کد خبر: 24121
تاریخ انتشار: ۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۷
آبزیان

سازمان بین‌المللی کار معتقد است، پرورش آبزیان می‌تواند گزینه‌ای مناسب برای اشتغال کارگران مناطق روستایی باشد.

به گزارش روستانیوز به نقل از سازمان بین‌المللی کار، استفاده از پتانسیل آبزی‌پروری می‌تواند کمک موثری برای تغذیه جمعیت رو به رشد به رشد جهان در دهه‌های آینده باشد. این موضوع نه تنها تضمین‌کننده‌ای برای برخورداری از غذای سالم است بلکه سبب اشتغال پایدار و کار شایسته برای نیروی انسانی هم می‌شود.

سازمان بین‌المللی کار نشستی با موضوع آبزی‌پروی در چارچوب اقتصاد و اشتغال روستایی در روزهای شانزدهم و هفدهم ماه دسامبر برگزار کرد. نمایندگان از کشورهای عضو، کارفرمایان و کارگران در این سمینار دور یکدیگر جمع شدند تا درباره چالش‌های کار شایسته و پایدار گفتگو کنند.

امروز موضوع پرورش آبزیان می‌تواند منبع مهمی برای تامین معیشت و غذای کارگران در میان کارگران مناطق روستایی باشد. برآوردهای اولیه حاکی از آن است، حدود ۲۰ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از کارگران جهان در تولید و پرورش آبزیان اشتغال دارند. همچنین گزارش‌های این نهاد بین‌المللی حاکی از آن است.

برخی از کشورهای در حال توسعه نسبت به نقش پرورش آبزیان در توسعه اقتصادی، اشتغال‌زایی، تامین معیشت برای کارگران مناطق و به ویژه روستایی آگاه هستند. به همین دلیل، تلاش می‌کنند تا تمرکز بیشتری روی این موضوع داشته باشند.

در تعدادی از کشورهای در حال توسعه نیز درک فزاینده‌ای از نقش آن در توسعه شرکت، ایجاد شغل و تنوع معیشت، به ویژه برای فقرای روستایی وجود دارد. به منظور ارتقای پایداری و رشد بخش آبزی‌پروری و بهره برداری از پتانسیل آن برای پیشبرد توسعه پایدار، رشد فراگیر و کار شایسته، باید تمرکز بیشتری بر روی پرداختن به چالش‌های اشتغال و نیروی کار پیش روی این بخش وجود داشته باشد.

«فاتح آکار» رئیس این جلسه درباره پتانسیل این موصعیت شغلی گفت: اگر می‌خواهیم از کمک بیشتر آبزی‌پروری برای رشد فراگیر فرصت‌های شغلی مناسب و اشتغال پایدار اطمینان حاصل کنیم، باید از دولت‌ها بخواهیم تا زمینه رشد این صنعت را فراهم کنند. رشد پایدار و فراگیر در صنعت آبزی‌پروری می‌تواند موجب افزایش درآمد باشد و معیشت بسیاری از جوامع روستایی اعم از مناطق ساحلی و غیرساحلی را تامین کند.

پاندومی ویروس کرونا سبب شد تا بسیاری از موقعیت‌های شغلی برای همیشه نابود شود و اشتغال غیرپایدار رواج داشته باشد. بسیاری از کارگران مجبور هستند تن به ساعات کار طولانی در کارگاه‌هایی دهند که شرایط مناسبی ندارد و اصول ایمنی در آن رعایت نمی‌شود. کسب‌وکارها برای بقاء خود دست به اقدماتی زده‌اند که معیشت کارگران و خانواده‌هایشان تاثیر می‌گذارد.

کرونا به فعالان حوزه کار درس داد؛ این احتمال وجود دارد که فرصت شغلی بنا به هر دلیلی از بین برود، مشاغل باید به سمتی بروند که هم پایدار و هم تامین‌کننده نیاز مردم باشند. به نظر می‌رسد، پرورش آبزیان یکی از مشتغلی است که این ویژگی‌ها را دارد.

چارچوب‌های سیاسی منسجمی باید شکل‌گیرد تا موجب توسعه پایدار، بهبود بهره‌وری، ارتقای بازارهای کار فراگیر، مهارت‌افزایی و چانه‌زنی شود. تمامی این عناصر باعث رشد آینده این بخش خواهند شد. در این نشست نتایجی اتخاذ شد که به دولت‌ها، کارگران و کارفرمایان کمک می‌کند تا اقداماتی را برای بهره‌برداری از پتانسیل این بخش برای حمایت از اشتغال کامل و مولد و کار شایسته برای همه انجام دهند. همچنین به امنیت غذایی کمک می‌کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =