زعفران

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: برداشت گل زعفران از سطح چهار هزار و ۳۵۰ هکتار کشتزار استان در حال انجام است که برای ۲۶ هزار نفر از روستاییان این خطه به مدت ۴۵ روز شغل ایجاد کرده است.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایرنا،محمدعلی شریکیان اظهار داشت: به ازای هر یک هکتار اراضی زیر کشت زعفران به جز کشاورزان که برای آنان شغل مستقیم ایجاد می شود بین ۱۸۰ تا ۲۰۰ نفر نیروی انسانی نیز شغل ایجاد شده است که شامل کارگران جمع آوری گل زعفران، پاک کننده های گل، خشک کن هاٰ  و افراد شاغل در مجموعه های بسته بندی این گیاه با ارزش می شود.

وی برداشت گل زعفران در چندین چین انجام می شود افزود: کشت و کار زعفران اشتغال آور است که ارزش اقتصادی این کالای ارزشمند در این خطه بیش از سه هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال پیش بینی شده است که به نوعی شامل ۱۵ درصد ارزش اقتصادی کل محصولات باغی استان می شود.

وی گفت: هم اینک جمعیت زیادی از بهره برداران کشاورزی در حوزه کشت و کار، بسته بندی، فراوری و فروش محصول زعفران در استان هستند که بعضا با توجه به فعالیشان سودی کسب خواهند کرد.

شریکیان بر حمایت های دولت در راستای بالا بردن ارزش اقتصادی این محصول و ایجاد زنجیره تولید تاکید کرد و افزود: در این زمینه دولت باید کشاورزان را حمایت کند تا این تولید کننده ها نیز در زمینه کشت و کار زعفران سودی معقول داشته باشند و تنها عاید واسطه ها، بازرگانان و تجار نشود.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با بیان اینکه گروه های مختلف در فعالیت زعفران باید هر کدام منصفانه سود کنند افزود: در سال های اخیر تولید در بخش کشاورزی به علت افزایش قمیت نهاده ها و نیروی کارگری بسیار بالا رفته است که کشاورز بعضا ضرر خواهد کرد زیرا هزینه های تمام شده محصول از فروش پیشی گرفته است.

شریکیان بر تکمیل زنجیره ارزش زعفران تاکید کرد و افزود: پیش بینی می‌شود که امسال ۲۲ تن محصول از سطح مزارع استان تولید شود.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی اظهار داشت: هم اینک قیمت هر کیلوگرم گل زعفران در روستا بازار زعفران در فاروج به قیمت ۲۱۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

شریکیان افزود: میانگین عملکرد تولید زعفران در این استان بیش از ۶.۲ کیلوگرم در هکتار است که این رقم حدود ۲ برابر میانگین کشوری آن است.

 شریکیان با بیان اینکه میانگین عملکرد زعفران در کشور ۴ کیلوگرم است اظهار داشت: بر اساس آمارنامه وزارت جهاد کشاورزی سطح زیر کشت زعفران در ۲۸ استان کشور در بیش از ۱۰۰ هزار هکتار است.
شریکیان اظهار داشت: زعفران گیاهی کم توقع و پربازده اقتصادی است که برای کشت در مناطق خشک و نیمه خشک مناسب است و زمان نیاز آن به آب فصلی از سال است که دیگر محصولات به آب نیازی نداشته یا حداقل با مشکل کم آبی مواجه نمی شوند.

سطح زیر کشت گیاهان دارویی در این استان که شامل کشت زعفران، گل محمدی ، زیره سبز، نعناع فلفلی، آلوورا، گل گاوزبان، موسیر، آویشن، سیاه دانه، بادرنجبویه و به‌لیمو است به هفت هزار هکتار رسیده است که در مقایسه با قبل از آغاز به کار دولت تدبیر و امید حدود ۳ برابر رشد یافته است.

خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح حدود ۴۷ هزار هکتار باغ و مابقی زراعت است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =