معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان شرقی از اشتغال ۳۰ هزار نفر در صنعت گردشگری و صنایع دستی استان خبر داد.

به گزارش روستانیوز، علیرضا بایرام زاده در گفت‌وگو با ایسنا گفت: در سطح آذربایجان شرقی اکنون ۳۰ هزار نفر مستقیم در صنعت گردشگری و صنایع دستی اشتغال دارند و در صورت احیای آیین‌ها و صنایع فراموش شده با برگزاری جشنواره‌ها، ایجاد جاذبه‌های جدید و تقویت زیر ساخت‌های مناسب در کنار اکوسیستم منطقه زمینه توسعه صنعت اکوتوریسم، جذب گردشگر و اشتغال بیشتر را فراهم کنیم. 

وی با اشاره به ثبت ملی ورنی به نام اهر نیز گفت: با توجه به تلاش‌های همکاران در ثبت این اثر ناب به عنوان ثبت ملی، سعی خواهیم کرد در راستای برندسازی و معرفی بیشتر ورنی به نام اهر نیز گامهای اساسی برداریم. 

بایرام زاده افزود: تک تک خانه‌های روستایی و شهری شهرستان اهر این پتانسیل را دارند که هرکدام به عنوان کارگاه عظیم بافت ورنی گسترش پیدا کنند و درصورت برندسازی محصول علاوه بر مهیا شدن بازار فروش و افزایش میزان تقاضا باعث تولید بیشتر و ایجاد اشتغال پایدار در منطقه خواهد شد.

وی ضمن تاکید بر برگزاری جشنواره ملی ورنی در شهرستان اهر از ایجاد دبیرخانه دائمی این جشنواره در این شهرستان نیز خبر داد و گفت: با وجود اینکه ورنی بافی در سایر شهرستان‌های استان بافت می شود اما با تلاش به موقع مسئولان شهرستان اهر این اتفاق به نام اهر به ثبت رسید و تلاش می‌کنیم در کنار برگزاری جشنواره ورنی، دبیرخانه دائمی ورنی نیز در این شهرستان ایجاد شود.

بایرام زاده افزود: جشنواره ملی ورنی اهر به نسبت دعوت از مهمانان داخلی و خارجی و آمادگی اشخاص که در صنعت ورنی هستند برای سال ۱۴۰۱ به زودی برگزار خواهد شد و در کنار جشنواره علاوه بر ایجاد دبیرخانه دائمی ورنی به گردشگری غذاهای بومی محلی این منطقه نیز توجه خواهد شد.

وی در ادامه به وضعیت نابسامان کمپ گردشگری سد ستارخان اهر نیز اشاره کرد و گفت: اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان شرقی در راستای ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز گردشگری در سطح استان در شهرستان اهر نیز سال‌های پیش در مکان زیبای سد ستارخان کمپ گردشگری ایجاد کرد اما متاسفانه این اداره کل به عنوان زیر مجموعه دولت توان بهره برداری از این کمپ را نداشت و مجبور شد این کمپ گردشگری را یا به شهرداری یا دهیاری واگذار کند.

بایرام زاده افزود: در راستای واگذاری کمپ گرشگری سد ستارخان به شهرداری اهر متاسفانه بعد از واگذاری بنا به دلایلی شهرداری نتوانست خواسته‌های به حق مردم و این اداره کل را به خوبی انجام دهد و هم اکنون اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان آماده است این کمپ گردشگری را آن طور که به شهرداری اهر تحویل داده بود اگر دوباره به همان حالت آماده و تحویل این اداره کل شود به دنبال سرمایه گذار و بهره بردار جدید برای این کمپ خواهد بود و امیدواریم آن گونه که مردم و مسئولین می خواهند و لایق این شهرستان می‌باشد از کمپ گردشگری سد ستارخان بهره برداری خواهیم کرد.

وی در خصوص توسعه و تکمیل موزه سنگ شهرستان اهر نیز گفت: تمدن ایرانی یکی از قدیمی ترین تمدن‌های جهان بوده و در تمام روستاهای این کشور تمدن های مختلف با آثار تاریخی و سنت‌های مختلف وجود دارد که نیازمند امکاناتی برای جمع‌آوری آثار متعدد می‌باشد که خوشبختانه در این شهرستان این امکان در موزه سنگ واقع در محوطه تاریخی پارک قاسم خان اهری فراهم شده و تلاش داریم با کمک مسئولین استانی و شهرستانی برای توسعه این موزه اقدام کنیم. 

بایرام زاده افزود: با وجود قدمت چند صدساله سنگ ها و قرارگرفتن آنها در معرض حوادث مختلف طبیعی و غیر طبیعی چندان به حفاظت نیازی نیست ولی با این حال باید با سرمایه گذاری مناسب بتوانیم امکانات حفاظتی این اشیای با ارزش که متعلق به اجداد و نیاکان و به نوعی هویت و داشته های ماست اقدام نماییم و با جمع آوری این سنگ ها در محل مناسب زمینه بازدید عموم مردم را فراهم کنیم. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =