کد خبر: 28592
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۴
اصفهان

معاون عمرانی استاندار اصفهان گفت:توجه به توسعه پایدار و توانمند سازی روستاها بعنوان یکی از رویکردهای اصلی در استانداری اصفهان است که بارها بر روی آن تاکید جدی شده است.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایرنا، مهران زینلیان  روز دوشنبه در جلسه "توانمند سازی، اشتغال و کارآفرینی روستایی" استان در استانداری اصفهان افزود: بواسطه رشد ناپایداری که در دهه‌های اخیر در استان اتفاق افتاده، اصفهان این روزها با مسائل عدیده ای از جمله کمبود آب، آلودگی هوا، فرونشست و مسائلی از این قیبل دست به گریبان است.

وی ادامه داد: توجه ویژه به مناطق روستایی استان بعنوان یکی از راهکارهای است که بطور قطع باید مورد توجه قرار گیرد تا بتواند تولید ثروت، تولید امنیت کند و از بروز مسائل اجتماعی مختلف جلوگیری شود.  

معاون عمرانی استاندار اصفهان اظهار داشت:در سال‌های گذشته همواره رشد منفی در روستاها داشتیم و این رشد مثبت محقق نمی‌شود مگر اینکه رویکردی عالمانه و همه جانبه به این موضوع داشته باشیم.

وی اضافه کرد: مباحث اقتصادی و مدل‌های کسب و کار، صنایع خُرد و خانگی و موضوع‌های آموزشی و فرهنگی برای توسعه روستاها و توانمندسازی و توسعه پایدار در روستاها وجود دارد که باید به تک تک این موارد پرداخته شود.   

زینلیان با بیان اینکه قرارگاه آب برای رسیدگی به معضلات آب در ماههای اخیر در استانداری تشکیل شده است خاطرنشان کرد: معیشت و اقتصاد بعنوان یکی از حوزه هایی که در این قرارگاه مورد توجه قرار گرفته و بعنوان یک کارگروه در استان شکل گرفته که توجه عمده آن به زندگی‌های روستایی است.

وی افزود: مسائل و کمبود آب در سال‌های اخیر،  بخش غرب استان را نسبت به شرق، کمتر متاثر کرده است که یکی از دلایل آن را می توان در خصوص توجه به کسب و کارها و فعالیت‌های دیگری غیر از کشاورزی دانست که مردم این مناطق به آنها روی آورده اند.

معاون عمرانی استاندار اصفهان با اشاره به اهمیت توجه به صنایع دستی و امکانات موجود در روستاها گفت: وابستگی صرف به کشاورزی، سیاست غلطی بوده که از سال های گذشته تا کنون در این استان ادامه پیدا کرده است، ضمن اینکه کشاورزی هم تا حد ضرورت باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه ظرفیت های خیلی خوبی برای توانمندسازی و توسعه پایدار در روستاهای استان اصفهان وجود دارد ابراز امیدواری کرد که با تبادل فکر و تبادل نظر بین نخبگان روستایی با محوریت استانداری و مدیریت امور روستایی استانداری و حمایت همه جانبه همه دستگاههای اجرایی استان آینده بسیار روشن تری در انتظار روستاهای استان خواهد بود.

زینلیان با بیان اینکه مسائل مختلف روستایی در این جلسه مورد بحث و بررسی قرار گرفت افزود: در نهایت مقرر شد که با همراهی و همفکری همه اعضا و بر اساس سند آمایشی که در سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تدوین شده، بتوانیم برنامه جامعی را در استان بمنظور توانمند سازی روستاییان و توسعه پایدار دست پیدا کنیم.

وی با اشاره به حضور تعدادی از شرکت های دانش بنیان در این جلسه گفت: کارهای خیلی خوب و موثری توسط این شرکت‌ها بصورت علمی انجام شده و توسط دستگاههای اجرایی از جمله بنیاد برکت طرح‌های بسیار خوبی برای توسعه روستاها در استان آماده شده است.

معاون عمرانی استاندار اصفهان ابراز امیدواری کرد که در آینده نزدیک با مشارکت دستگاه‌های اجرایی و سمن‌های شکل گرفته در این زمینه و بخش خصوصی و شرکت‌های دانش بنیان بتوانیم نتایج مطلوبی را برای توسعه و توانمند سازی روستاهای استان بدست آوریم.

به گزارش ایرنا، جلسه توانمند سازی، اشتغال و کارآفرینی روستایی استان با حضور معاون عمرانی استاندار و معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری اصفهان و تعدادی از سمن‌های فعال در حوزه روستایی و فعالان اجتماعی و اقتصادی در حوزه روستایی استان و تعدادی از مسوولان دستگاههای اجرایی فعال در حوزه کسب و کارهای روستایی و همچنین توسعه روستا برگزار شد.

استان اصفهان با پنج میلیون و ۱۲۰ هزار نفر جمعیت دارای بیش از یکهزار و ۷۰۰ روستا و آبادی با جمعیت حدود ۶۰۰ هزار نفر است و ۹۳۵ روستای اصفهان بیش از ۲۰ خانوار جمعیت دارد.

بیش از ۱۲ درصد از جمعیت پنج میلیون نفری استان اصفهان در روستاها ساکن هستند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =