کد خبر: 30006
تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۴
پیله ابریشم

مدیر امور طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: پیله تر تولیدی مناطق گرم این استان برای عرضه به بازار آماده است که پیش بینی می شود امسال ۲۵۵ تن پیله تر ابریشم تولید شود.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایرنا، علیرضا صادق اظهار داشت: هم اینک نوغانداران شهرستان های گرمسیر مانه و سملقان و راز و جرگلان آماده عرضه پیله تر به سطح بازار هستند که تا پایان این هفته وارد بازار می شود.

وی افزود: تعهد این سازمان در سال جاری توزیع پنج هزار جعبه تخم نوغان بین فعالان این بخش بود که با استقبال بهره برداران مواجه شدیم و ۶ هزار و ۲۰ جعبه از سوی آنان خرید شد.

مدیر امور طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: توزیع تخم نوغان در سال جاری به نسبت سال گذشته پنج درصد رشد دارد.

صادق اظهار داشت: بر اساس کارشناسان خبره محلی قیمت هر کیلوگرم پیله تر بین ۲۵۰  تا ۳۰۰ هزار تومان است که در سال جاری به منظور تنظیم بازار نهاد کمیته امداد امام خمینی (ره) و تشکل های بخش کشاورزی اقدام به خرید پیله تر از نوغانداران می کنند که این اقدام به نوعی دست دلالان را از خرید با قیمت پایین کوتاه خواهد کرد که در سال گذشته نیز اجرایی شد.

وی ارزش پیله تر نوغانداران این استان در سال جاری را بیش از ۶۰ میلیارد تومان پیش بینی کرد. 

مدیر امور طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: نوغان داری فعالیت جانبی در کنار سایر فعالیت های کشاورزی است که در یک دوره کوتاه مدت در راستای انگیزه اقتصادی و ایجاد اشتغال نیروی کار در روستا انجام می شود که این حرفه در این خطه سابقه طولانی دارد.

صادق اظهار داشت: در این خطه فعالیت هایی از جمله از قبیل قالی بافی، بافت تابلو فرشٰ، پشتی ترکمن و سایر دست بافته های داری انجام می شود.

وی با بیان اینکه نوغان داری فعالیتی زوده بازده است افزود: با توجه به شرایط آب و هوایی توزیع جعبه نوغان در این استان معمولا در فروردین انجام می شود که این فعالیت ۴۰ تا ۴۵ روز طول خواهد کشید.

 مدیر امور طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت:  سه هزار و ۸۱۲ نفر از اهالی این استان در نوغان داری مشغول به فعالیت هستند که پارسال در بین این فعالان پنج هزار و ۶۰۲ جعبه نوغان توزیع شد که ۲۴۳ تن پیله تر ابریشم تولید شده بود.

صادق میانگین تولید پیله تر ابریشم  را در استان ۴۲.۵ کیلوگرم عنوان کرد و افزود: میانگین کشوری ۳۷.۵ است که استان در این خصوص از کشور بالاتر است.

وی اظهار داشت: بیشترین فعالیت حرفه نوغان‌داری به ترتیب در شهرستان های مانه و سملقان، راز و جرگلان و بجنورد است.

خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح ۳۰۰ هزار هکتار کشتزار است و بیش از ۸۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این حوزه فعالیت می کنند، این استان بیشترین شاغل در بخش کشاورزی را دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =