علیرضا نصرآبادی

به گفته مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با بیان اینکه فقط ۰.۰۱ درصد معادل مراتع در وضعیت خوب هستند،میزان تولید علوفه پاسخگوی نیاز کامل غذایی دام نیست.

به گزارش روستانیوز به نقل از مهر، علیرضا نصرآبادی با بیان اینکه مرتع داران فقط تا هشتم آذر ماه سال جاری برای تمدید مجوز فرصت دارند، افزود: اگر پروانه چرا در مهلت معین تمدید نشوند، باطل و مرتع بلامعارض اعلام خواهد شد.

وی بیان کرد: بر اساس بند ۱۲ بخشنامه، مرتع دارانی که پروانه‌های مرتعداری خود را در سال گذشته تمدید نکردند هم می‌توانند حداکثر تا تاریخ هشتم آذر ماه سال جاری نسبت به تمدید پروانه مرتعداری اقدام کنند.

نصرآبادی با بیان اینکه هزینه عوارض به ازای هر راس دام، دو هزار تومان تعیین شده است، گفت: صاحبان پروانه چرای دام در مراتع باید نسبت به تمدید پروانه چرای دام‌های خود اقدام کنند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی بیان کرد: بر اساس شیوه نامه قبلی، هر دامدار مجاز اگر سه سال متوالی یا پنج سال متناوب به واریز پرداخت عوارض قانونی در پروانه چرا اقدام نمی‌کرد، پروانه‌اش ابطال می‌شد.

وی ادامه داد: ولی در شیوه نامه جدید در سال ۹۹ بر اساس مقررات و قوانین ابلاغ شده به علت وضعیت کرونایی، به جای یک فصل چرا، یک سال مهلت دادند تا عوارض را پرداخت کنند.

نصرآبادی بیان کرد: رعایت ضوابط مربوط به پروانه‌های مرتعداری و کنترل ورود بی رویه دام به مراتع استان در راستای حفظ پوشش گیاهی و جلوگیری از فرسایش خاک و بروز سیل‌های ویران گر الزامی است.

تولید علوفه پاسخگوی نیاز دام نیست

وی اظهار کرد: با توجه به پایین بودن سطح مراتع دارای وضعیت پوشش گیاهی مطلوب و خوب معادل شش هزار و ۲۷۸ هکتار در شرایط نرمال بارندگی، میزان تولید علوفه مورد نیاز دام‌ها در سطح پایینی بوده به گونه‌ای که پاسخ گوی نیاز کامل غذایی دام نیست.

نصرآبادی خواستار توجه به تاثیر خشکسالی‌ها بر مراتع شد و افزود: مراتع از جمله ذخیره گاه‌های طبیعی مهم تولید علوفه و دامداری محسوب می‌شوند که بارش یا عدم آن به مقدار کافی می‌تواند بر تراکم پوشش و توان تولیدی آنها اثر گذار باشد.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با اشاره به سطح ۱۵ میلیون هکتاری استان، بیان کرد: از این میزان ۱۴.۵ میلیون هکتار را عرصه‌های منابع طبیعی تشکیل داده که هشت میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار آن مرتع است.

نگاهی به وضعیت مراتع استان

نصرآبادی اظهار کرد: همچنین ۸۹.۹ درصد معادل هفت میلیون و ۵۳۹ هزار و ۱۳۰ هکتار از این میزان مراتع فقیر، ۱۰.۱ درصد معادل ۹۳۹ هزار و ۶۶۶ هکتار مراتع متوسط و فقط ۰.۰۱ درصد معادل شش هزار و ۲۷۸ هکتار مراتع خوب هستند.

وی با اشاره به خشکسالی‌های پیاپی گفت: در شرایط خشکسالی، گیاهان با کاهش زادآوری و دوره رویش روبرو می‌شوند.

نصرآبادی افزود: همچنین بر اثر از بین رفتن پوشش گیاهی، خاک پر ارزش مراتع در معرض فرسایش شدید قرار گرفته که این امر موجب ایجاد طوفان‌های شن و فعال شدن تپه‌های شنی می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =