کد خبر: 18787
تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۰
کشاورزی

حل مشکلات افت قیمت و فراهم شدن بستر مناسب صادرات محصولات کشاورزی خواسته اصلی کشاورزان شرق هرمزگان است.

به گزارش روستانیوز به نقل از مهر، این روزها همه نگاه‌ها به مجلس شورای اسلامی و انتظارها برای رأی اعتماد به کابینه پیشنهادی دولت سیزدهم، است. کشاورزان شرق هرمزگان با توجه به مشکلات موجود و پیش روی خود بدنبال ظرفیت قانونگذاری جدید و لزوم سیاست‌گذاری جدی در این حوزه هستند. آنچه کشاورزان هرمزگانی را امیدوارتر نسبت به وزارت جهاد کشاورزی دارد این است که وزیر پیشنهادی در دوران ریاست کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی قوانینی را در راستای حمایت کشاورزان تنظیم و به دولت دوازدهم ابلاغ کرده بود.

در این میان طرح نام «سید جواد ساداتی نژاد» برای تصدی وزارت جهاد کشاورزی و گزینه پیشنهادی برای این وزارتخانه، اهمیت توجه کشاورزان شرق هرمزگان به قانونگذاری و برنامه‌های وی برای جلوگیری از افت قیمت محصولات کشاورزی در شرق هرمزگان نیز ویژه‌تر و پررنگ‌تر کرده است.

علیرغم ظرفیت‌های فراوانی که بخش کشاورزی در شرق هرمزگان دارد، متأسفانه در طول این چند سال به دلیل سو مدیریت‌ها و عدم سیاستگذاری، چالش‌های فراوانی برای بخش کشاورزی هرمزگان از قبیل افت قیمت محصولات کشاورزی و نبود امکان صادرات محصولات کشاورزی در شرق هرمزگان را نیز بوجود آورده است. چالش‌هایی که کارایی و بهره وری این بخش را کاهش داده و تولید کنندگان در بخش کشاورزی را با مشکل مواجه کرده است.

مطالبه کشاورزان شرق هرمزگان از دولت/ زیرساخت صادرات فراهم شود

در سفری که اعضای هیأت رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست به شرق هرمزگان داشته، و با بازدید و سرکشی که از مزارع کشاورزی داشته اند، ساداتی نژاد شخصاً در رأس این سفر حضور داشتند، که در مجموع ۳۰ مصوبه برای کشاورزان شرق هرمزگان به تصویب رساند و از آنجاییکه کشاورزان شرق هرمزگانی، حضور کمیسیون کشاورزی مجلس در منطقه را اهرمی مفید و قدرتمند برای حل مشکلات بخش‌های مختلف کشاورزی خود عنوان می‌کنند.

اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی بهمن ماه سال گذشته به دعوت نماینده شرق هرمزگان در سفری دو روزه، در قالب سه گروه مستقل از مناطق مختلف شرق هرمزگان از جمله از شهرستان‌های میناب، رودان، سیریک، جاسک و بشاگرد بازدید و مشکلات کشاورزان و فعالان اقتصادی را از نزدیک رصد کردند.

در نشستی که با استاندار هرمزگان در بندرعباس و همچنین نشست دیگری در تهران به دعوت کمیسیون کشاورزی با حضور استاندار هرمزگان و نمایندگان این کمیسیون برای پیگیری مصوبات سفر برگزار شد، مقرر شد؛ برای توسعه گلخانه‌ها در شرق هرمزگان تسهیلات به مقدار لازم در اختیار آنها قرار داده شود، همچنین از بانک مرکزی خواسته شد که صورت‌های مالی از کشاورزان آسیب دیده برداشته شود و تسهیلات کشاورزانی که دچار سرمازدگی شده اند استمهال شود و به واسطه کارت خرید اعتباری زمینه خرید نهادهای کشاورزی فراهم و تأمین شود.

یکی دیگر از مصوباتی که برای کشاورزان شرق هرمزگان تصویب شد، مقرر شد از اجرای طرح‌های مربوط به صنایع تبدیلی در صورتی که توجیه اقتصادی داشته باشد حمایت شود، و ️برای برق دار کردن چاه‌های کشاورزی تسهیلات در اختیار آنها قرار گیرد، و در بحث آموزش و تحقیقات کشاورزی هم مقرر شده بود که ️ردیف اعتباری مشخص و مجزا برای مجتمع آموزش عالی میناب در بودجه کشور در نظر گرفته شود.

مطالبه کشاورزان شرق هرمزگان از دولت/ زیرساخت صادرات فراهم شود

سید جواد ساداتی نژاد وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی دولت سیزدهم برنامه‌های خود را در قالب تحول کشاورزی ایران با رویکرد جهادی منتشر کردند، مطالبه کشاورزان از وزیر پیشنهادی نیز دو چندان می‌کند. کشاورزان انتظاری که از سکاندار وزارتخانه جهاد کشاورزی دارند، اجرای مصوبات سفری که به شرق استان هرمزگان داشتند نیز دارند.

حسین رئیسی نماینده مردم شرق هرمزگان که این روزها در کمیسیون‌های مجلس به برنامه‌ها و پیشنهادات وزرای پیشنهادی می‌پردازند، در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه وزرای پیشنهادی باید دارای این خصوصیات باشند گفت: برای پذیرش مسئولیت هم تعهد و هم تخصص نیاز است که باید وزیران پیشنهادی هر دو از این شاخصه نیز داشته باشند.

رئیسی با بیان اینکه اگر کسی مسئولیتی بدون تخصص تحویل بگیرد، مشخص می‌شود که در کار خود تعهدی ندارد، و اضافه کرد: پس در شرایط کنونی پذیرش مسئولیت در نظام جمهوری اسلامی ایران هم تعهد و هم تخصص نیاز است.

نماینده مردم شرق هرمزگان در مجلس شورای اسلامی، خاطر نشان کرد: از آنجاییکه دولت سیزدهم یک دولت مردم و قوی است، پس نیاز است که وزیران قوی هم داشته باشد، و تا زمانی که وزیران پیشنهادی تمام مولفه‌ها نداشته باشند امکان رأی موافقت از مجلس نخواهند داشت.

افت شدید قیمت و نبود بازار مهمترین چالش کشاورزی در هرمزگان که آنها را زمینگیر کرده

رئیس هیأت مدیره نظام صنفی کشاورزی سیریک در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به مشکلات پیش روی کشاورزان، اظهار کرد: اوضاع آشفته و نابسامان بازار خرید و فروش محصولات کشاورزی و باغات، افت هر ساله یک نوع محصولات کشاورزی، حضور پر رنگ دلال‌ها و واسطه‌ها در بازار محصولات کشاورزی و میادین تره بار، و از همه مهمتر اینکه خشکسالی‌های اخیر، شیوع بیماری جاروک لیموترش و حوادث غیرمترقبه از قبیل سیل و سرمازدگی، کشاورزان شرق هرمزگانی را در گرداب مشکلات و بدهی‌های معوقه گرفتار و زمین گیر کرده است.

مطالبه کشاورزان شرق هرمزگان از دولت/ زیرساخت صادرات فراهم شود

حسن رئیسی ضمن اینکه، خواستار اجرایی شدن مصوبات جلسه‌ای کمیسیون کشاورزی که برای کشاورزان شرق هرمزگان داشته، مبنی بر بخشودگی سود و جرایم دیرکرد تسهیلات دریافتی و تقسیط اصل وام اولیه کشاورزان و همچنین ساماندهی بازار محصولات کشاورزی شد.

رئیسی با اشاره به نابسامانی بازار فروش محصولات صیفی و باغی کشاورزان شرق هرمزگانی، عنوان کرد: متأسفانه صیفی کاران شرق هرمزگانی به ویژه پیازکاران، بادمجان کاران، هندوانه کاران، خیارکاران و گوجه کاران با چالش اساسی فروش محصولات تولیدی و افت شدید قیمت مواجه هستند، که کشاورزان هرمزگانی از سکاندار دولت سیزدهم در وزارتخانه جهاد کشاورزی نیز مطالبه به حق دارند.

وی با بیان اینکه کشاورزان تمام مشکلات و بی توجهی مسئولان که به به این قشر داشتند در سفری که ساداتی نژاد رئیس کمیسیون کشاورزی به شرق استان هرمزگان داشت، در میان گذاشتند و از نزدیک دیدند، تصریح کرد: ایشان در جلسه تاکید بر توسعه صادرات محصولات کشاورزی و ایجاد صنایع تبدیلی در قطب‌های کشاورزی هرمزگان دادند که اگر سکان وزارتخانه جهاد کشاورزی را به دست گرفت امیدواریم به آن جامع عمل بپوشاند.

وی، افت شدید قیمت و نبود بازار مهمترین چالش کشاورزی در هرمزگان عنوان کرد و افزود: نبود نظارت صحیح، اصولی و مستمر از سوی متولیان امر، عرصه را برای جولان و عرض اندام دلال‌ها و واسطه‌ها و سو استفاده افراد سودجو مهیا ساخته است، که نیاز است بر روی بازار محصولات کشاورزی نظارت دقیق‌تر و جدی تری صورت گرفته شود.

کد خبر

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =