کد خبر: 20453
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۵
گیاهان دارویی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: برداشت و بهره‌برداری محصولات فرعی جنگل‌ها و مراتع، گیاهان دارویی و صنعتی از جمله انواع گیاهان دارویی مانند آنغوزه شیرین و آویشن در استان ممنوع است.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایرنا، علیرضا نصرآبادی روز شنبه به رسانه‌ها اعلام کرد: برداشت محصول از مراتع و جنگل‌های استان به علت خشکسالی بی‌سابقه امسال که منجر به کاهش بارندگی تا ۵۰ درصد نسبت به سال گذشته شده است، ممنوع بوده و با هرگونه برداشت غیرمجاز و بدون قرارداد بهره‌برداری، برخورد قانونی صورت می‌گیرد.

وی بیان کرد: با توجه به بررسی‌ فنی و کارشناسی، بهره‌برداری در شرایط سال جاری تهدیدی برای بقای گیاهان دارویی و صنعتی محسوب می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: در شرایط خشکسالی گیاه به سختی قادر به حفظ حیات خود بوده و در چنین شرایطی هرگونه برداشت صمغ، شیره و سایر قسمت‌های گیاه، تنش مضاعفی بر حیات گونه‌های گیاهی وارد خواهد کرد.

وی تصریح کرد: سال گذشته حدود ۷۰ تن انواع محصولات دارویی و صنعتی در سطحی معادل ۱۰۰ هزار هکتار از جمله، آنغوزه،‌ آویشن و سایر در استان برداشت و به خارج از کشور و یا سایر استان‌ها صادر شده است.

نصرآبادی با بیان اینکه اشتغال حاصل از این گونه فعالیت‌ها در استان حدود هزار خانوار است عنوان کرد: رویشگاه اصلی آنغوزه متعلق به شرق کشور است در استان‌های کرمان، اصفهان و یزد نیز رویشگاه‌هایی از این محصول وجود دارد.

وی ادامه داد: اما به لحاظ سطح زیر کشت در خراسان جنوبی با توجه به ۲۲ رویشگاه که عمدتا در شهرستان‌های طبس، فردوس، قاین و نهبندان است می‌توان گفت بیشترین سطح با ۱۰۰ هزار هکتار را در این استان داریم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی یادآور شد: برداشت آنغوزه برای بهره‌برداران حدود ۷۰ میلیارد تومان درآمدزایی دارد اما برای فرآوری آنغوزه نه تنها در استان ما بلکه در کشور نیز هیچ برنامه‌ریزی وجود ندارد.

وی گفت: این محصول به صورت خام به کشورهای هند و آلمان صادر می‌شود و در آنجا به دارو و ادویه و حتی آفت‌کش تبدیل می‌شود.

نصرآبادی افزود: این گیاه بعد از پنج سال قابل بهره‌برداری است اما برخی سودجویان گیاه را در سال‌های سوم و چهارم رشد نیز قطع و بهره‌برداری می‌کنند.

وی بیان کرد: آنغوزه خراسان جنوبی به دلیل خاص بودن رویشگاه و شرایط آب و هوایی نسبت به دیگر نقاط کشور شیرین‌تر و با کیفیت‌تر است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی تاکید کرد: امسال به دلیل شرایط خاص خشکسالی برداشت این محصول ممنوع شده و تنها راه حفظ و ماندگاری این محصول برداشت نکردن آن است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =