کد خبر: 25748
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۷
روستا

درحالی شاهد ضربه جدی ویلاسازی به ریشه کشاورزی روستاهای استان مرکزی هستیم که پویایی روستا با ویلاسازی برای تفریحات آخرهفته اشتباه گرفته شده است.

به‌ گزارش روستانیوز به نقل از خبرگزاری تسنیم از اراک ، یکی از مشکلات کنونی که سلامت محیط زیست و امنیت غذایی را به خطر می‌اندازد تغییر کاربری اراضی کشاورزی و ساخت و سازهای غیرمجاز در این اراضی و در اطراف مناطق و روستاهای خوش آب و هواست.

به طوری که در چند سال اخیر شاهد ساخت و سازهای غیرمجاز به صورت چشمگیر در حوالی مناطق خوش آب و هوای شهرها هستیم و مردم اغلب برای فرار از آلودگی‌های شهری و به‌ویژ در دو سال اخیر به سبب شیوع ویروس کرونا اقدام به چنین ساخت و سازهایی کرده‌اند، این موضوع اگرچه از جهاتی به صورت مقطعی سبب رضایت کشاورزان این مناطق باشد اما آینده آنها را در معرض خطر قرار می‌دهد.

البته هستند بسیاری از اهالی این مناطق و کشاورزان این روستاها که نسبت به این مسئله گله‌مند هستند و معتقدند که اگر چه عده‌ای از کشاورزان و اهالی به سبب مشکلات اقتصادی کنونی و در تنگنا بودن برای تامین معیشت تن به چنین اقدامی می‌دهند و حاضر می‌شوند که زمین‌های خود را با قیمت بالا به فروش برسانند اما در واقع خیلی راضی به این کار نیستند.

افزایش چشمگیر فروش اراضی کشاورزی برای ویلاسازی

یکی از کشاورزان منطقه قره کهریز اراک با اشاره به این موضوع به خبرنگار تسنیم گفت: متاسفانه این سال‌ها شاهد افزایش چشمگیر فروش اراضی کشاورزی هستیم که اکثرا این زمین‌ها دراختیار افراد با تمکن مالی قرار می‌گیرد که اقدام به ساخت خانه‌باغ‌ها و ویلا در این اراضی کرده‌اند.

وی افزود: اما این موضوع سبب از بین رفتن خاک و محیط زیست شده و زمین‌‌های حاصلخیز را از بین می‌برد که به نوعی تولید محصولات در آینده با مشکل مواجه خواهد شد.

یکی دیگر از اهالی این منطقه به خبرنگار تسنیم گفت: این ساخت و سازها سبب شده تا انگیزه سارقان برای ورود به مناطق روستایی افزایش یابد و اکثرا به هوای سرقت از خانه‌باغ‌هایی که معمولا صاحبان آنها به صورت مقطعی در آنها حضور دارند وارد روستاها شوند که این موضوع امنیت روستاها رو به خطر انداخته است.

وی ادامه داد: از طرفی با افزایش این ساخت و سازها که اغلب در کنارشان باغ و باغچه‌هایی هم طراحی شده با مشکلاتی چون کمبود آب در مناطق روستایی مواجه شده‌ایم چراکه این باغ‌ها و باغچه‌ها با آب شرب روستایی آبیاری می‌شوند که فراتر از گنجایش مخزن آب لوله‌کشی روستاهاست و اغلب برای روستاییان دردسرساز شده است.

مهاجرت معکوس به روستاها با ویلاسازی‌ها جهت تفریحات اشتباه گرفته شده است

محمد لطیفی، کارشناس حوزه کشاورزی در این باره به خبرنگار تسنیم گفت: متاسفانه مقوله مهاجرت معکوس به روستاها و پویایی اقتصادی روستاها با ویلاسازی‌ها جهت تفریحات اشتباه گرفته شده و با استفاده از این فرصت شاهد سودجویی‌های افراد با توان مالی بالا هستیم که اغلب برای تفریحات خود اقدام به ساخت و ساز در اراضی کشاورزی حاشیه روستاها می‌کنند که این به ضرر کشاورزی منطقه و همچنین محیط زیست است.

«» سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان مرکزی می‌گوید: تغییر اراضی یکی از مشکلات کشور است که با توجه به افزایش قیمت زمین‌های کشاورزی که در اطراف شهرها و مناطق خوش آب و هوا هستند و از طرفی با بروز بیماری منحوس کرونا شاهد افزایش چشمگیر ساخت و ساز هستیم...

وی افزود: از طرفی همین تغییر کاربری‌ها سبب کاهش اشتغال می‌شود و مهاجرت نسل جوان روستاها به شهر در آینده را به دنبال دارد؟ زیرا با تبدیل زمین‌های کشاورزی به منازل مسکونی دیگر شغلی برای آنها در روستاها وجود ندارد. 

باید طرح حد نگار عملیاتی شود

محسن خیرمند، سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان مرکزی هم در این باره با اشاره به آمار تغییر اراضی در شهرستان‌ها به خبرنگار تسنیم گفت: تغییر اراضی یکی از مشکلات کشور است که با توجه به افزایش قیمت زمین‌های کشاورزی که در اطراف شهرها و مناطق خوش آب و هوا هستند و از طرفی با بروز بیماری منحوس کرونا شاهد افزایش چشمگیر ساخت و ساز هستیم.

خیرمند ادامه داد: به ویژه در نزدیکی شهرها که این موضوع خود باعث به وجود آمدن خطرهای گوناگون از قبیل تغییر در چرخه غذایی، به خطر افتادن چرخه امنیت غذایی، ایجاد مناطق حاشیه‌نشین، افزایش سرقت از منازل باغی، ناایمن بودن و مهندسی‌ساز نبودن منازل و غیره شده است

وی افزود: به منظور جلوگیری از به وجود آمدن این آسیب‌ها و پیشگیری باید تدابیری اتخاذ شود تا شاهد به وجود آمدن این مشکلات نباشیم.

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان مرکزی تصریح کرد: باید طرح حد نگار عملیاتی شود تا یک سندی و یک نقشه دقیقی در دسترس باشد و از طریق آن مناطق را دسته‌بندی کنند و آن دسته از مناطق که دارای وضعیت نامناسب‌تری هستند از قوانین موجود درباره تخریب‌ها استفاده کنیم و آن مناطقی که دارای مشکلات کمتری از نظر تغییر اراضی هستند را مورد بازرسی‌های بیشتری قرار دهیم تا از ساخت و سازهای غیر مجاز جلوگیری به عمل آید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =