خشکسالی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: خشکسالی یا از پیامدهای پدیده جهانی تغییر اقلیم و گرمایش زمین است که به دلیل واقع شدن ایران در عرض ۳۰ درجه شمالی (کمربند بیابانی و خشک) تاثیر پذیری بیشتر و شدیدتر دارد.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایسنا، علیرضا نصرآبادی  اظهار کرد: استان خراسان جنوبی با محاط شدن بین دو کویر بزرگ لوت و مرکزی و همچنین بادهای ۱۲روزه سیستان  حدود ۲۰ سال خشکسالی در وضعیت حساس تری واقع است.

وی افزود: پدیده خشکسالی در عرصه‌های منابع طبیعی، فقر پوشش گیاهی و فرسایش خاک را به همراه دارد و شیوع آفات و بیماری‌ها نیز در مراتع و جنگل‌ها از جمله آثار این پدیده است.

نصرآبادی گفت: اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری برای مدیریت و بهره‌وری از سیلاب و رواناب، اصلاح و توسعه پوشش گیاهی در جنگل و مرتع، طرح‌های مدیریت مناطق بیابانی و جنگل‌های طبیعی و دست کاشت و عملیات حفاظتی فیزیکی ازبرنامه‌های کاری حوزه برای سازگاری با پدیده‌ها و پیشگیری وکاهش اثرات خشکسالی است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با اشاره به اینکه فرونشست زمین بیشتر ناشی از برداشت بی‌رویه از منابع زیرزمینی و چاه است، گفت: بعد از وقوع فرونشست راهی برای بازگشت وجود ندارد و تنها با مدیریت سریع برداشت‌های غیر مجاز و مصلوب نمودن چاه‌های غیر مجاز و توسعه طرحهای آبخیزداری و آبخوانداری می‌توان جلوی تشدید و ادامه آن را گرفت.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی بیان کرد: تاکنون برای ۱۰ میلیون هکتار از مساحت استان عملیات کاداستر (حدنگاری) انجام شده است.

نصرآبادی اظهار کرد: مساحت کل استان ۱۵ هزار و ۷۹ هکتار است که از این مساحت ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هکتار مربوط به اراضی ملی است.

وی افزود: از سال ۹۳ تاکنون طرح کاداستر اراضی ملی و دولتی در سطح ۱۰ میلیون هکتار به اجرا درآمده است.

وی با اشاره به ضرورت انجام حدنگاری اراضی ملی و تاکید سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری کشور خاطرنشان کرد: حدنگاری باقیمانده اراضی ملی استان تا پایان سال جاری به اتمام می‌رسد.

نصرآبادی اجرای تعامل، همگرایی و اقدامات مشترک میان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور به عنوان متولی اراضی ملی و دولتی، سازمان امور اراضی متولی اراضی کشاورزی و سازمان ثبت اسناد و املاک به عنوان متولی مالکیت در کشور را از دلایل جهش در اجرای طرح کاداستر اراضی ملی و دولتی دانست.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی ادامه داد: تعامل این سه سازمان منجر به تدوین یک دستورالعمل سه جانبه کاداستر اراضی ملی، دولتی و کشاورزی شد که به امضای رؤسای سه سازمان رسید و به استان‌ها ابلاغ شد و در نتیجه همه سه دستگاه در سطح استان‌ها با هم تعامل کردند.

وی درباره هزینه اجرای طرح کاداستر اراضی ملی و دولتی، اظهار کرد: به طور متوسط هر هکتار کاداستر اراضی ملی و دولتی بین ۴ تا ۹ میلیون تومان هزینه دارد.

نصرآبادی با اشاره به اینکه تاکنون در شهرستان‌های نهبندان، بیرجند، زیرکوه و درمیان عملیات حدنگاری اراضی ملی انجام شده است، یادآورشد: قرارداد انجام عملیات حدنگاری برای اراضی ملی باقیمانده با مشارکت شرکت‌های مشاور تا پایان ماه جاری منعقد می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =