کد خبر: 21542
تاریخ انتشار: ۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۳
برگ سبز چای

رئیس سازمان چای کشور از پایان خرید تضمینی برگ سبز چای در استان های گیلان و مازندران خبر داد و گفت: امسال ۱۳۵ هزار و ۴۶۹ تن برگ سبز چای از چایکاران خریداری شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳ درصد افزایش داشت .

به گزارش روستانیوز به نقل از ایرنا، حبیب جهانساز اظهار داشت: از این میزان برگ سبز خریداری شده ۵۸ هزار و ۹۲۷ تن معادل ۴۴ درصد درجه یک و ۷۶ هزار و ۵۴۲ تن معادل ۵۶ درصد برگ سبز درجه دو است.

وی ارزش ریالی برگ سبز خریداری شده را ۷۶۰ میلیارد تومان عنوان و اضافه کرد : تاکنون مبلغ ۶۵۵ میلیارد تومان معادل ۸۶ درصد از مطالبات کشاورزان چایکار استانهای گیلان و مازندران بابت خرید تضمینی برگ سبز چای به حساب آنها پرداخت شده است.

رئیس سازمان چای کشور خاطرنشان کرد: از این حجم برگ سبز خریداری شده بیش از ۳۰ هزار و ۴۸۱ تن چای خشک استحصال شد.

به گزارش ایرنا، نرخ خرید تضمینی هر کیلوگرم برگ سبز چای درجه یک امسال ۶ هزار و ۶۹۰ تومان و درجه دو، ۴ هزار و ۷۸۱ تومان تعیین شده بود و برداشت برگ سبز چای در سه مرحله بهاره، تابستانه و پاییزه انجام شد.

سال گذشته از ۱۳۱ هزار و ۷۸۰ تن برگ سبز چای خریداری شده از چایکاران ۲۹ هزار و ۶۵۰ تن چای خشک استحصال گردید.

استان های گیلان و مازندران بیش از ۵۰ هزار خانوار چایکار و حدود ۲۸ هزار هکتار باغ چای دارد در این میان ۹۰ درصد باغهای چای در استان گیلان و ۱۰ درصد در استان مازندران قرار دارد. استان های گیلان و مازندران، ۵۵ هزار چایکار دارد. باغهای چای در استان های گیلان و مازندران ۲۶ هزار هکتار است که میزان زیرکشت هر سال متفاوت است. ۹۰ درصد باغهای چای در استان گیلان و ۱۰ درصد در استان مازندران قرار دارد.

شهرستان لاهیجان به عنوان پایتخت چای ایران با جمعیت ۱۶۷ هزار نفری در ۴۰ کیلومتری شرق مرکز استان گیلان واقع شده و سازمان چای و پژوهشکده چای کشور در این شهرستان قرار گرفته است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =