زنبورداری

مدیرعامل موسسه تحقیقاتی و آموزشی «نور توان» با بیان این‌که حمایت دولت از شرکت‌های دانش‌بنیان صنعت زنبورداری هزینه نیست، گفت: این حمایت‌ها سبب می‌شود چالش‌های بعدی دولت تقلیل یابد و در بودجه‌هایی مثل هزینه‌های درمان و نظام سلامت، با تولیدات سلامت‌محور، درمانی و پیشگیرانه، صرفه‌جویی و به‌نوعی سرمایه‌گذاری شود.

به‌ گزارش روستانیوز، علی آقایی اظهار داشت: ما تحقیق‌ها و پژوهش‌های خوبی داریم، ولی به شکل یک پایان‌نامه یا یک طرح ابتدایی است و سرمایه‌گذاری خیلی کمی روی آن‌ها انجام می‌شود. ضعف عمومی بالایی وجود دارد و نهادی برای این پیوند و تجاری‌سازی ایده‌ها نیست که در وزارت صنعت و معدن، جهاد کشاورزی و به‌خصوص معاونت فناوری رئیس‌جمهوری و نیز وزارت علوم باید روی این مسائل کار شود.

وی افزود: تحقیق‌ها و پروژه‌های زیادی در مؤسسات و دانشگاه‌ها موجود است و هدف‌گذاری این پروژه‌ها بسیار مهم است؛ در بخش خصوصی هدف‌گذاری ‌ما انتخاب پروژه‌هایی بوده که محصول از آن استخراج شود و مردم بتوانند از آن استفاده کنند.

آقایی گفت: در خود حوزه زنبورعسل و فرآیند تولید نیازمند آموزش و تقویت آن هستیم؛ برای مثال، تقاضا زیاد شده است، اما عرضه مشکل دارد و صنعت زنبورداری باید خود را به این برساند که بتواند پاسخ همه تقاضاها را بدهد. نکته‌ دیگر این است که شرکت‌هایی که می‌خواهند در این حوزه کار کنند به‌خصوص در محصولات مکمل و دارو، به سبب قیمت‌گذاری‌های نامناسب سندیکا، سود کافی نمی‌برند و با توجه به هزینه‌هایی که امروزه وجود دارد، صرفه زیادی این تولیدات ایجاد نمی‌کند و تا رسیدن به تولید انبوه‌تر و اقبال عمومی بیش‌تر و فعال شدن صادرات باید در قیمت‌گذاری حمایت لازم انجام شود.

وی ادامه داد: مشکل بعدی مجوزها هستند که برای مثال وقتی ایده‌های جدیدی از سوی دانشگاه‌ها یا مؤسسات دانش‌بنیان طرح می‌شود و در مرحله تحقیقات و اجرا قرار می‌گیرد، انتظار می‌رود که حامیان مؤسسات دانش‌بنیان برای تحقق این ایده‌ها برای اخذ مجوز کمک کنند؛ برای مثال مؤسسات دانش‌بنیان ورود پیدا می‌کنند و چند محصول هم ارائه می‌دهند، ولی به دلیل عدم‌حمایت از گردونه خارج می‌شوند.

آقایی اظهار داشت: برای فروش باید کارهای مارکتینگ و تبلیغات حرفه‌ای انجام دهیم که هزینه‌های هنگفتی دارد و اگر نتوانیم جوابگو باشیم، نمی‌توانیم فروش خوبی داشته باشیم و تولید با مشکل روبه‌رو می‌شود و به همین دلیل محصولاتی دیگر باکیفیت کم و با مواد شیمیایی عرضه می‌شود و مردم دستشان از این فرآورده‌های ارگانیک کوتاه می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =