علی قلی ایمانی

دولت تصمیم گرفته قیمت کود را 45درصد کاهش دهد و کشت قراردادی را هم ترویج کرده که این کار در 250هزار هکتار آغاز شده و بی شک این اقدامات تأثیر مثبتی در افزایش تولید گندم خواهد داشت.

به گزارش روستانیوز به نقل از اخبار سبز کشاورزی، نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران با اشاره به واردات هفت میلیون تن گندم در سال 1400 در پی خشکسالی و تصمیمات غلط مسئولان گفت: در سال زراعی 1399-1400دولت ارز ترجیجی نهاده های کشاورزی را به نیمایی تغییر داد که این اتفاق در آغاز سال زراعی با افزایش 600درصدی قیمت سموم، کود، قارچکش و... همراه شد و چون کشاورزان توان اقتصادی نداشتند، قادر به تأمین نهاده ها نبودند و کشت گندم کاهش یافت و خشکسالی هم مزیت بر علت شد تا در سال 1400حدود هفت میلیون تن گندم وارد کشور شود.

آغاز کشت قراردادی گندم در 250هزار هکتار

علی قلی ایمانی اظهار داشت: امسال اما دولت تصمیم گرفته قیمت کود را 45درصد کاهش دهد و کشت قراردادی را هم ترویج کرده که این کار در 250هزار هکتار آغاز شده و بی شک این اقدامات تأثیر مثبتی در افزایش تولید گندم خواهد داشت.

وی ادامه داد: در سال های گذشته حدود دو میلیون تن گندم به صورت قاچاق، استفاده برای خوراک دام، ضایعات و... هدر می رفت که امسال دولت با هدفمند کردن یارانه ها به دنبال جلوگیری از امر است.

ایمانی تصریح کرد: نیاز کشور به گندم سالانه حدود 9میلیون تن است؛ این در حالی است که سال گذشته حدود هفت میلیون تن وارد شد و 5/4میلیون تن هم به صورت تضمینی از کشاورزان خریداری شد.

وی در پاسخ به این که حذف ارز ترجیحی چه تأثیری در کشت گندم خواهد داشت، گفت: امسال دولت به این نتیجه رسیده که جلوی یارانه هایی را که هرز می رفته بگیرد که این امر منجر به خودکفایی دوباره در تولید گندم خواهد شد.

افزایش 35درصدی عملکرد تولید گندم در برخی استان ها

نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران با اشاره به افزایش سطح زیر کشت گندم در سال جاری بیان کرد: امسال در برخی از استان ها 25 تا 35درصد شاهد افزایش عملکرد هستیم و به همین سبب پیش بینی می کنیم حدود 10میلیون تن گندم از سطح مزارع برداشت شود.

وی در پاسخ به این که عوامل موثر در تحویل گندم به مراکز خرید تضمینی چیست، اظهار داشت: شرط لازم در این میان پرداخت به موقع پول کشاورزان است تا آنان نسبت به تحویل گندم خود به سیلوها ترغیب شوند.

ایمانی با اشاره جوسازی دلالان در پی پرداخت دیر پول خرید تضمینی توسط دولت تصریح کرد: در پی پرداخت نشدن 40درصد پول گندمکاران، دلالان با جوسازی کشاورزان را ترغیب می کنند که تولید خود را به دولت تحویل ندهند که این امر سبب واردات گندم و وابستگی به بیگانگان می شود؛ لذا لازم است دولت با پرداخت به موقع وجه گندم کاران، آنان را نسبت به تحویل محصول خود ترغیب کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =