زنبورداری

مدیرعامل موسسه تحقیقاتی و آموزشی نور تهران با بیان این‌که حمایت دولت از شرکت‌های دانش‌بنیان صنعت زنبورداری هزینه نیست، گفت: این حمایت‌ها سبب می‌شود چالش‌های بعدی دولت تقلیل یابد و در بودجه‌هایی مثل هزینه‌های درمان و نظام سلامت، با تولیدات سلامت‌محور، درمانی و پیشگیرانه، صرفه‌جویی و به‌نوعی سرمایه‌گذاری شود.

به گزارش روستانیوز، علی آقایی در گفت‌وگو با روستانیوز اظهار داشت: با این‌که تحقیق‌ها و پژوهش‌های خوبی داریم، ولی به شکل یک پایان‌نامه یا طرح ابتدایی است و سرمایه‌گذاری خیلی کمی روی آن انجام می‌شود. ضعف عمومی بالایی وجود دارد و نهادی برای این پیوند و تجاری‌سازی ایده‌ها نیست که در وزارت صنعت و معدن، جهاد کشاورزی و به‌خصوص معاونت فناوری رئیس‌جمهوری و نیز وزارت علوم باید روی این مسائل کار شود.

وی بیان کرد: تحقیق‌ها و پروژه‌های زیادی در مؤسسات و دانشگاه‌ها موجود است و هدف‌گذاری این پروژه‌ها بسیار مهم است؛ هدف‌گذاری‌ ما در بخش خصوصی انتخاب پروژه‌هایی بوده که محصول از آن استخراج شود و مردم بتوانند از آن استفاده کنند.

آقایی در پاسخ به این‌که شما دقیقاً چه مسیری را رفتید و شرکت‌های دانش‌بنیان برای توسعه تجاری‌سازی ایده‌ها چه باید بکنند، گفت: در فرآورده‌های زنبورعسل، محصولات بسیار خوبی داریم؛ مثل عسل، ژل رویال، بره موم، زهر و خود موم که این‌ها بسیار در سلامت مردم و پیشگیری از بیماری‌ها مؤثر هستند؛ لذا ما به‌عنوان یک شرکت دانش‌بنیان محصولاتی را تولید کردیم که بعضی از این محصولات در دوره کرونا هم به‌خصوص قرص ژل رویال و فرآورده‌های بره موم، بسیار مؤثر بود.

وی افزود: صنعت زنبورداری ما که تعداد زیادی از مردم درگیر آن هستند و اشتغال برای آن‌ها ایجادشده، تقریباً تک‌محصولی است (عسل) و آن‌هم با مشکلات زیادی تولید می‌شود و به فروش‌ می‌رود. ما برای این‌که این مشکل را برطرف کنیم، با توجه به تجربه‌ای که در حوزه دارو داریم، مواد اولیه را از صنعت زنبورداری گرفتیم و آن را به مکمل و دارو تبدیل کردیم که همین امر باعث اشتغال‌زایی بسیار خوبی شده است، به‌خصوص این‌که بعضی از زنبورداران ما از تولید عسل به تولید محصولات گران‌قیمتی مثل ژل رویال سوق پیدا کردند، پس با این کار دو اتفاق افتاده است؛ اولاً ما محصولاتی را عرضه کردیم که در داروخانه‌ها و جامعه مردم استفاده می‌کنند و برای سلامت عمومی جامعه و پیشگیری از بیماری‌ها مفید است، دوم این‌که کاری کردیم که صنعت زنبورداری به سمت تولید محصولاتی باارزش افزوده بالاتر برود و اشتغال‌زایی‌ بیش‌تر شود و آمارها نشان می‌دهد که به‌خصوص امسال بسیاری از زنبوردارها به سمت تولید ژل رویال رفتند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =