی و تعمیر ۱۷ هزار و ۹۰۰ واحد مسکن زلزله زده کرمانشاه توسط بنیاد مسکن کردستان، ادامه داد: در یکی ۲ سال اخیر نیز ۲ هزار و ۳۰۰ واحد مسکن خسارت دیده بر اثر زلزله و ۲ هزار واحد خسارت دیده از سیل بازسازی در استان کردستان بازسازی شد.

مدیرکل سابق بنیاد مسکن کردستان به عقد تفاهم نامه ۲ هزار واحد برای احداث مسکن محرومان در کمتر از یک سال اشاره کرد و گفت: اجرای ۲۰ پروژه آموزشی و فرهنگی با یک هزار میلیارد ریال اعتبار از دیگر اقدامات این بنیاد بوده است.

قادری با بیان اینکه در پنج سال گذشته آسفالت معابر به ۳۱۸ روستا اختصاص یافته است، افزود: امسال نیز آسفالت و قیر به ۲۰۰ روستا اختصاص داده می شود.

وی با اشاره به ثبت نام ۶ هزار نفر در طرح اقدام مسکن ملی در استان، یادآور شد: در حوزه عمران روستایی از استانهای برتر کشور هستیم و ۷۰ درصد جمعیت روستایی تحت پوشش طرح هادی قرار گرفته است.

 مدیرکل سابق بنیاد مسکن کردستان اضافه کرد: در حوزه مقاوم سازی نیز در رده پنج استان آخر هستیم که ۱۰ درصد کمتر از متوسط کشوری است.

سعید رسولی مدیرکل جدید بنیاد مسکن کردستان هم بر تلاش برای توسعه و عمران روستایی و جدیت در بهسازی و مقاوم سازی روستاها تاکید کرد.

در این مراسم از خدمات ۱۱ ساله رضا قادری قدردانی و سعید رسولی که پیش از این ریاست اداره بنیاد مسکن سنندج را بر عهده داشت به عنوان مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کردستان معرفی شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =