کد خبر: 29137
تاریخ انتشار: ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۱
روستای بریز

روسا و نمایندگان شوراهای اسلامی شهر، روستا و بخش‌های استان کردستان در حالی به مشکلات مناطق خود پرداخته که سال‌هاست این معضلات مورد بی‌توجهی قرار گرفته و پشت گوش مسئولان مانده است.

 به گزارش روستانیوز به نقل از خبرگزاری تسنیم از سنندج، بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران اداره امور کشور باید به اتکای آرا عمومی انجام شود، همانطور که قانون اساسی مقرر کرده است مداخله سیستم در حکومت از طریق ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی، مجلس خبرگان و شوراهای کشور تحقق می‌یابد بنابراین نهادهای حکومتی را نهادهای اعمال حق حاکمیت ملی می‌نامند.

طبق دستور قرآن کریم «و امرهم شوری بینهم»، «و شاورهم فی الامر» مجلس شورای اسلامی، شورای استان، شهرستان، شهر، محل، بخش روستا و نظایر اینها از ارکان تصمیم‌گیری و اداره امور کشورند. 

براساس اصل یکصدم قانون اساسی: برای‏ پیشبرد برنامه‏‌های‏ اجتماعی‏، اقتصادی‏، عمرانی‏، بهداشتی‏، فرهنگی‏، آموزشی‏ و سایر امور رفاهی‏ از طریق‏ همکاری‏ مردم‏ با توجه‏ به‏ مقتضیات‏ محلی‏، اداره‏ امور هر روستا، بخش‏، شهر، شهرستان‏ یا استان‏ با نظارت‏ شورایی‏ به‏ نام‏ شورای‏ روستا، بخش‏، شهر، شهرستان‏ یا استان‏ صورت‏ می‌‏گیرد که‏ اعضای‏ آن‏ را مردم‏ همان‏ محل‏ انتخاب‏ می‌کنند.

تشکیل شورا به عنوان یکی از برنامه‌های اصلی انقلاب اسلامی در دوران مبارزه نیز از سوی حضرت امام خمینی(ره) مطرح بوده و این موضوع به یکی از خواسته‌های مردم در طول دوران مبارزات انقلابی تبدیل شده بود، شوراهای شهر و روستا در نظام حقوقی ایران از سابقه چندانی برخوردار نیستند و نیازمند زمان و وضع قوانین لازم به منظور پیشبرد و کارکردهای مؤثر است. در روش شورایی مشارکت مردم در بدنه حاکمیت بیش از بیش توسعه یافته و نیازهای جامعه از طریق نمایندگان مردم پیگیری می‌شود.

روسا و نمایندگان شوراهای اسلامی شهر، روستا و بخش‌های استان شامگاه شنبه در نشست سه ساعته با استاندار کردستان مسائل و مشکلات خود را مطرح کردند، آنان از بی‌توجهی مسئولان گله‌مندی‌هایی داشتند که خبرنگار تسنیم به انعکاس آن پرداخته است.

اعضای شورای شهر و روستا مورد بی‌مهری قرار گرفته‌اند

احمدی، نماینده شورای اسلامی شهرستان سنندج و رئیس شورای بخش سیروان ضمن تبریک این ایام اظهار داشت: شورای شهر و روستا متاسفانه سال‌هاست که کارت شناسایی ندارند، حق الجلسه شورای بخش و شورای روستاها پرداخت نشده است، شورا به عنوان نهادی مردمی بزرگ‌ترین مطالبه و دغدغه مردم را به مردم رسانده اما خودشان مورد بی‌مهری قرار گرفته‌اند.

بهرامی نماینده شورای شهرستان سقز نیز در این جلسه به برخی مشکلات مردم و دغدغه‌های خود پرداخت و اظهار داشت: نبود کارت شناسایی و تسریع در پاسخ‌گویی به مکاتبات شوراها دو کار مهم و ضروری است، متاسفانه برخی از نامه‌های ما چندین ماه در ادارات و فرمانداری‌ها بی پاسخ می‌ماند، با توجه به شوراباوری و شورامحوری در دولت آقای رئیسی انتظار می‌رود به معنای واقعی حفظ ارزش و جایگاه شورا در دستور کارکنان دولت و فرمانداران قرار بگیرد چراکه متاسفانه گاهی در برخی از ادارات و فرمانداری‌ها به منتخبان مردم بی‌احترامی می‌شود.

اجازه توهین به اعضای شوراها ندهیم

وی با ادعای اینکه کارمند ساده فرمانداری شهرستان سقزبه یکی از اعضای شورای شهر این شهرستان بی‌احترامی کرده و کسی هم این موضوع را پیگیری نکرد افزود: اصلاح و بازنگری شورا در دستور کار است امیدواریم به عنوام مطالبه این اعضا برای کاندیداهای دور بعد شغل و درآمد مشخص داشته باشند، چراکه شورا شغل نیست و با هدف درآمد و پول به ساختمان شورا ورد نکنند.

نماینده  شورای شهرستان سقز به مطرح کردن چند مصوبه این شهرستان در سفر رئیس جمهور به کردستان اشاره و بیان کرد: توجه و بازگشایی بازارچه سیف سقز، اختصاص اعتبار و تکمیل فرودگاه سقز، افزایش سهم مدیریت بحران شهرستان سقز از 20 میلیارد تومان بودجه ستاد بحران،، اختصاص اعتبار برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی فرسوده از جمله مطالبات ماست.

شوراها اجازه ملاقات با مدیران کل را ندارند

احمدی رئیس شورای بخش مرکزی و نماینده شورای شهرستان مریوان نیز درباره مشکلات این قشر اظهار داشت: شهرستان مریوان دارای 70 روستا و 50 روستای دارای دهیاری است، شوراهای این شهرستان بدون هیچ چشم‌داشتی به مردم خدمت می‌کنند، خواسته شخصی نداریم اما متاسفانه برای ملاقات با مدیرکل‌های استان کردستان اجازه ورد به شوراها داده نمی‌شود.

وی با یادآوری اینکه امام خمینی(ره) فرموده شورا پل ارتباطی مردم و دولت است، به روستانشینان بیشتر توجه کنید چراکه دست قلم و زبان سخن ندارند افزود: امیدوارم مدیرکل استان و استاندار چشم بینا و گوش شنوا داشته باشند، منطقه کوماسی با 23 روستا با توجه به پتانسیل دامداری، کشاورزی، زنبورداری و گیاهان خوراکی و دارویی متاسفانه بعد از 43 سال از عمر با برکت جمهوری اسلامی اما جاده بین مزارع بوده و به دلیل نبود زیر ساختار، روستاها خالی از سکنه شده است، امیدوارم امسال شاهد آسفالت جاده کوماسی باشیم.

دریاچه زریبار را دریابید

رئیس شورای بخش مرکزی شهرستان مریوان بیان کرد: دریاچه زریبار به عنوان شیرین‌ترین آب جهان امروزه درباتلاق غرق و در آینده به نیزار تبدیل می‌شود، کسی به فکر این دریاچه نیست همچنین در تقسیم بودجه براساس جمعیت، متاسفانه بودجه به دهیاری اختصاص نمی‌یابد و طرح هادی در شهرستان مریوان اجرا نمی‌شود و موجب مهاجرت جمعیت روستاها شده است، خیابان‌های سطح شهر و جاده‌های بین راهی یشتر شبیه به جاده خاکی است، امیدوارم استاندار در دولت جدید تغییرات و توسعه‌ای در روستاهای کردستان داشته باشد.

روستاهای مرزی استان کردستان کارت مرزنشینی می‌خواهند

محمد محمدپور، نماینده شورای شهرستان بانه نیز اظهار داشت: راه‌اندازی منطقه تجاری و صنعتی بانه بسیار بحث مهمی است امیدوارم این موضوع هرچه سریع‌تر اجرایی شود، بازگشایی بازارچه مرزی موقت کوله‌بری که وضعیت معیشت این مردم بسیار اسفبار و سفره مردم خالی است، نبود کارت مرز نشینی برخی روستاهای مرزی به دلیل عدم مدیریت درست و ساماندهی وضعیت جاده‌ها متناسب با منطقه تجاری و صنعتی از جمله مطالبات ما از دولتمردان است.

وی ادامه داد: تداخل اراضی ملی، تاخیر در پرداخت به موقع حق و حقوق پرسنل شهرداری و نبود بیمه، به روز نبودن سیستم پایش مصوبات در کمیته انطباق و عدم اعزام هیئت متخصص بر نظارت شوراها و بی‌توجهی ادارات به شوراها از دیگر مشکلات این شهرستان است. 

خلیل عزیزی عضو شورای شهرستان کامیاران نیز در این جلسه با بیان اینکه عدم توجه به شوراهای فرا دست در سطح استان یکی از مشکلات جدی این اعضا است، اظهار داشت: مشکلات شوراهای شهرستان و بخش‌ها بسیار زیاد است، هر شهرستانی که لابی‌گری  بیشتر داشته، اعمال قدرت خوبی در تقسیم بودجه نیز دارند، ماشین‌آلات سطح دهیاری‌ها بسیار نامناسب و با جنس چینی بیشتر از یک و دوسال کار نخواهد کرد، برخی از شوراها در بخش‌ها با ادارت منابع طبیعی و بنیاد مکسن مشکلات بسیاری دارند، امیدوارم با هماهنگی شوراها اقدامات در روستاها انجام شود.

مشکل زمین‌های قولنامه‌ای یک بار برای همیشه برطرف شود

وی به مشکل زمین‌های قولنامه‌ای اشاره کرد و افزود: یکی از معضلات کنونی و ساخت و سازهای بی‌رویه زمین‌های قولنامه‌ای است، بارها در این سالن جلسات از استانداران سابق برای حل این موضوع  التماس کرده‌ایم، امیدوارم این معضل یک بار برای همیشه حل و فصل شود. مشکل آب شرب، آسفالت جاده پالگان، آسفالت 7 کیلومتر جاده سنقر به کامیاران، تعطیلی سد رمشت، اختصاص بودجه به روستاهای نبود دهیار و شورا، عدم انجام تعیین خطوط مراتع  توسط منابع طبیعی از جمله مشکلات و نیازهای این شهرستان است.

رستمی، رئیس شورای شهرستان قروه نیز در این نشست اظهار داشت: طرح واگذاری مسکن ملی شهرستان قروه هرچه سریع‌تر اجرایی شود، مشکل جایگاه پسماند زباله و رسیدگی توسط فرمانداری، شهرداری و سازمان محیط‌زیست به این موضوع، برگزاری دوره‌های آموزشی حضوری، تفهیم، آگاهی و اطلاعات مصوبات قانونی شوراها، رد شدن مصوبات توسط فرمانداری‌ها، جلوگیری از تعارض منافعات در ادارت، پرداخت بدهی و مطالبات ادارات به شهرداری،  ابلاغ شرح وظایف شوارها به ادارات و فرمانداری‌ها از جمله درخواست‌های ماست.

سید علی ابراهیمی، عضو شورای شهرستان بیجار نیز با بیان اینکه امروزه اصلی‌ترین دغدغه شهرستان بیجار بحث حق‌آبه سد تالوار است، اظهار داشت: سال 72 سنگ بنای سد تالوار بدون آگاهی مردم شهرستان بیجار توسط استان همدان و استان زنجان احداث و 3 هزار متر از اراضی مستعد و درجه یک کشاورزی شهرستان بیجار زیر آب رفته، 12 روستا تخریب و 5 روستا دارای سکنه به دلیل عدم مجوزهای لازم در چند سال اخیر مهاجرت کرده است و سه هزار نفر به اجبار به شهرهای اطراف مهاجرت کرده‌اند.

وی افزود: 12 تپه باستانی مربوط هفت یکهزار و 500 سال پیش  اصالت و تمدن تاریخی استان کردستان زیر آب برده شد، ایجاد بحران و اعتراض‌های زیر پوستی توسط 25 روستای سد تالوار که از بی‌آبی مفرط رنج می‌برند و آب برای احشام و دام‌ها وجود ندارد، جز عدالت چیزی نمی‌خواهیم، روکش آسفالت سطح خیابان‌ها، تهیه نرده بان بالابر مجهز، تخصیص 25 هزار هکتار بخش کشاورزی، 25 میلیون متر مکعب برای شرب و صنعت و 12 هزار هکتار برای کشاورزی از جمله نیازهای این شهرستان است، مهاجرت مردم بخش چنگ الماس به استان همدان و کارکردن زنان مهاجر در مزارع زمین‌های لاله جین بدترین تحقیر برای مردم این دیار است.

احمدی نماینده شورای اسلامی شهرستان دیواندره نیز به مشکل سد سیاه زاخ اشاره و بیان کرد: در تابستان گذشته از ساعت 4 عصر آب شرب اکثر محلات شهرستان دیواندره قطع می‌شد، سد سیازاخ علی‌رغم اینکه 2 کیلومتر با شهر دیواندره فاصله دارد اما مردم از بی‌آبی رنج می‌برند، بوی تعفن فاضلاب،  بی‌توجهی به سرمایه ملی غار کرفتو که اگر در استان دیگری بود بدون بزرگ ترین منبع تولید ثروت می‌شد، از جمله مشکلات این شهرستان است.

این عضو شورا با بیان اینکه در شهر دیواندره پتانسیل و ظرفیت‌های بالقوه دارد، به برخی از مشکلات دیگر اشاره کرد و افزود: استان ما از لحاظ مدیریتی و برنامه‌ریزی ضعف داشته و مبنتی برلحظه است نه آینده‌نگری، نبود روشنایی و دسترسی 11هکتار پارک جنگلی شماره یک که دارای ثروت بزرگی برای این شهرستان است، مسیر ترانزیتی شهرستان دیواندره به تهدیدی برای شهرستان تبدیل شده است درحالی که کمربندی 36 متری ظرفیت خوبی برای ایجاد اشتغال است. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =