باغی

باغداری یکی از مهم‌ترین زیربخش‌های کشاورزی است که نقش مهمی در ایجاد اشتغال، درآمدزایی و توسعه روستایی دارد.

مینا پزشکی- به گزارش روستانیوز، توسعه فعالیت‌های باغداری در روستاها آثار مثبت اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی به دنبال دارد و به‌همین سبب بر مسئولان بخش کشاورزی واجب است تا از باغداران در جهت رشد تولید حمایت کنند. سمیع علی‌خانی، یکی از باغداران شهرستان شاهرود است که در گفت‌وگو با خبرنگار «روستانیوز» از مسئولان می‌خواهد به تولیدکنندگان بخش کشاورزی بیش‌تر اهمیت بدهند. مشروح مصاحبه با این باغدار شاهرودی در ادامه می‌آید.

جناب علی‌خانی، باغ شما در کدام منطقه شهرستان شاهرود واقع شده است؟

باغ ما در شمال‌غرب شاهرود در منطقه «مجن» در 25کیلومتری این شهرستان قرار گرفته که یک منطقه کوهستانی است. سطح زیر کشت باغ‌های ما 60هکتار است که در زمین‌های اصلاح‌شده و کاملاً مسطح واقع شده و از سال 1375 تا 1380 روی مسطح‌سازی زمین‌های کشاورزی ما کار شده است. این 60هکتار باغ به تناسب زمان کشت شده و هر پنج هکتار پنج هکتار اقدام به کشت می‌کردیم. یک باغ جدید 13ساله هم داریم که سیب‌های پایه مالینگ در آن‌ کشت شده است. نهال این سیب‌ها وارداتی از فرانسه بوده که تکثیر شده است. در باغ ما زردآلو، آلو، آلبالو، سیب، گردو و گیلاس تولید می‌شود، ولی بخش عمده کشت ما سیب و زردآلو است. کارگران دائم ما نیز 15 تا 20نفر هستند، زیرا در کنار باغداری پرورش ماهی قزل‌آلا و گاوداری شیری 300رأسی نیز داریم.

میزان برداشت محصول شما چقدر است؟ برای بسته‌بندی آن چه می‌کنید؟

حدود چهار سال است که با سرمازدگی رو‌به‌رو هستیم و به‌همین دلیل برداشت زردآلو و آلو به صفر رسیده است. همچنین شاهد افت 90درصدی برداشت گردو، 50درصدی سیب و 50 تا 60درصدی گیلاس و آلبالو هستیم. این محصولات را هم خودمان به‌صورت دستی بسته‌بندی می‌کنیم، زیرا دستگاه‌های سورتینگ را به‌دلیل پرهزینه‌بودن در اختیار نداریم.

محصولات خود را در چه مراکزی به فروش می‌رسانید؟

بازار در سراسر کشور وجود دارد و محصولات ما نیز به تمام شهرها ارسال می‌شود و برای صادرات هم اگر نیاز به محصول ما باشد، محصول مورد نیاز را از ما خریداری و صادر می‌کنند.

برای کنترل آفات چه می‌کنید؟

میزان استفاده از سموم در منطقه به دلیل حاکم‌بودن اقلیم خاص بسیار محدود است و فقط برای سیب یک بار سم‌پاشی صورت می‌گیرد تا از کرم‌زدگی محصول جلوگیری شود. در مجموع میزان استفاده از سموم بسیار کم است.

طوفان اخیر در مجن چه خساراتی به باغ شما وارد کرد؟

طوفان اخیر در مجن سه هفته طول کشید و خسارت‌های زیادی وارد کرد و بالای یک‌هزار تن سیب را روی زمین ریخت. ما از بیمه کشاورزی استفاده می‌کنیم، ولی بیمه تمام خسارت‌های وارده به ما را تأمین نمی‌کند. اگر باغ ما 100درصد خسارت ببیند، برای هر هکتار بیمه به ما پنج میلیون تومان می‌دهد که مساوی با هیچ است.

عضو کدام تشکیل تولیدی در استان هستید؟ آیا مسئولان حوزه کشاورزی از مجموعه شما بازدید کرده‌اند؟

عضو خانه کشاورز شهرستان شاهرود هستیم و مسئولان ارشد جهاد کشاورزی و دیگر مسئولان استانی از مجموعه ما بازدید کرده‌اند. امیدواریم دولت بیش‌تر به ما توجه کند و مسئولان استانی هم هر کاری از دستشان برمی‌آید برای ما بکنند.

آیا برای تأمین آب مشکل دارید؟

در زمینه تأمین آب شرایط مناسبی داریم، ولی سطح آب در کل کشور رو به کاهش است و بارندگی هم بسیار کاهش پیدا کرده. اگر بتوانیم و حمایت شویم، انگیزه داریم که کار خود را توسعه دهیم، اما متأسفانه کشاورزی در چند سال گذشته به دلیل کم‌آبی و سرمازدگی ضربه‌های بسیاری خورده است. هزینه‌های ما هم در این چند سال چند برابر شده و در کنار آن سرمازدگی و کم‌آبی را هم داشته‌ایم؛ البته توسعه مکانیزاسیون تأثیر به‌سزایی در رشد و توسعه زراعت و باغداری دارد، ولی هزینه‌ آن زیاد است.

آیا تاکنون از خارج از کشور هم برای بازدید باغ شما آمده‌اند؟

افرادی از کشورهای سوئیس و فرانسه از باغ ما بازدید کرده‌اند و اگر توان مالی داشته باشیم که باغ خود را مکانیزه کنیم، می‌توانیم پیشرفت بالایی داشته باشیم و برای سایرین هم الگو شویم.

درباره میزان پرورش ماهی و گاو شیری در مجموعه خود توضیح دهید.

پرورش ماهی و گاو شیری 300رأسی از دیگر فعالیت‌های ماست که با مشقت نهاده مورد نیاز آن‌ها را تأمین می‌کنیم. در شرایط فعلی قیمت آب معدنی و نوشابه از شیر بیش‌تر است و با این قیمت کنسانتره، علوفه و... تولید اصلاً به‌صرفه نیست. نژاد گاو‌های ما نیز هلشتاین و اصلاح‌شده است. در کنار پرورش گاو شیری پرورش ماهی سردآبی قزل‌آلا را نیز داریم که ظرفیت تولید آن 20تن است. بازار عرضه محصولات شیلاتی ما نیز مازندران و سمنان است؛ البته هزینه‌های تولید ماهی هم بسیار بالا است.

چه انتظاری از مسئولان دارید؟

از آن‌ها تقاضا داریم که به تولید اهمیت بیش‌تری بدهند. وقتی می‌توانیم به قطب کشاورزی در منطقه تبدیل شویم، نباید به روزهایی برسیم که سیب ما وارداتی باشد. با حمایت از تولیدکننده تولید ما افزایش پیدا می‌کند و می‌توانیم به سایر کشورها صادرات نیز داشته باشیم و آن‌ها مصرف‌کننده محصولات ما باشند.                                                                         

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =