زنبورداری

با این‌که صنعت زنبورداری کمترین میزان مصرف ارز برای دولت و بیش‌ترین بازدهی و سود را با تکیه بر منابع داخلی نصیب اقتصاد ایران می‌کند اما تاکنون قانون مشخصی برای حل معضلات آن ها به تصویب مجلس نرسیده است.

به گزارش روسنا (پایگاه خبری روستانیوز)، با این‌که صنعت زنبورداری کمترین میزان مصرف ارز برای دولت و بیش‌ترین بازدهی و سود را با تکیه بر منابع داخلی نصیب اقتصاد ایران می‌کند، تاکنون قانون مشخصی برای حل مسائل و معضلات پیش‌روی آن به تصویب مجلس شورای اسلامی نرسیده و بدین جهت لازم است برای گذر از شرایط نامطلوب موجود یک تحول اساسی، پالایش، بازبینی و تجدیدنظر در بخش زنبورداری کشور صورت گیرد تا مسیر سود در این بخش از دلالان به سمت جیب زنبورداران واقعی تغییر پیدا کند.

در همین راستا فرامرز حیدری، نایب‌رئیس اتحادیه سراسری زنبورداران کشور، درباره مشکلات صنعت زنبورداری گفت: مواردی نظیر تولید عسل‌های تقلبی، گران شدن نهاده‌ها، خشک‌سالی‌های پی‌درپی، نبود بیمه زنبورداری، واردات بی‌رویه دارو، عدم هماهنگی بین مراتع و زنبورداران و نیز عدم ظرفیت‌سنجی مراتع معضلاتی را برای فعالان این بخش به وجود آورده است. می‌بایست اصلاح نژاد ملکه زنبور عسل برای افزایش میزان تولید عسل در هر کندو در اولویت قرار گیرد.

وی افزود: آموزش  زنبورداران، امضای تفاهم‌نامه همکاری با کشورهای ترکیه و آفریقای جنوبی و تعلیم زنبورداران برای تولید فرآورده‌های عسل از جمله بره‌بوم، ژل رویال، زهر عسل و سایر فرآورده‌ها از اقداماتی است که از طریق اتحادیه سراسری زنبورداران و صندوق حمایت از توسعه زنبورداری صورت گرفته است.

تعداد زنبورداران بیمه‌شده از 6 ‌هزار و 500 نفر تجاوز نمی‌کند

نایب‌رئیس اتحادیه سراسری زنبورداران کشور به آمار پنج هزار تن عسل صادر شده به کشورهای همجوار اشاره کرد و یادآور شد: این میزان صادرات بدون در نظر گرفتن مبادلات مرزی است.

وی افزود: عدم بسته‌بندی مناسب، باقی‌ماندن پس مانده دارو در عسل، نبود استاندارد عسل مطابق با استاندارد جهانی و عدم بازاریابی کافی از عوامل کاهش صادرات این محصول است.

حیدری با اشاره به این‌که در نظر گرفتن بیمه تأمین اجتماعی برای زنبورداران یکی از خواسته‌های تمام فعالان این بخش است، عنوان کرد: در دولت‌های قبلی مقرر شده 45 هزار نفر زنبوردار بیمه شوند، اما در حال حاضر تعداد بیمه‌شدگان از شش‌هزار و 500نفر تجاوز نمی‌کند. متأسفانه با وجود پیگیری اتحادیه سراسری زنبورداری کشور از سازمان تأمین اجتماعی، وزارت جهاد کشاورزی، هیئت دولت، کمیسیون مجلس و انعکاس این دغدغه در رسانه‌ها تاکنون این موضوع حل نشده است و دولت با بهانه کمبود منابع مالی، از بیمه زنبورداران سر باز می‌زند. شایان ذکر است که با وجود این‌که بیمه کلنی زنبورعسل وجود دارد، اما در زمان وقوع خسارت بیمه به تعهدات خود عمل نمی‌کند و پرداخت خسارت گاهی تا دو سال به طول می‌انجامد.

عدم تخصیص بودجه مستقل به زنبورداری در لایحه بودجه ۹۷

وی با گلایه از عدم تخصیص بودجه مستقل به زنبورداری اظهار داشت: در لایحه بودجه ۹۷ بودجه صنعت زنبورداری با وجود اهمیت بالای آن در سلامت، ایجاد اشتغال و امنیت غذایی نادیده گرفته شده است. در این راستا از دولت تقاضا داریم که بخشی از بودجه را به سمت و سوی کارآفرینی در صنعت زنبورداری که اهمیت بالایی در حفظ محیط زیست و جلوگیری از مهاجرت افراد به کلان‌شهرها دارد، اختصاص دهد.

نایب‌رئیس اتحادیه سراسری زنبورداران کشور در ادامه با بیان این‌که گرده‌افشانی مهم‌ترین عامل بقای کشاورزی است و حفظ اکوسیستم به‌شدت به وجود آن بستگی دارد، اعطای یارانه به زنبورداری را از ضرورت‌های این بخش دانست و گفت: متأسفانه در کشور یارانه کوچ گرده‌افشانی زنبورداری به زنبورداران پرداخت نمی‌شود، این در حالی است که در کشورهای همجوار این یارانه به زنبوردار تعلق می‌گیرد و به نظر می‌رسد در آگاهی‌بخشی به کشاورزان درباره تأثیر مثبت گرده‌افشانی زنبورعسل در افزایش بهره‌وری تولید و افزایش کیفیت محصولات کشاورزی کوتاهی شده است.

وی در ادامه با بیان این‌که زنبوردار می‌تواند یک محیط‌بان یا یک جنگل‌بان نیز باشد، اظهار داشت: طبق آمار سال 1397، 75هزار نفر زنبوردار در کشور وجود دارد که با برنامه‌ریزی صحیح می‌توان از این ظرفیت به عنوان محیط‌بان یا جنگل‌بان بهره گرفت و این مهم در صورتی عملیاتی خواهد شد که متولیان دست به دست هم دهند.

برای دست‌یابی به صادرات لازم است استاندارد عسل اجباری باشد

این مقام مسئول به پیگیری مکرر اتحادیه سراسری زنبورداران کشور برای بازگرداندن استاندارد اجباری عسل اشاره کرد و گفت: متأسفانه با وجود پیگیری‌های متعدد هنوز موفق به بازگرداندن استاندارد اجباری نشده‌ایم. افزایش کاذب تولید عسل به خاطر تولید عسل‌های دست‌ساز و تقلبی و کاهش نظارت توسط دستگاه‌های ناظر از آثار منفی تبدیل شدن استاندارد اجباری عسل به استاندارد تشویقی است و برای دست‌یابی به صادرات لازم است استاندارد عسل اجباری باشد.

وی واردات و تولید ملکه باکیفیت را از مباحث ضروری این صنعت برشمرد و بیان داشت: از مراکز تحقیقاتی کشور گله‌مندیم، زیرا تاکنون به اندازه کافی ملکه باکیفیت در اختیار زنبورداران قرار نداده‌اند. از سوی دیگر بخش خصوصی توان پرداخت هزینه سنگین تحقیقات را ندارد.

وی در پایان متذکر شد: جلوگیری از توزیع عسل تقلبی در بازار، نظارت معاونت غذا و دارو و سازمان دامپزشکی بر کیفیت عسل و اجباری‌شدن استاندارد عسل، پرداخت خسارت به بیمه‌شدگان، تولید و واردات ملکه باکیفیت متناسب با اقلیم هر منطقه، استقلال زنبورداری از معاونت دام و طیور، تخصیص بودجه مستقل به زنبورداری و فرهنگ‌سازی برای افزایش سرانه مصرف عسل از خواسته‌های زنبورداران کشور است که امید است با اتخاذ سیاست‌های منطقی توسط مسئولان به مشکلات این بخش رسیدگی شود.

امید است با حمایت مسئولان از خام‌فروشی و تک‌محصولی بودن عسل که موجب کوچک‌شدن سبد اقتصادی زنبورداران می‌شود، جلوگیری شود.

گزارش از سیمین ابراهیمی

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =