گندم

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: افزایش تولید محصولات زراعی و ارتقای سطح معیشت زارعان دیم کار از اهداف اجرای طرح جهش تولید در دیم زارهای استان است که در ۲۹۵ هکتار از گندم زارهای استان اجرا می‌شود.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایرنا، اکبر کرامتی روز یکشنبه در نشست هماهنگی اجرای طرح جهش تولید در دیم زارها برای سال زراعی جاری در آذربایجان غربی، افزود: در پی تفاهم نامه ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) و وزارت جهاد کشاورزی برای جهش تولید در دیم زارهای کشور، به دلیل اهمیت افزایش تولید گندم در راستای تداوم خودکفایی در زمینه گندم، طرح جهش تولید دیمزارها در استان نیز اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: براساس برنامه ابلاغی، طرح جهش تولید دیم زارها در آذربایجان غربی اجرا می‌شود که تاکنون در سطح نزدیک به ۱۰۳ هزار هکتار با زارعان در این استان عقد قرارداد شده است و این روند ادامه دارد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی بیان کرد: هم اینک با تعداد ۲۵ هزار و ۱۵۶ نفر از زارعان دیم کار استان در سطح یکهزار و ۴۰۰ روستا در راستای اجرای این طرح عقد قرار داده شده است که یکهزار دستگاه عمیق کار و ادوات کشاورزی برای این منظور به کارگیری شده است.

کرامتی با بیان اینکه ۴۰۰ هزار هکتار اراضی دیم قابل کشت در آذربایجان غربی وجود دارد، افزود: افزایش تولید در واحد سطح، افزایش بهره وری در تولید محصولات دیم و توسعه کشت گیاهان جایگزین به ویژه نباتات علوفه‌ای، دانه‌های روغنی و گیاهان دارویی از مهم‌ترین اهداف اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها است.

وی، استفاده حداکثری از آب های سطحی و نزولات آسمانی را برای تولید محصولات کشاورزی مهم بیان کرد و گفت: افزایش تولید محصولات زراعی و افزایش درآمد کشاورزان از اهداف اجرای این طرح است که انتظار ما افزایش ۶۰ تا ۷۰ درصدی عملکرد تولید محصولات زیر کشت در اراضی دیم است.

وی با بیان اینکه از سطح تعهد ۱۶۰ هزار هکتاری گندم در آذربایجان غربی تاکنون ۱۵۵ هزار و ۵۹۴ هکتار از مزارع استان در قالب اجرای این طرح زیر کشت گندم رفته است، افزود: کشت محصولاتی همچون، نخود، عدس، ماشک، کاملینا، نخود علوفه ای، گلرنگ و گیاهان دارویی نیز به صورت کشت انتظاری در قالب طرح جهش تولید در استان ادامه دارد و سعی می‌شود برنامه ابلاغی به طور کامل در این منطقه به اجرا درآید.

آذربایجان غربی دارای ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار هکتار اراضی قابل کشت است که سالانه ۶.۸ میلیون تن انواع محصولات در آنها تولید می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =