کد خبر: 26842
تاریخ انتشار: ۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۲
پسته تازه

رئیس هیات مدیره تعاونی تولیدکنندگان پسته استان مرکزی گفت: تقویت صادرات پسته شهرستان زرندیه در گرو رفع تحریم ها و گشایش اعتبار بانکی در سایه توافق برجام است.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایسنا، محمود بارانی در گفت‌وگو با ایسنا،  به بیان موانع پیش روی صادرات محصول پسته زرندیه اشاره کرد و افزود: میزان صادرات پسته در سال جاری نسبت به سال گذشته تا حدودی افت پیدا کرده است.

وی با اشاره به تقاضای مشتریان خارجی برای خرید پسته زرندیه حتی در شرایط کرونایی گفت: بیشترین مشتریان و بالاترین ارزآوری در صادرات این پسته از محل ارسال محموله‌های صادراتی به اتحادیه اروپاست که به دلیل تحریم‌ها و عدم تعیین تکلیف برجام تاکنون محقق نشده است.

او تصریح کرد: بخش اعظمی از پسته زرندیه به مشتریان خارجی عرضه می‌شود، اما اعمال تحریم‌ها و عدم گشایش اعتبار بانک‌ها، مشکلات ترابری و بیمه نکردن محموله‌های صادراتی و برخی موانع دیگر موجب شده است تا میزان صادرات پسته به اتحادیه اروپا کاهش یابد و بیشترین صادرات به اوراسیا و کشورهایی نظیر چین، روسیه، هند، عراق، افغانستان، امارات و حاشیه خلیج‌فارس صورت می‌گیرد.

بارانی با تاکید بر اینکه سودآوری محصول در گرو صادرات است، تاکید کرد: با گشایش اعتبار(LC) می‌توان میزان صادرات را به کشورهای اروپایی افزایش داد تا ارزآوری بیشتری برای کشور و درآمدزایی بالایی را برای تولید کننده فراهم کرد.

وی با اشاره به اینکه میزان صادرات پسته امسال نسبت به سال گذشته ۱۹ درصد کاهش یافته است، تصریح کرد: هم اکنون موجودی انبارها از محصول پسته مطلوب است و زمان کافی برای صادرات نیز وجود دارد و امیدواریم با به نتیجه رسیدن مذاکرات برجامی بتوان صادرات را افزایش داد.

او با تاکید بر اینکه توافق در برجام به صادرات غیرنفتی کمک خواهد کرد و در سایه صادرات است که تولید داخلی جان دوباره می گیرد، تصریح کرد: با امضای برجام شاهد افزایش قیمت محصول پسته در بازارهای جهانی نیز خواهیم بود و این افزایش قیمت علاوه بر سودآوری بالا منجر به ارزآوری بیشتر برای کشور خواهد شد. به دلیل تحریم‌ها شرکت‌های خارجی بارهای ایرانی را بیمه نمی‌کنند و کامیون‌ها نیز سرویس نمی‌دهند و امکان مراودات مالی توسط ایرانی‌ها در بانک های خارجی وجود ندارد که حل این مشکلات در سایه توافقات مطلوب در وین صورت خواهد گرفت.

رئیس هیات مدیره تعاونی تولیدکنندگان پسته استان مرکزی در پاسخ به پرسش ایسنا در خصوص تاثیرات سرمای امسال بر روی باغات پسته نیز گفت: سرما نیاز باغات پسته است و بین ارقام مختلف این محصول بین ۷۵۰ الی ۱۲۰۰ ساعت سرما در فصل زمستان ضروری است.

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه سرمای امسال تاثیر خوبی بر روی باغات پسته داشت و استمرار آن تا فروردین‌ماه سال آینده پرفایده است، تصریح کرد: دمای بین صفر تا چهار درجه دمای مناسبی برای باغات پسته است چرا که در دمای صفر درجه نه تنها آسیبی متوجه درخت پسته نخواهد شد بلکه موجب از بین رفتن آفات می شود و تا دمای چهار درجه بالای صفر نیز خواب زمستانی درختان تکمیل شده و سبز نخواهند شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =