کد خبر: 25190
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۴
گلخانه

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمانشاه گفت: توسعه گلخانه‌ها در کشور به دلیل نگاه تنگ‌نظرانه برخی مسئولین به توسعه گلخانه‌ها قفل شده که این سخت گیری‌ها در کرمانشاه بیشتر از سایر نقاط کشور است.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایسنا، امیر یاوری با اشاره به سخت گیرانه‌تر شدن قوانین پیش روی توسعه گلخانه‌ها، گفت: امسال قوانین سخت‌گیرانه‌ای تحت عنوان حفظ کاربری اراضی وضع شده که مشکلات زیادی را پیش روی توسعه صنعت گلخانه‌داری قرار داده است.

یاوری اضافه کرد: توسعه کشاورزی در قالب ایجاد کشت‌های گلخانه‌ای در کشور به دلیل نگاه تنگ ‌نظرانه برخی مسئولین در توسعه گلخانه‌ها قفل شده که این سخت‌گیری‌ها در کرمانشاه بیشتر از سایر نقاط کشور است و همین موضوع توسعه گلخانه‌ها را با چالش های جدی مواجه کرده است.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمانشاه ادامه داد: امسال به بهانه اینکه مجوزهای توسعه گلخانه‌ها انحراف داشته و برخی اراضی کشاورزی مرغوب را به بهانه احداث گلخانه به ویلا تبدیل می‌کنند، مجوز طرح های گلخانه ای خیلی سخت صادر می شود.

 وی تاکید کرد: نباید به بهانه‌هایی مثل سوء‌استفاده برخی از متقاضیان از مجوزها و تخلفاتی مثل تبدیل اراضی درجه یک به ویلا، تالارهای عروسی و... سنگ پیش پای توسعه گلخانه‌ها بیاندازیم.

یاوری ادامه داد: از نظر علمی هم یک کارگاه تولیدی زمانی خواهد توانست موفق باشد که جذابیت‌های لازم برای جذب نیروی کار را داشته باشد و با نگاهی به کشورهایی مثل هلند که جزو کشورهای موفق در حوزه صنعت گلخانه داری در دنیا است، می‌بینیم که در این کشور در کنار گلخانه‌ها امکانات رفاهی خیلی خوبی در نظر گرفته شده است.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت توسعه گلخانه‌ها در مدیریت بهتر منابع آب و خاک، گفت: طرح‌های گلخانه‌ای با اشتغال‌زایی بالایی همراه هستند، به نحوی که یک هکتار گلخانه به اندازه 300 هکتار زمین آبی و هزار هکتار زمین دیم اشتغال زایی ایجاد می کند.

وی سپس اشاره ای هم به قوانین جدید صدور مجوز برای ایجاد واحدهای گلخانه‌ای داشت و  با بیان اینکه برمبنای قوانین جدید مجوز برای ایجاد گلخانه به اراضی درجه یک داده نمی‌شود، تصریح کرد: این موضوع علاوه بر اینکه تعداد زیادی از متقاضیان را از انجام کارهای گلخانه ای منصرف کرده، دیگر متقاضیان احداث واحدهای گلخانه ای را هم ناچار به اجرای پروژه های خود در دامنه کوه‌ها کرده که هزینه های زیادی از جمله هزینه ایجاد راه دسترسی را به آنها تحمیل کرده است. در اکثر موارد هم این راه های دسترسی از درون اراضی درجه یک عبور کرده و در اکثر مواقع مجموع سطوح اراضی که تبدیل به جاده دسترسی شده‌اند، از مجموع اراضی که در نهایت به گلخانه اختصاص پیدا خواهد کرد، بیشتر است.

 وی ادامه داد: علاوه بر اینها زمانی که متقاضیان احداث گلخانه‌ها ناچار به اجرای طرح‌های خود در دامنه کوه‌ها می شوند، به دلیل نبود امکانات زیرساختی مثل آب، برق و دیگر امکانات در این مناطق ناچار به هزینه‌های زیادی برای رساندن این زیرساخت‌ها به گلخانه شده که خود هزینه مضاعفی بر دوش متقاضیان می گذارد.

وی سپس با اشاره به کاهش 80 درصدی سطح توسعه گلخانه‌های استان در سال جاری در مقایسه با سال گذشته، گفت: این در حالیست که امسال متقاضیان بیشتری در استان برای توسعه گلخانه‌ها درخواست داده‌ بودند.

یاوری اضافه کرد: اگر سال گذشته 200 نفر متقاضی توسعه گلخانه‌ها در استان داشتیم، امسال این عدد به 400 نفر رسیده، درحالیکه از ابتدای سال تاکنون تنها حدود 40 مجوز جدید در استان صادر شده و مابقی درخواست‌ها به دلیل قوانین دست و پا گیر پیش روی توسعه گلخانه‌ها از سوی کارشناسان رد شده است.

وی تاکید کرد: عمده طرح‌های مرتبط با توسعه گلخانه‌ها در استان کرمانشاه به دلیل درجه یک بودن اراضی کشاورزی رد شده‌ است. بخش زیادی هم به دلیل نبود آب و دیگر امکانات زیرساختی و نیز نبود تسهیلات رد شده و عملا به نتیجه نرسیده و نخواهند رسید.

وی با بیان اینکه استان کرمانشاه هم اکنون بیست و هفتمین استان کشور از حیث توسعه گلخانه‌ها است، گفت: در حوزه توسعه گلخانه ها ظرفیت های زیادی در استان داریم که باید شکوفا شوند.

یاوری در پایان گفت: اگر می‌خواهیم مشکل مهاجرت روستائیان به شهرها را حل کرده و به سمت مهاجرت معکوس(بازگشت به روستا) برویم، باید از طرح‌های کشاورزی که اتفاقا اشتغالزایی بالایی هم دارند، حمایت جدی کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =