کد خبر: 23391
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۳
گردشگری روستایی

اکنون که شاید برای خشکسالی و بی آبی در خطه پهناور اصفهان پایانی متصور نیست ، توسعه صنعت گردشگری آنهم با بهره گیری از فناوری جدید ارتباطی واطلاعاتی را می‌توان راهکاری برای توسعه مناطق روستایی و کمتر برخوردار در نظر گرفت.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایرنا، توسعه روستایی یکی از پایه‌های مهم توسعه پایدار به شمار می‌رود، شرایط خاص اقلیمی اُستان اصفهان و به‌ویژه کم‌آبی و خشک‌سالی‌های متعدد سالیان اخیر باعث شده است توسعه روستاهای استان نتواند تنها بر پایه توسعه بخش کشاورزی تداوم یابد.

در سال‌های اخیر تنها ۳۰ مجوز بوم‌گردی در روستاهای شرق استان که از بحران بی‌آبی بیشتر رنج می‌برند صادرشده است که تکافوی صنعت گردشگری و بوم‌گردی روستایی این مناطق را نمی‌دهد و زیرساخت‌های دیجیتال، توسعه صنعت بوم‌گردی روستایی نیز در استان نیز هنوز مهیا نشده است.

اعطای  مجوز بوم‌گردی در روستاهای اصفهان تسهیل می‌شود 

کارشناس طبیعت‌گردی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان به ایرنا گفت: تاکنون ۳۰ مجوز بوم‌گردی روستایی، در محور شرق استان اصفهان، صادرشده است و این اداره کل آمادگی صدور مجوز برای روستاییان سراسر استان را دارد.

مهدیه لطفی افزود: درصورتی‌که متقاضی ایجاد مرکز بوم‌گردی روستایی، پیگیر روال اخذ مجوز خود باشد و طبق آیین‌نامه، مراحل و اقدامات لازم را انجام دهد درزمانی کمتر از یک ماه می‌تواند مجوز بوم گردی خود را دریافت کند.

لطفی ادامه داد: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان هیچ سامانه‌ای برای معرفی و رزرواسیون مراکز بوم‌گردی روستایی استان ندارد و رسالت اداره کل، تبلیغ برای این مراکز نیست و مدیران این مراکز، باید خودشان اقدام به بازاریابی و معرفی خدمات گردشگری خود اقدام کنند.

صنعت گردشگری می‌تواند منجر به توسعه روستایی شود

مهران رهنما  فعال صنعت گردشگری در این پیوند به ایرنا گفت: راهکار ابتدایی و مطمئن برای حل مشکلات معیشتی روستاییان استان اصفهان که توسعه و حتی ادامه کشاورزی را در روستاها غیرممکن کرده است، توجه به صنعت و به‌ویژه صنعت گردشگری است.

این فعال صنعت گردشگری افزود: اصفهان قطب گردشگری کشور محسوب می‌شود و سالانه پذیرای میلیون‌ها مسافر داخلی و خارجی است و از این مزیت می‌توان برای توسعه صنعت جهانگردی در روستاهای استان بهره برد.

وی ادامه داد: اُستان اصفهان با بیش از ۲۲ هزار اثر تاریخی شامل یک هزار و ۸۵۰ اثر ملی و هفت اثر ثبت جهانی و افزون بر ۶۰۰ خانه تاریخی در کانون توجه علاقه‌مندان حوزه گردشگری تاریخی، باستان‌شناسی، معماری و هنر قرار دارد و بسیاری از روستاهای تاریخی استان به‌خصوص در شرق از جاذبه‌های جهانگردی تاریخی برخوردارند.

رهنما تأکید کرد:  در تعداد زیادی از روستاهای تاریخی اصفهان که در شرق اُستان و در خط مقدم مواجه با بحران کم‌آبی قرار دارند، استفاده از جاذبه‌های جهانگردی تاریخی ی‌تواند، منبع درآمدی مطمئن برای ساکنان آن مناطق ایجاد کند.

وی یادآور شد: اصفهان علاوه بر جاذبه‌های جهانگردی تاریخی، از ظرفیت زیادی درزمینهٔ پذیرش گردشگران علاقه‌مند به طبیعت برخوردار است و  روستاییان غرب و جنوب اُستان می‌توانند از این موضوع بهره ببرند و روستاهای خود را به مراکز مهم بوم گردی برای جهانگردان و ایران‌گردان علاقه‌مند به طبیعت تبدیل کنند.

صنعت گردشگری وابستگی زیادی به زیرساخت‌های ارتباطی و فناوری دارد

فعال صنعت گردشگری درباره استفاده از فناوری اطلاعاتی برای توسعه گردشگری گفت: گردشگری وابستگی زیادی به زیرساخت‌های فناوری‌های ارتباطی و اطلاعاتی و سامانه‌های مبتنی بر اینترنت دارد؛ بسیاری از ایران‌گردان و جهان گردان وقتی وارد یک منطقه توریستی می‌شوند، از همان ابتدا اقدام به عکس‌برداری و ارسال آن در شبکه‌های اجتماعی می‌کنند و یا به دوستان و بستگان خویش تماس صوتی و تصویری برقرار می‌کنند.

رهنما افزود: در صنعت گردشگری اطلاعات نقش محوری در برنامه‌ریزی دارد و باید سامانه‌هایی برای جمع‌آوری و پردازش مکان‌های اقامتی روستایی و مکان‌های توریستی ایجاد شود و جمع‌آوری و نمایش این اطلاعات نیاز به سامانه‌های نرم‌افزاری یکپارچه، جامع، مطمئن، پاسخگو و کارآمد در بسترهای مطمئن و پایدار ارتباطی نیاز دارد.

این فعال صنعت گردشگری تأکید کرد: راه‌اندازی سامانه‌های رزرو مراکز بوم‌گردی و اقامت موقت گردشگران در مناطق روستایی ازجمله مواردی است که به گردشگران کمک خواهد کرد تا با کمترین هزینه، محل مطمئن و مناسبی برای اقامت در طول سفر در اختیار داشته باشند.

وی تأکید کرد: این سامانه‌ها به روستاییان این اطمینان را می‌دهد که با خیال آسوده منازل خود را در اختیار گردشگران و مسافران احراز هویت شده قرار دهند و به بخش مدیریت برمگردی، نیز امکان برنامه‌ریزی دقیق‌تر را می‌دهد.

زیرساخت‌های ارتباطی پایه در استان اصفهان مهیاست

از سوی دیگر اسماعیل قربانی مدیر مخابرات منطقه اصفهان به ایرنا گفت: زیرساخت‌های ارتباطی پایه‌ای در همه روستاهای استان مستقر است و از مجموع یک هزار و ۶۹۵ روستای استان، یک هزار و ۴۳۱ روستا دارای ارتباط تلفنی هستند که از ۹۳۱ روستای بالای ۲۰ خانوار جمعیت دارند.

وی افزود: ۹۲۱ روستای استان اصفهان دارای تلفن خانگی هستند و تمام روستاهای بالای ۲۰ خانوار اُستان اصفهان داری پورت پرسرعت هستند.

قربانی گفت: توسعه تلفن همراه می‌تواند کمک بسزایی در توسعه خدمات ارتباطی در روستاها و جاده‌های ارتباطی آن‌ها کند و استان اصفهان در حوزه تلفن همراه یکی از استان‌های برتر کشور است و  درآن تنها هفت میلیون و ۴۲۰ هزار تلفن همراه اول وجود دارد که ضریب نفوذ ۱۳۸.۳۸ درصد را ایجاد کرده است.

مدیر مخابرات منطقه اصفهان یادآور شد: در ۲ سال گذشته که همه‌گیری کرونا منجر به آن شد که نقش ارتباطات و فناوری اطلاعات ملموس‌تر از گذشته شود، بسیاری از فعالیت‌های مردم به سمت بستر مجازی رفت و این می‌تواند زمینه‌ساز "اکوسیستم دیجیتال" شود.

وی تصریح کرد: این بدین معنی است که امروزه مخابرات و اینترنت به یک "اکوسیستم دیجیتال" برای کشور تبدیل‌شده است و اگر "مخابرات" را از توسعه هر منطقه‌ای چه روستایی و چه شهری حذف کنیم امکان حیات "اکوسیستم دیجیتال" وجود نخواهد داشت. 

مدیر مخابرات منطقه اصفهان خاطرنشان کرد: در ۲ سال گذشته به دلیل شیوع کرونا و افزایش استفاده از اینترنت ، مصرف اینترنت استان چه در شهرها و هم در روستاها پنج برابر شده است که مخابرات متناسب با آن ظرفیت اینترنت استان را افزایش داده است.

وی در انتها گفت: مخابرات در هر منطقه از استان بخصوص در مناطق سیاحتی و توریستی که درخواست توسعه خدمات تلفن ثابت و یا همراه موردنیاز باشد، آماده خدمت‌رسانی است.

به گزارش ایرنا استان اصفهان افزون‌ بر پنج میلیون نفر جمعیت دارد که ۶۰۰ هزار نفر از جمعیت آن در یک هزار و ۶۹۵ روستا و آبادی سکونت دارند و در بیش از ۹۰۰ روستای استان اصفهان بیش از ۲۰ خانوار زندگی می‌کنند.

تفرجگاه باغ بهادران، پارک ملی کلاه قاضی،منطقه گردشگری لادر،پارک ساحلی زرین شهر، مجموعه تفریحی سد خمیران، آبشار شاه لولاک،چشمه مرغاب عسگران،گلستان‌کوه،تنگه غرقاب،تنگه نازی و آبشار بی بی سیدان،آبشار پونه زار،آبشار آب ملخ و  آبشار سمیرم از جمله جاذبه های سیاحتی در مجاورت روستاهای استان هستند.

روستای طامه،دهکده چادگان، روستای هونجان،دریاچه روستای طرقرود،روستای ابیانه،روستای اوره، روستای سیور،روستای خفر،از معروف‌ترین روستاهای استان اصفهان هستند که جاذبه‌های طبیعی و گردشگری زیادی دارند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =