دانشمندی

پرورش‌دهنده نمونه کشوری ماهیان سردآبی از تشکیل زنجیره تولید این ماهیان در فریدون‌شهر استان اصفهان در راستای کاهش هزینه‌های تولید خبر داد و عمده دلیل رشد مجموعه خود را تولید تخم چشم‌زده بدون آلودگی توسط دانش‌آموختگان دانشگاه اصفهان اعلام کرد.

به گزارش روستانیوز، پرویز دانشمندی، پرورش‌دهنده نمونه کشوری ماهیان سردآبی، در گفت‌وگو با خبرنگار روستانیوز به بیان توضیحاتی درباره فعالیت شرکت «آبزی نگین شایان فریدون‌شهر»، میزان تولید و زمان شروع فعالیت آن، نحوه تأمین نهاده‌ها و تخم چشم‌زده و اقدامات انجام‌شده در راستای ایجاد زنجیره تولید این ماهیان پرداخت که ماحصل این مصاحبه در ادامه می‌آید.

جناب دانشمندی، درباره سال شروع فعالیت خود توضیح دهید.

سال 77 شروع به کار در زمینه پرورش ماهیان سردآبی کردیم و در این سال 30تن ماهی سردآبی قزل‌آلا پرورش دادیم و بعد از مدتی فعالیت را در قالب شرکت آبزی نگین شایان فریدون‌شهر ادامه دادیم و در حال حاضر یکی از برند‌های اصلی کشور در زمینه تولید ماهیان سردآبی هستیم. در آغاز فعالیت 12سال از فرانسه و اسپانیا تخم بچه چشم‌زده وارد می‌کردیم که ضربه سنگینی به تولید زد، زیرا این تخم‌‌ها با کیفیت پایین و دارای آلودگی بودند، ولی در آن مقطع زمانی مجبور به استفاده بودیم. اکنون اما پنج سال است که با دانشگاه صنعتی اصفهان قرارداد بسته‌ایم و تخم چشم‌زده‌ای که تحویل ما می‌دهند، 50درصد بیش‌تر از نمونه خارجی کیفیت دارد و علاوه بر این، به هیچ وجه آلودگی ندارد. امسال تولید تخم چشم‌زده ماهی ما 50میلیون قطعه بود و برای سال بعد 100میلیون تخم چشم‌زده تولید خواهیم داشت و جلوی خروج ارز را می‌گیریم. این تخم‌های چشم‌زده در لرستان، اصفهان، استان‌های شمالی و خراسان رضوی هم مورد استفاده قرار گرفته است.

درباره میزان اشتغال‌زایی مجموعه خود توضیح دهید.

هم‌اکنون 35نفر با قرارداد بیمه تأمین اجتماعی داریم و برای 50نفر هم شغل غیرمستقیم و فصلی ایجاد کرده‌ایم. در این مجموعه یک دامپزشک، یک کارشناس تکثیر و یک کارشناس شیلات هم داریم که آلودگی ماهی و کیفیت تولید را بررسی می‌کنند.

منابع آبی مجموعه خود را چگونه تأمین می‌کنید؟

از آب چشمه با دمای 11 تا 12درجه استفاده می‌کنیم و این آب با 500متر فاصله از دل کوه وارد چرخه تولید می‌شود.

سایر نیازهای مجموعه خود مثل غذا را چگونه تهیه می‌کنید؟

با ایجاد زنجیره تولید در مجموعه نیازهایمان از جمله تخم چشم‌زده، غذا، مولد و بچه ماهی در اوزان مختلف را تولید می‌کنیم. چیزی که کیفیت ماهی را بالا می‌برد، آب و غذای باکیفیت است. در این زنجیره به‌گونه‌ای فعالیت می‌کنیم که ماهی تولیدی عاری از هر بیماری است و هیچ گزارشی هم از خریداران مبنی بر آلودگی تخم چشم‌زده نداشته‌ایم.

همکاری سازمان شیلات با شما به چه نحوی است؟

همکاری تنگاتنگی با یکدیگر داریم و هر زمان که به کمک نیاز داشتیم، ما را راهنمایی کرده‌اند. پشتیبان ما شیلات است و اگر شیلات از ما حمایت نکند، قادر به ادامه فعالیت نیستیم.

قیمت تمام‌شده ماهی تولیدی برای شما مقرون به‌صرفه است؟

مصرف‌کننده در حال حاضر به دلیل قیمت بالای ماهی ضربه می‌خورد. مصرف گوشت ماهی ضروری است، ولی به دلیل قیمت بالا مردم توان خرید ندارند و علت قیمت بالای ماهی نیز قیمت بالای نهاده‌ها است.

درخواست شما از سازمان شیلات چیست؟

مهم‌ترین درخواست ما از شیلات این است که از تعاونی‌ها و تشکل‌ها حمایت کند و بهترین راه حمایت از آن‌ها نیز این است که نهاده را با قیمت مناسب در اختیار تولیدکننده قرار دهند. توزیع نهاده و غذای ماهی باید با توجه به میزان تولید مجموعه‌ها باشد و در قبال تحویل این نهاده هم محصول تولیدی را خودشان توزیع کنند تا تولیدکننده و مصرف‌کننده از واسطه‌ها ضربه نخورند. اگر مسئولان از ما حمایت کنند، چشم‌انداز خوبی را پیش روی خود می‌بینیم، زیرا با این حمایت جوانان نابغه و نخبه ما به این عرصه وارد می‌شوند و تحولاتی جدی را در این زمینه خواهیم دید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =