مرغداری

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران با بیان این‌که دولت و مجلس با حذف یکباره ارز دولتی سر مرغداران کلاه گذاشتند، گفت: با حذف ارز چهار هزار و 200تومانی بسیاری از واحدهای مرغداری کشور کوچک می‌شوند و با ظرفیت بسیار کم به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

به گزارش روستانیوز، ناصر نبی‌پور با اشاره به منافع دولت در حذف ارز چهار هزار و 200تومانی بیان کرد: طبق گفته‌های دولت در دی ماه قرار بر اختصاص ارز ترجیحی به نهاده‌ها و عدم تصویب طرح بود، لذا بسیاری از مرغداران با تفکر اختصاص ارز ترجیحی توسط دولت برای خرید نهاده‌ها جوجه‌ریزی بی‌سابقه 50میلیون قطعه‌ای را بیش از میزان نیاز و ظرفیت انجام دادند و این مقدار جوجه‌ریزی تا چهارماه آینده مشکلی برای تولید تخم‌مرغ ایجاد نخواهد کرد، ولی پس از آن مرغدار به دلیل عدم توانایی در خرید نهاده‌ها با قیمت پنج برابری مجبور به فروش مرغ‌های خود می‌شود؛ لذا باید مسأله نقدینگی مرغداران برای تأمین نهاده‌ها توسط دولت حل و توان خرید مردم نیز در نظر گرفته شود.

نبی‌پور با اشاره به خلق الساعه بودن تصویب این طرح توسط دولت بیان کرد: در حالی که هنوز ارز دولتی حذف نشده در تأمین نهاده‌ها مشکل داریم و پس از حذف نیز بی‌شک دچار مشکل می‌شویم و می‌توان گفت هیچ اندیشه و برنامه‌ای پشت این تصمیم نبوده است.

نبی‌پور در مورد وضعیت تأمین نهاده‌ها عنوان کرد: طی سه ماه اخیر شرایط بدی در تأمین نهاده‌ها داشتیم و تعدادی از شرکت‌هایی که وجود خارجی در بازار نداشته‌اند، پول مرغداران را خورده‌اند. تعدادی از شرکت‌های واردکننده نهاده نیز به دلیل عدم دریافت ارز از دولت و با وجود دریافت پول از 180مرغداری، نهاده‌ها را تحویل نمی‌دهند.

وی با اشاره به تأثیر حذف ارز چهار هزار و 200تومانی بر افزایش قیمت نهاده‌ها و عدم توانایی برای واردات نهاده اظهارداشت: هیچ مرغداری توانایی نقدی لازم برای تهیه نهاده‌ها با قیمت پنج برابر فعلی را ندارد.

نبی‌پور ادامه داد: دولت تنها 70درصد ذرت و سویای مورد نیاز مرغدار را تأمین می‌کند و مابقی نهاده‌های موردنیاز توسط مرغدار باید از بازار آزاد به قیمت بالا تهیه شود.

وی افزود: در حال حاضر نزدیک به دوهزار واحد مرغ تخم‌گذار در کشور داریم که یک‌هزار و 300تای آن‌ها فعال هستند.

نبی‌پور در مورد تأثیر حذف ارز ترجیحی بر قیمت تخم‌مرغ بیان کرد: با حذف ارز دولتی قیمت تخم‌مرغ حداقل شانه‌ای 75 تا80هزار تومان خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =