کد خبر: 27564
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۰
آبرسانی

رییس شورای شهرستان مشهد گفت: در حال حاضر از ۴۴۰ روستای واقع در شهرستان مشهد، افزون بر ۱۰۰ روستا هنوز آبرسانی نشده‌اند که در حال پیگیری برای آبرسانی به این روستاها هستیم.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایرنا، دکتر موسی الرضا حاجی بگلو روز یکشنبه در هشتمین جلسه شورای اسلامی شهرستان مشهد افزود: قبل از انقلاب روستاهای آبرسانی شده در مشهد و خراسان رضوی به شمارش انگشتان دست نمی‌رسید، اما اکنون بیشتر روستاها از آب سالم و بهداشتی برخوردارند و ما موظفیم اگر حتی یک روستا آبرسانی نشده است، پیگیری کنیم تا آن روستا هم آبرسانی شود و معضل نزاع بر سر آب در روستاها رفع شود.

وی ادامه داد: پس از گذشت  ۴۳ سال از پیروزی انقلاب اسلامی در شان نظام اسلامی نیست که برخی از روستاها آب نداشته باشند و یا به طور مثال یک روستا با 220 نفر جمعیت با تانکر سیار آبرسانی شود.

رییس شورای شهرستان مشهد حاشیه نشینی را یکی از مشکلات عنوان کرد و افزود: اگر روستاها آب و امکانات داشته باشند، حاشیه نشین افزایش نخواهد یافت، بنابراین ما باید کاری کنیم که مهاجرت معکوس دوباره شکل بگیرد و این جمعیت به روستاها بازگردند.

دکتر حاجی بگلو افزود: در راستای مشکلات روستاها بویژه معضل آب آنها، از شرکت آب و فاضلاب مشهد، شورای شهرستان، شورای عالی استان و شهرداری مشهد خواهشمندیم پای کار بیایند و از اعتبارات ملی و استانی خود در این خصوص استفاده کنند.

 ۱۰۰ روستای شهرستان مشهد هنوز آبرسانی نشده‌اند

۷۰ درصد روستاهای مشهد دچار تنش آبی 

مدیر شرکت آب و فاضلاب مشهد اظهار داشت: از بین  ۳۵۳ روستای دارای کد و شناسه واقع در شهرستان مشهد، 223 روستا توسط شرکت آب و فاضلاب مشهد راهبری می‌شود و در ابتدا چیزی حدود ۱۳۰ روستا تحویل گیری نشده بود و در حقیقت دهیارها علاقمند نبودند روستاها را تحویل دهند.

حسین اسماعیلیان افزود: از روستاهای تحویل گیری شده  بیش از ۱۴۰ روستا در شرایط تنش آبی قرار دارند، یعنی حدود ۷۰ درصد روستاها در شهرستان مشهد مشکل تنش آبی یا مشکل کمیت یا کیفیت آب و یا نارسایی در حوزه توزیع آب داشتند.

وی با اشاره به اعلام آمادگی شرکت آب و فاضلاب مشهد برای تحویل گیری کلیه روستاهایی که به‌صورت خودگردان مدیریت می‌شوند، افزود: آلودگی آب یکی از مشکلات در روستاها است که نظارت و ارتقای کیفیت آب انگیزه‌ای بود تا اعلام آمادگی برای تحویل گیری تمام روستاها در شهرستان مشهد را داشته‌ باشیم .

اهم مشکلات و چالش های موجود در روستاهای شهرستان مشهد

مدیر آب و فاضلاب منطقه پنج مشهد نیز در این جلسه در خصوص اهم مشکلات و چالش های موجود در روستاها گفت: کمبود شدید اعتبار برای اجرای طرحهای اضطراری، دیون انباشه و مطالبات پیمانکاران، فراوانی انشعابات غیر مجاز، استفاده از آب شرب جهت سایر مصارف از جمله آب دام روستایی، توسعه بی رویه روستاها و باغ ویلاها به ویژه در حاشیه شهر مشهد از عمده مشکلات روستاهای شهرستان مشهد است.

عباس اسحاقیان افزود: تعداد زیاد روستاهای نیازمند آبرسانی سیار و کمبود تانکرهای آبرسان، عدم همکاری لازم توسط برخی دستگاهها در صدور مجوزهای لازم برای انجام عملیات اجرایی مورد نیاز برای تامین و انتقال آب نیز از دیگر مشکلات این روستاها به شمار می رود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =