کد خبر: 27783
تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۵
میوه

بازار پرتلاطم میوه در شب عید در حالی که باید رونق داشته باشد، به واسطه عدم همخوانی کیفیت و قیمت میوه های دولتی از رونق افتاده و مردم قدرت خریدشان پایین آمده است.

به گزارش روستانیوز به نقل از مهر، هر ساله با شروع سال نو بازار خریدهای نوروزی رونق بیشتری می‌گیرد و جمعیت بیشتری برای تهیه مایحتاج خود را در بازار و صف‌های طولانی و گوشت و مرغ و برنج و سایر اقلام خوراکی می‌بینیم اما امسال زمزمه‌هایی از نارضایتی مردم از گرانی برخی اقلام شب عید مانند میوه‌ها به گوش می‌رسد.

در روزهای پایانی سال در حالی که مسئولان و متولیان امر وعده عدم کمبود میوه شب عید در بازار شب عید به مردم می‌دادند و دولت با هدف تنظیم بازار و شعار کنترل قیمت‌ها به نفع مردم، عرضه میوه با قیمت‌هایی در توان مردم و… قیمت‌ها در ۲ مرحله از سوی مسئولان با معیارهای متفاوتی اعلام شد.

چندی پیش در اواسط اسفندماه مدیرکل تعاون روستایی استان کرمانشاه در گفتگویی با خبرنگار مهر اظهار کرد: میوه‌های شب عید در حال خریداری است و در تاریخ ۲۰ تا ۲۵ اسفندماه قیمت خرید میوه در بازار شب عید به صورت نهایی به صنف میوه فروش‌ها و خریداران اعلام می‌شود.

میوه تنظیم بازاری ۲۰ درصد زیر قیمت بازار

وی افزود: بر اساس تصمیم‌گیری‌هایی که در آخرین جلسه از ستاد تنظیم بازار در استانداری کرمانشاه برگزار شد مقرر شد تا میوه‌های ذخیره شده برای شب عید با ۲۰ درصد زیر قیمت بازار عرضه شود.

طی جلسات متعددی که به ریاست استاندار استان کرمانشاه برای تنظیم بازار تشکیل شده است بهمن امیری مقدم بارها بر موضوع سطح قدرت و توان خرید مردم تاکید کرد و طی آخرین جلسه استان تنظیم بازار بر اساس نامه ابلاغی از ستاد تنظیم بازار کشوری قرار شد قیمت میوه بازار شب عید تا سقف ۱۵ درصد زیر قیمت کف بازار بین مردم عرضه شود.

با گذشت از روز موعود برای اعلام قیمت نهایی در بازار از طرف مدیرکل تعاون روستایی استان کرمانشاه قیمتی اعلام نشد تا اینکه معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مهر اعلام کرد که هر کیلو پرتقال تامسون ۹ هزار تومان و هر کیلو سیب درختی ۱۱ هزار تومان برای توزیع در استان کرمانشاه تعیین گردیده است.

کمتر از ۲۴ ساعت قیمت نهایی پرتقال و سیب درختی شب عید با قیمت هر کیلو پرتقال ۱۰ هزار تومان و سیب درختی ۱۲ هزار تومان اعلام شد و علت قیمت‌های بالا را ابلاغ دستور ستاد تنظیم بازار کشوری اعلام کردند یعنی طبق دستورات ستاد تنظیم بازار تمام قیمت‌ها با کف قیمت ۱۰ هزار تومان برای پرتقال و ۱۲ هزار تومان برای سیب درختی باید عرضه شود.

با وجود تاکید استاندار کرمانشاه برای عرضه منصفانه میوه شب عید و آگاهی وی از سطح و توان خرید مردم قیمت بالای میوه‌های عید به یک معضل تبدیل شده است و علاوه بر اعتراض مردم، انتقاد برخی از فروشندگان را به دنبال داشته است.

توزیع میوه تنظیم بازاری قیمت میوه در بازار را افزایش داد

با وجود اینکه میوه‌های تنظیم بازاری با هدف کنترل قیمت‌های میوه شب عید عرضه می‌شوند باعث هرج و مرج در بازار شده است که بر این اساس یکی از خرده فروشان میوه در بازار کرمانشاه در خصوص قیمت‌های اخیر میوه‌های عرضه شده، اظهار کرد: تا قبل از وارد کردن میوه تنظیم بازاری به بازار قیمت هر کیلو پرتقال تامسون بین هشت تا ۹ هزار تومان و پرتقال پیوندی بین ۱۰ تا ۱۲ هزار تومان بود قیمت سیب نیز ۹ تا ۱۰ هزار تومان در بازار بین مردم عرضه می‌شد.

وی با اشاره به کیفیت میوه‌های دولتی، افزود: میوه‌های وارد شده به استان به دلیل درشت بودن بیش از حد پرتقال‌ها و همچنین سیب‌های پفکی مورد قبول مردم نبوده و اکثراً پس از وارد شدن به مغازه برای خرید معترض از اندازه پرتقال‌ها و نوع سیب‌هایی که برای پذیرایی مهمانان قابل استفاده نبوده دست خالی از مغازه خارج می‌شود.

این میوه فروش با بیان اینکه قدرت خرید مردم پایین آمده است، تصریح کرد: طی ۲ سال گذشته خرید کم مردم را به حساب ترسیدن آنها از شرایط کرونایی می‌گذاشتیم اما امسال که شرایط کرونایی تا حدودی بهبود یافته است متوجه شدیم که واقعاً قدرت خرید مردم تا حد زیادی پایین آمده و خرید و فروش میوه مانند سال‌های قبل رونق خاصی ندارد.

ناآگاهی مسئولین از وضعیت معیشتی و اقتصادی مردم

وی بیان کرد: اگر مسئولین از سطح معیشت و اقتصاد مردم درک و آگاهی داشته باشند باید به زودی اقدامی انجام دهند و به داد مردم برسند.

این خرده فروش میوه با گله‌مندی از مسئولان، خاطر نشان کرد: وضعیت اقتصادی پایین مردم دردی است که هیچ مسئولی آن را نمی‌بیند و اهمیتی به آن نمی‌دهند، مسئولی به درد مردم می‌خورد که درد همشهریان خود را درد خود بداند و برای آن تلاش کند.

در ادامه یکی از میوه فروشان میدان تره بار کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: میوه‌های عرضه شده در میدان تره بار تا قبل از عید و وارد کردن میوه‌های دولتی قیمت میوه در میدان تره بار با سه هزار تومان اختلاف قیمت توسط میوه فروشان و خرده فروشان به دست مردم می‌رسید اما طی چند روز اخیر این اختلاف به پنج هزار تومان رسیده است.

وی با اشاره به اینکه قیمت‌های میوه دولتی در استان‌های دیگر با توجه به شرایط اقتصادی مردم عرضه می‌شود، افزود: طبق ابلاغیه‌ای که به میوه فروشان میدان تره بار اعلام شده قیمت میوه شب عید مانند سیب باید از کف ۱۲ هزار تومان شروع شود و قیمت پرتقال نیز با ۱۰ هزار تومان عرضه شود اما بعضی استان‌ها با توجه به شرایط اقتصادی مردم حتی با قیمت پایین‌تری به دست مردم می‌رسانند.

میوه فروش میدان میوه و تره بار کرمانشاه تصریح کرد: مشکل و معضلی که در حال حاضر بر بازار میوه و تره بار کرمانشاه حاکم شده است اختلاف قیمت‌هایی است که به محض ورود میوه تنظیم بازاری ایجاد شده است به این گونه که مغازه دار و خرده فروشی که برای تهیه میوه به میدان تره بار مراجعه می‌کند حتی در صورت خرید میوه در میدان تره بار با قیمت معقول با دیدن قیمت‌های میوه تنظیم بازاری این موضوع را مطرح می‌کند که وقتی پرتقال دولتی کیلویی ۱۰ هزار تومان عرضه می‌شود پس چرا من کمتر از قیمت دولتی عرضه کنم.

وی ادامه داد: یکی از عوامل افزایش قیمت در بازار میوه شب عید ایجاد فضای رقابتی بین مغازه‌داران و خرده فروشان میوه با مباشران و عرضه کنندگان میوه دولتی است.

کیفیت میوه‌های تنظیم بازاری با قیمت همخوانی ندارد

شکوفه ساداتی یکی از همشهریان کرمانشاهی در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: امسال میوه‌های شب عید هم از لحاظ قیمت و هم از لحاظ اندازه و کیفیت تا حد زیادی غیر قابل پذیرش است و به عنوان یک خریدار موقع خرید میوه به مشکل بر می‌خورم.

وی افزود: قیمت میوه‌های دولتی از سایر میوه فروشان و خرده فروشان محلی بسیار بالاتر است حتی کیفیت میوه‌های آنها از این میوه‌ها مطلوب‌تر بوده و همین باعث می‌شود مردم ترجیح می‌دهند از خرده فروشان و مغازه‌های میوه فروشی محلی خرید کنند.

ساداتی تصریح کرد: اگر مسئولین نگران وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم هستند موقع خرید و وارد کردن میوه به استان باید به درآمد و جیب مردم نگاه کنند اما متأسفانه چیزی که امروز به اسم میوه دولتی در بازار و بین مردم عرضه می‌شود اصلاً تناسبی با درآمد مردم نداشته است.

دولت مردمی مردم را درک کند

این شهروند کرمانشاهی با بیان انتظارات خود از دولت مردمی سیزدهم، بیان کرد: توقع ما از مسئولین دولت جدیدی که با شعار مردمی بودن سرکار آمده‌اند درک مردم و کمک به بهبود معیشت مردم بود نه آنکه راه دولت قبلی را ادامه دهند.

به گزارش خبرنگار مهر، شهروندان کرمانشاهی در خصوص عدم همخوانی کیفیت و قیمت میوه‌های دولتی که به اسم تنظیم بازار توزیع می‌شود گلایه‌هایی داشتند که بر اساس وظیفه ذاتی رسانه‌ای به آن پرداخته شد اما از این به بعد وضعیت بازار میوه به ورود مسئولین به ویژه استاندار کرمانشاه که در جلسات تنظیم بازار همواره ثابت کرده است که مدافع حقوق مردم استان کرمانشاه است، بستگی دارد.

بازار میوه‌ای که قرار بود با توزیع میوه دولتی تنظیم شود اما توزیع این میوه‌ها قیمت‌ها را افزایش داد.

به نظر می‌رسد حالا که کار از کار گذشته وقت آن است مسئولین با ورود به مساله کیفیت میوه‌های تنظیم بازاری خریداران این میوه‌ها را به پاسخگویی وا دارند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =