کد خبر: 28553
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۵
آبرسانی

ایجاد مرکز جهاد آبرسانی یکی از گام های وزارت نیرو در دولت سیزدهم برای رفع محرومیت آبی از نقاط محروم کشور است که تازه‌ترین گزارش این مرکز بیانگر تلاش بی وقفه آن برای رفع محرومیت آبی در استان سیستان و بلوچستان است.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایرنا، آبرسانی به روستاهای بی‌بهره از آب پایدار و سالم کشور یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های دولت سیزدهم از ابتدای فعالیت و مورد تاکید رییس جمهوری بود و بر همین اساس وزیر نیرو با تشکیل شورایی به نام «شورای جهاد آبرسانی» کاری سترگ برای این مهم را آغاز کرد.

آبرسانی روستایی همواره به‌عنوان یکی از دغدغه‌های اصلی دولت‌های مختلف قبل و بعد از انقلاب اسلامی به شمار می‌رفته است، با این حال همچنان ۲۵ درصد از روستاهای کشور به شبکه آب متصل نیستند و  همین امر یکی از دلایل عقب‌ماندگی‌ در برخی روستاها و مناطق محروم شده است.

با روی کار آمدن دولت سیزدهم البته این موضوع موردتوجه جدی قرار گرفت تا آنجا که طبق برنامه ارائه شده وزیر نیرو به مجلس شورای اسلامی، میزان پوشش آبرسانی روستایی و جمعیت بهره‌مند در انتهای دولت سیزدهم باید به رقم ۹۰ درصد برسد.

از همین رو «علی‌اکبر محرابیان» در نخستین جلسه رسمی وزارت نیرو از تلاش برای ایجاد مرکزی برای سرعت دادن به امر آبرسانی روستایی خبر داد و گفته بود که مرکز جهاد آبرسانی روستایی در ستاد وزارت نیرو را شکل خواهد داد. مرکزی که با توجه به اهمیت آن تبدیل به شورای جهاد آبرسانی روستایی شده است. 

ویژگی خاص این شورا آن است که علاوه بر دست‌اندرکاران بخش دولتی، از توان نیروهای جهادی و خیران هم برای ایجاد تحول در امر آبرسانی به روستاها و مناطق محروم  بهره برده می‌شود.

وزیر نیرو در این زمینه به لزوم مدیریت درست و استفاده بهینه از منابع آبی کشور و همچنین توجه به توسعه زیرساخت‌های حیاتی به‌ویژه در روستاها و مناطق محروم در دولت عدالت محور و مردمی سیزدهم تاکید کرده و گفته که ایجاد یک سازوکار جدید اهمیت مضاعف دارد.

بر این اساس، شورای جهاد آبرسانی با هدف برنامه‌ریزی هر چه دقیق‌تر و اتخاذ تصمیمات هماهنگ و متمرکز کردن اعتبارات و بهره‌گیری از همه ظرفیت‌های ستادی و استانی در وزارت نیرو تشکیل شده است.

براساس تازه ترین گزارش وزارت نیرو، «میثم جعفرزاده» رییس مرکز جهاد آبرسانی وزارت نیرو از تلاش برای اجرای طرح محرومیت‌زدایی برای آبرسانی به ۲ هزار و ۸۸۳ روستا در ۲۶ شهرستان استان سیستان و بلوچستان خبر داد.

وی اعلام‌کرد: طرح محرومیت‌زدایی وزارت نیرو به منظور آبرسانی به ۱۰ هزار روستای کشور آغاز شده که از این تعداد، آبرسانی به حدود سه‌هزار روستا با مشارکت خیرین انجام می‌شود.

رییس مرکز جهاد آبرسانی وزارت نیرو با بیان اینکه بیش از ۲۵ درصد پروژه‌های طرح محرومیت‌زدایی کشور به سیستان و بلوچستان تعلق دارد، گفت: با سفرهای استانی و تاکید وزیر نیرو به ارتقای سطح کمی و کیفی آب این استان، تعداد روستاهای طرح فوق در سیستان و بلوچستان، به ۲ هزار و ۸۸۳ روستا افزایش یافت.

وی افزود: علاوه بر آبرسانی به یک‌هزار و ۷۵۱ روستای طرح‌ محرومیت‌زدایی، آبرسانی به ۶۳۲ روستا از محل اعتبارات ملی و ۵۰۰ روستا با استفاده از ظرفیت مجمع خیرین آبرسان، در بازه زمانی ۳۰ ماهه برای سیستان و بلوچستان برنامه‌ریزی شده است.

جعفرزاده با بیان اینکه تلاش ما اتمام طرح فوق در کمتر از بازه زمانی تعیین شده است، ابراز امیدواری کرد: با مجموع اقدام هایی که به صورت موازی و همزمان در حال انجام است، شاخص بهره‌مندی از آب شرب روستایی سیستان و بلوچستان از ۷۲ درصد به ۹۵ درصد ارتقا یابد و غبار محرومیت از سیمای استانی که پیشانی حرکت جهادی‌ است، زدوده شود.

به گفته رییس مرکز جهاد آبرسانی وزارت نیرو، همه ۲۶ شهرستان استان سیستان و بلوچستان با اولویت‌بندی در اجرا، از این طرح بزرگ آبرسانی بهره‌مند می‌شوند.

وی اظهار امیدواری کرد بتوانیم در سایه هم‌افزایی نهادهایی که در مجموعه استان وجود دارد، با یک همبستگی و نگاه ملی، هم به لحاظ کمی با کمترین هزینه و هم به لحاظ کیفیت، با بالاترین کیفیت پروژه‌ها را به سرانجام برسانیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =