کد خبر: 25480
تاریخ انتشار: ۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۷
روستای گرمه خوروبیابانک

متخصص اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: مطالعه‌ای که در استان بوشهر بر روی ۱۸۰۶ نفر ساکن روستا انجام و در مجله معتبر علمی BMC Endocrine Disorders چاپ شد نشان داده که بیش از ۷۰ درصد از جامعه روستانشین این استان برخلاف تصور دارای کمبود یا سطح ناکافی از ویتامین D هستند.

به گزار ش روستانیوز به نقل از ایسنا، دکتر مریم مرزبان اظهار کرد: استان بوشهر باوجوداینکه جزو مناطق با میزان تشعشات بالای خورشید بوده و اغلب روزهای سال نور خورشید وجود دارد اما ساکنین روستاهای این استان به‌شدت با کمبود ویتامین D مواجه هستند.

وی بیان کرد: یکی از علل کمبود این ویتامین، گرمای شدید ساعات تماس با نور خورشید در فضای آزاد و نیز نحوه پوشش است که  می‌تواند باعث کاهش تماس با نور خورشید شود.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی بوشهر تصریح کرد: در این مطالعه افراد با گروه سنی ۳۰ تا ۳۹ ساله دارای بالاترین سطح کمبود ویتامین D بودند که باز هم فعالیت کمتر در محیط باز در سال‌های اخیر یکی از علل اصلی این واقعه بود. جالب‌توجه است که در این مطالعه میزان سطح سرمی ویتامین D در مناطق کوهستانی استان به‌صورت برجسته‌ای بالاتر از مناطق دشتی و یا ساحلی است.

کمبود ویتامین D در زنان بالاتر از مردان است

متخصص اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر تأکید کرد: تغییرات سبک زندگی در میان روستاییان با کاهش فعالیت های خارج از منزل همراه بوده که منجر به تماس کمتر با نور خورشید شده و می‌تواند از عوامل ایجادکننده کمبود ویتامین D باشد. نکته قابل‌توجه اینکه میزان کمبود ویتامین D در زنان به‌صورت برجسته‌ای بالاتر از مردان بوده است.

مرزبان اظهار کرد: تنها ۱۶ درصد از شرکت‌کنندگان در این مطالعه مصرف مکمل ویتامین D را داشته‌اند و مابقی افراد مصرف منظم مکمل‌ها را گزارش نکرده‌اند لذا دادن آگاهی به افراد در رابطه با کمبود ویتامینD و همچنین ترغیب جامعه به مصرف مکمل‌ها می‌تواند نقش بسیار مؤثر و مفیدی در پیشگیری از کمبود این ماده مؤثر در بدن داشته باشد.
کمبود ویتامین D ارتباط زیادی با بیماری های مزمن دارد

وی افزود: کمبود ویتامین D می‌تواند ارتباط زیادی با بیماری های مزمن مانند سرطان، پرفشاری خون، دیابت نوع یک، ام‌اس، بیماری روماتیسم، سایر بیماری‌های خود ایمنی و نیز بیماری‌هایی مانند عفونت‌های دستگاه تنفسی، سارس و کووید داشته باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر تصریح کرد: تماس ناکافی با نور خورشید و میزان دریافت ناکافی ویتامین D از طریق مواد غذایی می‌تواند منجر به کمبود این ویتامین شود.

۵ تا ۱۰ دقیقه آفتاب گیری از کمبود ویتامین D پیشگیری می‌کند

استادیار دانشگاه علوم پزشکی بوشهر عنوان کرد: ۵ تا ۱۰ دقیقه در روز و تماس مستقیم دست‌وپاها بین ساعت ۱۰ صبح تا ۳ بعدازظهر می‌تواند منجر به پیشگیری از کمبود ویتامین D شود، همچنین میزان ویتامین D موجود در گیاهان محدود بوده ولی مقدار کافی از این ویتامین را می‌توان در روغن ماهی، جگر گوسفندی، پنیر و زرده تخم‌مرغ پیدا کرد.

وی تصریح کرد: مطالعات نشان‌دهنده کمبود ویتامین D در ایرانیان بوده که این امر می‌تواند به علت تغییر سبک زندگی شهرنشینی و مواجهه کمتر با نور خورشید در سال های اخیر باشد. به‌علاوه آلودگی‌های زیست‌محیطی نیز می‌تواند نقش مهمی دراین‌باره داشته باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =