کد خبر: 23955
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۹
گازرسانی

مدیر عامل شرکت گاز خراسان جنوبی از برخورداری ۹۶ درصدی خانوارهای روستایی و ۱۰۰ درصدی خانوارهای شهری استان از نعمت گاز خبر داد.

به گزارش روستانیوز به نقل از مهر، محمود هاشمی ظهر یکشنبه در نست خبری با اشاره به شرایط گازی استان از ابتدای شروع فرآیند گازرسانی از سال ۸۶ تا ۹۶ آماری را مطرح کرد و بیان داشت: سال ۹۸ آخرین شهر بدون گاز استان گازرسانی شد و در حال حاضر ۱۰۰ درصد خانوارهای شهری و ۹۶ درصد خانوارهای روستایی از نعمت گاز طبیعی برخوردار هستند.

وی در ادامه به گازرسانی به ۶۳۴ روستا در سال گذشته و ۷۸ روستا تا پایان آبان ماه امسال خبر داد و افزود: طی سال های ۹۷ تا ۹۹ گاز رسانی به ترتیب برای ۴۹۱، ۴۴۲ و ۲۷۳ واحد صنعتی انجام گرفت.

وی با بیان اینکه امسال نیز به ۵۵ واحد صنعتی گاز رسانی انجام شده است، اظهارکرد: در حال حاضر ۹۱ درصد واحدهای صنعتی و تولیدی استان از گاز طبیعی برخوردار هستند.

به گفته هاشمی طی امسال ۱۲۷ واحد صنعتی اشتراک پذیری شده اند.

وی در ادامه از اجرای ۲۳۸ کیلومتر خط انتقال، هفت هزار و ۶۴۹ کیلومتر شبکه تغذیه و توزیع، گازرسانی به ۹ شهر و ۱۲۶۷ روستا، اجرای ۷۲ هزار و ۸۱۶ انشعاب، گازرسانی به هزار و ۳۲۸ واحد صنعتی و تولیدی، بهره مندی ۱۰۰ هزار و ۸۳۵ مشترک و جذب بودجه ۱۷ هزار میلیارد ریالی برای پروژه های عمرانی در بخش گازرسانی از ابتدای مهر ۹۶ و دوره چهار ساله خبر داد.

وی افزود: از سال ۸۶ تا پایان شهریور ۹۶ شاهد گازرسانی به ۲۳ شهر و ۲۱۲ روستا بودیم که این میزان طی چهار سال گذشته به ۹ شهر و ۱۲۶۷ روستا رسید که حکایت از افزایش ۱۸ برابری سرعت گازرسانی به روستاها دارد.

گاز رسانی به ۲۵۰ روستا و ۱۵۳ واحد صنعتی در سال جاری

به گفته وی طی این چهار سال به طور متوسط یک روستا گازدار شده و درصد برخورداری از ۴۶ درصد به ۹۶ درصد افزایش یافته است.

وی همچنین از افزایش ۹ برابری سرعت متوسط گازرسانی به صنایع طی چهار سال گذشته در مقایسه با ۱۲ سال ابتدایی تاسیس شرکت خبر داد و بیان داشت: طی این چهار سال گازرسانی به هزار و ۳۲۸ واحدصنعتی و طی ۱۲ سال ابتدایی تاسیس به ۴۴۱ واحد گازرسانی انجام شد.

مدیر عامل شرکت گاز خراسان جنوبی هزینه اجرای پروژه های گازرسانی را از مهر ۹۶ تاکنون ۱۷ هزار و ۳۸۸ میلیارد ریال و در ۱۲ سال ابتدایی تاسیس شرکت پنج هزار و ۳۱۶ میلیارد ریال بیان کرد.

وی همچنین از اجرای ۵۹ کیلومتر خط انتقال، اجرای دو هزار و ۴۷۱ کیلومتر شبکه تغذیه و توزیع، گاز رسانی به ۶۳۴ روستا و ۲۷۳ واحد صنعتی، اجرای ۱۸ هزار و ۸۲۷ انشعاب و بهره مندی ۲۷ هزار و ۵۲۱ مشترک به جذب اعتبار حدود ۶ هزار میلیارد ریال برای پروژه های عمرانی در سال ۹۹ خبر داد.

هاشمی افزود: طی امسال نیز ۴ کیلومتر خط انتقال، ۹۳۹ کیلومتر شبکه تغذیه، ۱۱ هزار و ۳۲۱ انشعاب اجرا و گازرسانی به ۷۸ روستا و ۵۵ واحد صنعتی و تولیدی انجام شد و ۱۳ هزار و ۱۳۵ مشترک از نعمت گاز برخوردار شدند.

وی به جذب ۳ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال بودجه طی این مدت اشاره کرد و افزود: تا پایان سال پیش بینی اجرای گازرسانی به ۲۵۰ روستا و ۱۵۳ واحد صنعتی در برنامه قرار دارد در حالی که تعهد برای گازرسانی به نقاط روستایی طی امسال ۲۱۲ روستا است که تاکنون ۷۸ روستا انجام شده است.

به گفته وی گازرسانی به ۱۱۰ روستای باقی مانده استان طی سال آینده انجام خواهد شد.

افزایش ۴۰ درصدی گاز بها برای مشترکان پرمصرف

وی با اشاره به گلایه ها برای تعرفه های گاز بهای مصرفی افزود: بیش از ۴۹ درصد صورتحساب‌های گاز صادره در این استان طی یک سال گذشته مشمول بخشودگی یا تخفیف گازبها شده است.

به گفته وی با اجرای طرح تخفیف گاز بهای مشترکان کم‌مصرف از ابتدای دی سال گذشته تا پایان آبان امسال بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار صورتحساب مشمول تخفیف یا بخشودگی گاز بها شده است.

وی تصریح کرد: همچنین از مجموع قبوض صادره در این مدت بیش از ۷۰ هزار و ۷۰۰ صورتحساب به دلیل مدیریت مصرف مشمول تخفیف گاز بها شد.

هاشمی با بیان اینکه با توجه به مصوبه جدید هیات وزیران، مشترکان خانگی که مصرف متعارف داشته و در پلکان اول تا سوم قرار دارند هیچ گونه افزایش گازبها نسبت به سنوات گذشته نخواهند داشت، افزود: برای مشترکان پرمصرف که در پلکان چهارم تا دوازدهم قرار می‌گیرند به ازای هر پلکان ۴۰ درصد نسبت به پلکان قبلی افزایش تعرفه گازبها لحاظ می‌شود.

به گفته وی همچنین هرچه مصرف گاز بیشتر شود، مشترک به پله بعدی صعود می‌کند و با افزایش پلکانی شدید مواجه خواهد شد.

وی افزود: در پله دوازدهم قیمت هر متر مکعب گاز به دو هزار تومان که معادل چهار برابر نرخ سال قبل است، افزایش خواهد یافت.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی به طرح ملی اصلاح و بهینه‌سازی موتورخانه‌ها اشاره کرد و افزود: بهینه‌سازی موتورخانه‌ها تا ۱۰ درصد مصرف سوخت را کاهش می‌دهد و این کار برای مالکان موتورخانه‌های خانگی و تجاری رایگان است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =